Miért alapvető fontosságú a vállalatok számára egy átfogó mobilstratégia kialakítása? Nemrégiben még elegendőnek bizonyult a boldoguláshoz egy mobilbarát weboldal vagy egy mobilapp elkészítése. Ma viszont, amikor az okostelefonok és tabletek megállíthatatlanul terjednek – a Gartner piackutató cég előrejelzése szerint az idei év végén a használatban lévő okostelefonok száma meghaladja majd 6,7 milliárdot –, s ott vannak minden alkalmazott és ügyfél kezében, nemcsak a felhasználók részéről nőttek meg drámaian az elvárások a mobilszolgáltatásokkal és -tartalmakkal kapcsolatban, hanem új üzleti lehetőségek is megjelentek, amelyeket komoly hiba lenne kihasználatlanul hagyni. Ráadásul évről évre egyre kevesebb PC-t vásárolnak, és az emberek egyre többet használják a mobileszközeiket a számítógépük helyett.
A mobilokra optimalizált szolgáltatásokkal szembeni igények egyre nagyobbak az új technológiákra fogékony alkalmazottak körében is, akik ugyanazokat a vonzó felhasználói élményeket várják el a munkahelyükön, mint amelyeket a fogyasztóknak készült alkalmazások használatakor élvezhetnek. Mivel a mobilhasználók bárhonnan és bármikor el szeretnék érni a céges szolgáltatásokat, tartalmakat és adatokat, a vállalatoknak olyan megoldásokat kell alkalmazniuk, amelyek lehetővé teszik az erőforrásokhoz való átfogó, intuitív, ugyanakkor megfelelően felügyelhető és biztonságos hozzáférést. A mobilbarát vállalkozássá történő átalakulás révén gyorsabban, hatékonyabban és személyesebb módon tarthatják a kapcsolatot ügyfeleikkel, partnereikkel és munkavállalóikkal, rugalmasabban alkalmazkodhatnak a növekvő vásárlói igényekhez, jobb megtérülést érhetnek el, gyorsabban reagálhatnak a változásokra, valamint vonzó felhasználói élményt nyújthatnak a szolgáltatásaikat mobileszközökön keresztül elérőknek.
A mobilalkalmazások fejlesztésével foglalkozó Kony cég tanulmányában többek között meghatározta a sikeres vállalati mobilstratégia megalapozásához szükséges lépéseket, amelyek fontosabb elemeit az alábbiakban ismertetjük.
Vállalati mobilevolúció
Mivel egy átfogó mobilstratégia a mobilbarát vállalat központi eleme, és új lehetőségeket nyit meg az elköteleződés erősítése, a márkaérték növelése, a munkahelyi hatékonyság javítása, az új piacokon való megjelenés és a vásárlói elégedettség növelése terén, olyan komoly, megalapozott tervezésre van szükség a kialakításához, amely szoros összhangban van a vállalat céljaival. Megfelelő terv hiányában a mobil vizeken való hajózgatás a vásárlók és alkalmazottak elbizonytalanodásához, a bevételek csökkenéséhez és negatív márkaképhez vezethet.
Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a felhasználók többféle eszközzel is megpróbálnak csatlakozni a vállalatok rendszereihez (a Forrester kutatása szerint a felnőttek negyede háromnál is több eszközzel internetezik), így mindegyiken szolgáltatni kell számukra a szerteágazó igényeiket kielégítő élményeket. Sok vállalat még mindig más digitális tevékenységeitől elkülönítve valósítja meg mobilstratégiáját, ami egy sor időrabló és redundáns folyamatot eredményez.
Az átfogó mobilstratégia kialakítása felé vezető út tipikusan három szakaszból áll. Az első, kísérleti fázisban a mobil kezdeményezést egyetlen üzleti egység irányítja, az informatikai részleg kevésbé vesz részt a folyamatban, és a projektet általában a vállalat többi kezdeményezésétől függetlenül hajtják végre. Mivel szűkös a költségvetés és csekély mértékű az informatikusok bevonása a projektbe, az alkalmazást csak egyetlen mobilplatformra, vagy a legjobb esetben is csupán a jelentősebb platformokra készítik el.
A kísérleti fázis sikerén felbuzdulva, a felfedező fázisban a mobilstratégia vállalatcentrikusabbá válik, mivel azonban nem létezik világosan megfogalmazott stratégia, a vállalatok hajlamosak lesznek többféle, néha egymással versengő eszközöket használni alkalmazásaik kezelésére. Ez szükségtelen és redundáns folyamatokat eredményez. A vállalati fázisban a korábbi erőfeszítésekre építve, a területen immár tapasztalttá, éretté váló cégek egy integrált, az egész szervezetre kiterjedő megközelítést tesznek magukévá. A vezetőség elkötelezett a projekt végrehajtására, megvalósul az együttműködés az üzleti egységek, az IT-részleg és a technológiai partnerek között. Az aktuális célok megvalósítása mellett gondot fordítanak a jövőbeli siker megalapozására is.
