Bejelentésével John Thune szenátor levelére válaszolt a cég, amelyben a politikus a Gizmodo technológiai blogon megjelent írásokkal foglalkozott. Névtelen forrásokra hivatkozva a cikkek azt állították, hogy a Facebook felkapott témák (Trending Topics) funkciója visszatartja a konzervatív álláspontot képviselő sztorikat, és helyettük kevésbé népszerű tartalommal tölti fel a válogatást.
Szigorú irányelvek mentén dolgozunk, amelyek nem engedik sem egy vélemény előbbre sorolását a másikkal szemben, sem a politikai nézetek elnyomását, mondta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója még korábban, a botrány kirobbanásakor.
Mark Zuckerberg
Most azonban Colin Stretch, a cég főtanácsadója úgy fogalmazott, hogy belső vizsgálatuk nem zárhatta ki elszigetelt szabálytalanságok és emberi hibák lehetőségét az irányelvek alkalmazásában. A Thune szenátornak küldött válaszlevélből kiderül, hogy a felkapott témák beválogatásában milyen kiemelt szerephez jut az emberi tényező.
A Facebook most azt tervezi, hogy a folyamatok megváltoztatásával nagyobb felügyelet alá vonja a szerkesztők csapatát, és a továbbiakban nem támaszkodik külső weboldalakra és hírportálokra a felkapott témák azonosításában és kiértékelésében.
Népszerű, és az adott felhasználó számára jelentőséggel bíró történeteket kínál a 2014-ben bevezetett, felkapott témák funkció, amely különbözik a Facebook elsődleges információs csatornájától, a hírfolyamtól.
A Trending Topics funkciót működtető algoritmus észleli, ha valamely témában egy időszakon belül különösen sok poszt jelenik meg, és besorolja azt a potenciálisan felkapott témák közé. A listát azonban az Accenture szerkesztői véglegesítik, akik a témák felét kirostálják. Strech szerint közreműködésük a valóban értelmes trendek azonosításához szükséges, mert az algoritmus ma még nem tudja őket megkülönböztetni a zagyvaságoktól, vagy például a másolatoktól, továbbá címet és leadet sem tud írni természetes, emberi nyelven.
Más szóval a szerkesztők beavatkozásukkal kiemelkedőbbé tehetnek egy-egy témát, illetve felülírhatják az algoritmust, ha tévesen azonosította azt, szerepük ennélfogva nagyobb annál, mint amit a cég eddig elismert. A Facebook ezért a már említett intézkedések mellett oktatást is ígér a szerkesztőknek, amely egyértelműbbé teszi az irányelvek szóhasználatát, és hangsúlyozza, hogy a tartalommal összefüggő döntéseket nem befolyásolhatják politikai vagy ideológiai nézetek.