A Facebook legújabb adatkezelési botránya felszínre hozott azt a problémát, hogy a fogyasztók mennyire kevés ismerettel rendelkeznek adataik felhasználásával kapcsolatban.
Az egyik legelterjedtebb félreértés az, hogy ezeket az adatokat bármely cég vagy magánszemény birtokolhatja. Ez a félreértés a fogyasztókat éppúgy jellemzi, mint a cégeket és a kormányzatokat.
Tisztázzuk gyorsan: a saját személyes adatainkat nem birtokoljuk jobban, mint bármely tényt vagy információt. Amit megtehetünk vele, az az, hogy szabályozzuk a felhasználásukat.
Amikor szerződést kötünk egy céggel - a Facebookkal, ez biztosítóval, egy online bolttal -, hosszú szerződést kell aláírnunk, amely megszabja, mit tehet a cég az adatainkkal, és mit nem.
Ezt azonban a legtöbben el sem olvassák. A Deloitte tanulmánya szerint az Egyesült Állmokban 91 százalék úgy fogadja el a feltételeket, hogy csak átfut rajtuk. A 18-34 éves korosztályban ez az arány 97 százalék.
Szükség van tehát a jelenleginél nagyobb transzparenciára és szigorra a személyes adatok kezelésében.
De arra is, hogy elolvassuk, amit aláírunk!