A kínai vállalatok túl sok akkumulátort, napelemet és elektromos autót gyártanak, ami árt az amerikai embereknek - mondta Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter. Jövő havi pekingi útja során fel kívánja vetni a kérdést.
Yellen szerdán egy georgiai napelemgyártó üzemben beszélt, amelyet 2017-ben zártak be, mert nem tudott versenyezni az olcsóbb importtal. Néhány gyártósorát a közelmúltban nyitották meg újra a 2022-es inflációcsökkentő törvény által nyújtott támogatásoknak köszönhetően.
"A múltban az olyan iparágakban, mint az acél és az alumínium, a kínai kormányzati támogatás jelentős túlberuházáshoz és többletkapacitáshoz vezetett, amelyet a kínai cégek nyomott áron akartak külföldre exportálni" - mondta Yellen. "Ez Kínában fenntartotta a termelést és a foglalkoztatást, de a világ többi részén zsugorodásra kényszerítette az ipart."
Ugyanez történik most a "zöld" technológiával, érvelt Yellen, ami "torzítja a globális árakat" és "árt főként az amerikai cégeknek és munkavállalóknak."
"Ezeket az aggodalmakat egyre gyakrabban hallom az iparosodott országok és a feltörekvő piacok kormányzati kollégáktól, valamint az üzleti közösségtől világszerte" - tette hozzá.
Yellen elmondta, hogy "nyomást fog gyakorolni kínai kollégáira, hogy tegyék meg a szükséges lépéseket e kérdés megoldására" áprilisra tervezett látogatása során.
Kína a lítium-ion akkumulátorok meghatározó gyártójává vált, és a párizsi székhelyű Nemzetközi Energiaügynökség szerint tavaly a világ elektromosautó-eladásainak 60%-át adta.
A hét elején Peking panaszt nyújtott be a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) az elektromos járművek támogatására vonatkozó, szerinte "diszkriminatív" washingtoni követelmények miatt. A panaszra válaszolva az Egyesült Államok kereskedelmi képviselője, Katherine Tai azt mondta, hogy a támogatások "hozzájárulnak a tiszta energia jövőjéhez", miközben Kína "továbbra is tisztességtelen, nem piaci politikákat és gyakorlatokat alkalmaz a tisztességes verseny aláásására".