Az Egyesült Államok elnökének április 2-án bejelentett globális importvámjai komoly hullámokat vertek világszerte - és a hatás alól az űripar sem maradt ki. Az intézkedések nyomán a nemzetközi űripari vállalatokat tömörítő UFO tőzsdén kereskedett alap (ETF) értéke 12%-kal esett, ami messze meghaladja az S&P 500 index veszteségeit.
Az UFO két legnagyobb amerikai kitettségű cége, a Rocket Lab és a Viasat részvényei 15%, illetve 13%-os csökkenést szenvedtek el, ami jól jelzi az ágazat érzékenységét a globális kereskedelmi feszültségekre.
Andrew Chanin, a ProcureAM vezérigazgatója szerint az egész szektor egy "a gyereket is kiöntjük a fürdővízzel" típusú helyzetbe került:
"A világ most próbálja értelmezni, hogy mit is jelentenek a hét eseményei, milyen hatásaik lesznek, és mennyire maradnak tartósak."
Kölcsönös vámháború
A Kína ellen bevezetett 34%-os amerikai vámok után Peking azonos mértékű válaszlépéseket jelentett be április 4-én, amelyek április 10-től lépnek életbe. Az Európai Unió és más amerikai kereskedelmi partnerek szintén alternatívákat keresnek.
A vámok értelmében az importáló cégeknek plusz adót kell fizetniük a behozott termékek után, ami jelentősen megemelheti a gyártási költségeket - különösen az űriparban, ahol számos speciális alapanyag érkezik külföldről.
James Gellert, a pénzügyi és ellátási kockázatelemző RapidRatings elnöke rámutatott: az amerikai űripar szorosan kötődik a globális beszállítói hálózathoz, mely többek között félvezetőkre, műanyagokra, acélra és speciális üzemanyagokra épít - ezek mind szerepelnek Trump vámlistáján.
"A legnagyobb vesztesek a kis- és középvállalkozások, amelyek az űripar gerincét adják" - mondta Gellert, hozzátéve, hogy ezek a cégek már így is nyomás alatt állnak az emelkedő kamatok, az infláció és a COVID utáni piaci átrendeződés miatt. A vámok csak tovább súlyosbítják helyzetüket.
A RapidRatings stressztesztje szerint 25%-os vámok a kanadai, mexikói és kínai árukra átlagosan 5 ponttal rontják az amerikai űripari cégek pénzügyi egészségi mutatóját - amely skálán már kis változások is komoly stabilitási problémákat jelezhetnek.
Ritkaföldfémek szűkülő kínálata
Kína válaszlépéseinek része a ritkaföldfémek exportjának korlátozása is, amelyek kulcsfontosságúak az űriparban. A megszorítások olyan elemekre vonatkoznak, mint:
- Ittrium - hővédő bevonatokhoz, lézeroptikákhoz
- Európium és terbium - foszforos kijelzőkhöz
- Gadolínium - sugárzásvédelemhez
- Samarium-kobalt mágnesek - meghajtórendszerekhez
Cikkünk a "Harc a technológiai fémekért - mire kell a 17 ritkaföldfém?" itt olvasható >>>
Ryan Castilloux, az Adamas Intelligence stratégiai fémekre specializálódott elemzője szerint Kína kvázi monopóliumot tart fenn ezekből a fémekből, így az új szabályozások "komoly fájdalompontot" jelenthetnek az iparág számára, ha széles körben érvényesítik azokat.
Az űripar válasza
Az amerikai cégek hazai kapacitásaik bővítésével, az automatizáció gyorsításával, illetve alternatív beszállítói források keresésével próbálnak reagálni a kereskedelmi akadályokra. Ilyen potenciális partnerek lehetnek például Ausztrália és Kanada, de az új ritkaföldfém-bányák beindítása időigényes folyamat.
A Lockheed Martin és az Airbus amerikai részlege közölte: folyamatosan elemzik a ritkaföldfém-ellátás helyzetét, és biztosítani kívánják a hozzáférést a kritikus anyagokhoz.
SpaceX a kereskedelmi háború frontvonalában
A SpaceX - amelynek vezérigazgatója, Elon Musk szövetségese Trumpnak - különösen érzékenyen érintett. Kanada például visszavonta egy 68 millió dolláros szerződését a Starlink szolgáltatásra válaszul az amerikai vámokra, Yukon tartomány pedig több állami előfizetés megszüntetését jelentette be.
Mat Dunn, a SpaceX globális üzleti és kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatója a kormányhoz intézett levelében kiemelte: a cég vertikálisan integrált működése csökkenti az importfüggőséget, ám más országok szabályozási akadályai (pl. vámok, spektrumdíjak) jelentős költségnövekedést eredményeznek.
"Egyes országok védővámként működő spektrumszabályokat alkalmaznak, amelyek gátolják a SpaceX fejlődését, és végső soron hátrányosak a fogyasztókra nézve is."
Kockázatok a befektetők szemszögéből
Maxime Puteaux, a Novaspace tanácsadója szerint a vámtarifák drágítják az alkatrészeket, ami késleltetheti vagy kevésbé versenyképessé teheti az űrmissziókat.
"A geopolitikai bizonytalanság kockázatot jelent a finanszírozási döntésekre, a kockázati tőke és az intézményi befektetők óvatosabbá válhatnak - különösen azokkal a hardveralapú startupokkal szemben, amelyek globális ellátási láncokra támaszkodnak."
A világűr nem ismer határokat - de a földi politikai döntések igenis hatással vannak rá. A jelenlegi vámháború nemcsak gazdasági, hanem technológiai és stratégiai következményekkel is járhat a globális űripar jövőjére nézve.