Tavaly éves átlagban már 23 százalékkal több volt a betöltetlen álláshely a hazai versenyszférában, mint 2016-ban, állapította meg a KSH. Hosszabb távon az automatizálás, a robottechnológiák alkalmazása és az átképzés enyhíthet a helyzeten, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a munkaerőhiányt rövidtávon kell megoldani.
- Hiába automatizált már most több folyamat, az ügyfél előbb-utóbb eljut oda, hogy mindenképpen beszélni vagy levelezni szeretne egy ügyfélszolgálatos munkatárssal. Ott, akkor, rögtön szeretné megoldani a problémáját, ezért például egy contact center szerepe még nagyon erős - vélekedik Szőnyi Zoltán, a Motiment üzletfejlesztési vezetője.
A cég szakemberei belső tartalékok feltárásával igyekeznek enyhíteni a krónikus munkaerőhiányt. Módszertanukkal mérve a pár másodpercnyi holt idők (mikroveszteségek) éves szinten akár tízmillió forint nagyságrendű megtakarítást rejthetnek. Segítségükkel a felsővezetés számára láthatóvá válik, hol érdemes digitalizálni, automatizálni, ugyanakkor a hatékonyság javítása miatt a túlórák száma, az egy főre eső teher is csökken, miközben javul az ügyfél-elégedettség, hiszen az ügyfélszolgálati munkatársak adott időn belül több telefonhívást tudnak kezelni - teszi hozzá Pesti Kornélia, az OTP digitális értékesítési és fejlesztési igazgatóság főosztályvezetője.
- Amennyiben a dolgozó valóban a feladatra tud koncentrálni, és eliminálni tudjuk a káros, fölösleges adminisztrációt, ha a fejlesztési pénzeket arra költjük, ami a legnagyobb költségeket takarítja meg és gyorsan megtérül, akkor hihetetlen nagy erőforrást tudunk házon belül felszabadítani - mondja a főosztályvezető.
Jó fizetésért és hobbiból
Jeléül annak, hogy a hazai munkavállalók igyekeznek megtalálni a helyüket a munkaerőpiacon, évről évre nő azoknak a felnőtteknek a száma, akik visszaülnek az iskolapadba, hogy új szakmát tanuljanak. Jelenleg is több ezren vesznek részt ilyen jellegű képzéseken országszerte - áll két budapesti oktatóközpont, a Focus és a Ruander piaci elemzésében. Hasonlóan a nemzetközi trendekhez, hazánkban is az informatikai vállalkozások szívják fel a legtöbb munkavállalót. Herczeg Rudolf, a
Focus és a Ruander Oktatóközpont vezetője szerint a többség a haladó szintű táblázatkezelést, az informatikai rendszerüzemeltetést és a szoftverfejlesztést érintő képzések iránt érdeklődik, főleg a kiemelkedő kereseti lehetőségek miatt.
- Az IT területén azok a szakmák tűnnek a jelentkezők szemében biztosnak, amelyek folyamatosan megújulnak, követik a változásokat, illetve az új trendeket - véli Herczeg Rudolf.
Bár a legtöbben a jövőbeni jobb fizetések elérése miatt válogatnak a szakmák között, egyre nagyobb azoknak a nőknek a száma is, akik a gyerekvállalás után keresik az utat vissza a munkaerőpiacra. Sokuk nyitott a fogászati asszisztens, a pedagógiai és családsegítő munkatárs, vagy éppen a gyógypedagógiai segítő képzések iránt. Jól körülhatárolható csoportot képeznek azok, akik új hobbijuk - a sör-és gyümölcspálinka-gyártás, sajtkészítés - miatt döntenek a beiratkozás mellett.
Munkahelyi élmény
Nehéz munkaerőt szerezni, de még nehezebb megtartani. A tehetséges munkatársak megtalálásáért folytatott versenyben a vállalatok egyre többet foglalkoznak a munkavállalók munkahelyi élményeivel. Az IDC felmérése szerint 2017-ben a vállalatok 20 százaléka kezdte el mérni, vizsgálni a munkavállalói tapasztalatokat, miután úgy találták, hogy az közvetlenül befolyásolta az ügyfélélményt.
A Cisco a Harvard Business Review digitális csapatokról végzett felmérését idézve hangsúlyozza: a válaszadók 72 százaléka szerint a munkacsoportok hatékony kommunikációja játssza a legfontosabb szerepet az üzleti célok elérésében, márpedig a meetingek közötti történések gyakran nagyobb jelentőséggel bírnak, mint ami a megbeszéléseken elhangzik. Az alkalmi meetingeket a Cisco szerint felváltja a csapatok közötti folyamatos együttműködés, amelyben olyan technológiák kapnak majd szerepet, mint a beszélgetések kontextusát értelmezni képes mesterséges intelligencia és a jelenlét érzetét keltő virtuális valóság.