Mai sokszínű világunkban már nem elegendő egy vagy két olyan különálló appot kifejleszteni, amely egyetlen részleg vagy végfelhasználó igényeit elégítik ki. A sikeres mobilstratégiának tartalmaznia kell a vállalat üzleti céljait, figyelembe véve mind az üzleti, mind az informatikai vezetők szempontjait. Csak így válik lehetségessé a fentebb leírt, érett vállalati fázis elérése és a legmodernebb mobilitási követelményeknek való megfelelés.
Akadályok azonosítása és elhárítása
A mobilstratégia tervezésekor figyelembe kell venni, hogy a rengetegféle eszközre és operációs rendszerre való alkalmazásfejlesztés lényegesen különbözik a hagyományos webfejlesztéstől. A mobil világban folyamatosan változnak a technológiák, szinte naponta jelennek meg új eszközök, frissülnek az operációs rendszerek, ami egyedülálló kihívások elé állítja a vállalkozásokat.
Mivel a legtöbb cég komoly összegeket invesztált az üzleti és marketing céljait támogató, web-alapú infrastruktúrába, az egyesített mobilstratégia sok esetben a létező infrastruktúra radikális újrapozícionálását igényli, melynek keretében új platformokra, eszközökre, szolgáltatásokra kell költeni. Meg kell valósítani továbbá a vállalati rendszerekkel való integrációt, ami az első komoly akadály a cégek számára, mivel ennek költsége egy üzleti app esetében szakértői becslések szerint elérheti a teljes fejlesztési költség 70 százalékát. A mobil vállalattá alakulásban többek között felhőalapú együttműködési rendszerek, következő generációs tervezőeszközök és egy mobilalkalmazás-fejlesztő platform segíthetnek.
Aztán itt vannak a web-alapú fejlesztésre szolgáló, meglévő eszközök és módszerek, amelyeket nem arra szántak készítők, hogy támogassák a szinte végtelen változatosságú eszközökre és platformokra való fejlesztést, a kiemelkedő felhasználói élményt nyújtó appok készítését. A kifejezetten mobilfejlesztésre készült eszközök segítenek a gondon, az „írd meg egyszer, telepítsd mindenhová” megközelítést alkalmazó mai megoldások lehetővé teszik a többféle platformon futó appok egyszerű megtervezését és megírását.
Megnövekedett igények, változó biztonsági követelmények
Az első mobilalkalmazások megjelenésének idején nem sokat vártak tőlük a felhasználók, természetes volt, hogy egy okostelefon-app vagy egy mobilra optimalizált weboldal messze nem szolgáltatja azt a funkcionalitást, mint a webes megvalósítás. Mára gyökeresen megváltozott a helyzet: mobilon legalább ugyanolyan minőségben vagy még jobban kell kinéznie, működnie egy oldalnak vagy alkalmazásnak, mint az interneten. Sőt, a felhasználók azt is elvárják, hogy az egyes oldalakat, appokat maximálisan optimalizálják az általuk használt mindenféle eszközre.
Olyan, jól áttekintető kezelőfelületű, tetszetős kialakítású mobilalkalmazásokat keresnek, amelyek segítenek nekik megoldani egy adott feladatot, méghozzá gyorsan, hatékonyan, sallangmentesen.
Ami a biztonsági kérdéseket illeti, sok cég fordított rengeteg időt és erőforrást arra, hogy biztosítsa informatikai infrastruktúrája védelmét, s komoly kihívást jelent a mobilbarát vállalattá alakulás során, hogy a biztonság szintje ne gyengüljön. Mivel az okostelefon-gyártók saját egyedi megoldásokat kínálnak eszközük védelmére, a fejlesztőknek és az informatikai vezetőknek meg kell találniuk a módját, hogy szavatolják a biztonságot a használhatóság csorbítása nélkül. Erre a problémára jelent megoldást egy hatékony vállalati mobileszköz-felügyeleti termék, amely lehetővé teszi a cégek számára, hogy minden szinten – eszközök, alkalmazások, tartalmak, felhasználók – felügyeljék az adataikat. Méghozzá úgy, hogy alkalmazzák a biztonsági óvintézkedéseket, amikor szükséges, miközben nem befolyásolják az optimális használhatóságot.