A Facebook és az Instagram tulajdonosa a júliusig tartó három hónapban visszaesett a hirdetési eladásokban, ami a cég történetének első éves szintű bevételcsökkenését okozta. A Meta összes bevétele 1 százalékkal 28,8 milliárd dollárra esett, de a cég kivédte a felhasználók számának csökkenését.
Elemzők attól tartanak, hogy a vállalat növekedése az évek óta tartó gyors hegymenet után elérte a csúcspontját. Az olyan riválisok, mint a TikTok ugyanis csökkentették a népszerűségét, miközben egyre több cég verseng a reklámköltésekért.
A Meta, amely jellemzően a globális hirdetési piac több mint 20 százalékát uralja, figyelmeztette a befektetőket, hogy a következő hónapokban valószínűleg ismét csökkenni fognak a hirdetési eladások, mivel az e-kereskedelmi költések visszaesnek a világméretű fellendülésből, az infláció és az ukrajnai háború miatt aggódó vállalatok pedig óvatosabban költenek.
A Meta főnöke, Mark Zuckerberg elmondta, hogy a cég a következő évben "folyamatosan" csökkenteni fogja a munkaerő-felvételt, válaszul a visszaesésre és arra, hogy a vállalat új területekre, többek között a virtuális valóság platformjára, a Horizonra tervezi átcsoportosítani a beruházásokat. Azaz arra fogad, hogy a metaverzum a legjobb növekedési esélye.
Ezek a tervek a szabályozó hatóságok, köztük az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság, a Federal Trade Commission vizsgálatát is kiváltották, amely közölte, hogy monopóliummal kapcsolatos aggályok miatt perelni fogja a Metát a Within Unlimited virtuális valósággal foglalkozó fitneszcég (a Supernatural alkalmazás tulajdonosa) felvásárlása miatt.
"E tervek megtérülése még évekig várat magára, és a Meta küzdelme a felhasználók számának növeléséért a következő évek korlátozott növekedésének jele. Lényegében mostanra egy alacsonyan vagy egyáltalán nem növekvő vállalattá vált - mondta Angelo Zino, a CFRA Research vezető részvényelemzője a BBC szerint. Az év elején a Facebook először jelentett csökkenést a napi felhasználók számában.
Válaszul a WhatsAppot is birtokló vállalat nemrégiben úgy módosította az Instagram és a Facebook algoritmusait, hogy azok inkább a TikTok-hoz hasonlóan viselkedjenek, és a felhasználóknak a követett fiókok bázisán kívülről származó posztokat ajánljanak.
A lépések felháborodást váltottak ki a felhasználókból, talán a legjelentősebb a híresség Kylie Jenner, aki a héten megosztott egy posztot több mint 360 millió követőjével az Instagramon, amelyben azt írta: "Tegyük újra Instagramot az Instagrammá! (Ne próbáljatok meg Tiktok lenni, én csak aranyos fotókat akarok látni a barátaimról!)".
Júniusban a vállalat közölte, hogy naponta átlagosan 1,97 milliárdan jelentkeztek be a Facebookra, szemben a márciusi 1,96 milliárddal; és 2,88 milliárdan naponta valamelyik alkalmazásába, szemben a márciusi 2,87 milliárddal. Zuckerberg közölte, örül annak, hogy az emberek több időt töltenek a cég alkalmazásain, de a negyedéves nyereség így is 36 százalékkal 6,7 milliárd dollárra csökkent.
Elmondta, hogy a cég folytatja a beruházásokat, bár a tervezettnél lassabb ütemben. "A közeljövőben számos kihívással kell szembenéznünk, de a beruházások, amelyeket végrehajtunk, hosszú távon... előnyt teremtenek számunkra" - tette hozzá.
A Meta, amelynek második számú vezetője, Sheryl Sandberg júniusban bejelentette, hogy távozni kíván a cégtől, nem az egyetlen vállalat, amely kihívásokkal néz szembe. Az Alphabet, a Google és a YouTube anyavállalata ezen a héten a 2020-as világjárvány óta a leglassabb bevételnövekedésről számolt be, miközben a vezetők többször figyelmeztették a befektetőket, hogy a cég érzi a gazdasági "bizonytalanság" hatását.
A Twitter is szokatlanul nagy bevételcsökkenésről számolt be, míg a Snap "hihetetlenül nehéz" körülményekre figyelmeztetett az eddigi leggyengébb negyedévét követően, 25 százalékos zuhanásba küldve a részvényeket.
Nikhil Lai, a Forrester Research teljesítménymarketingért felelős vezető elemzője szerint a Metát a kis- és középvállalkozásoktól való függősége - amelyek meg vannak ijedve a gazdasági helyzettől - különösen sebezhetővé teszi a piac bármilyen lassulásával szemben. A vállalat finomhangolt hirdetési célzási modellje tavaly szintén "megzavarodott", amikor az Apple átdolgozta adatvédelmi beállításait - emlékeztet a BBC.