Negyedmilliárd elektromos és 90 millió önvezető autó róhatja a közutakat 2030-ban, amikor a járművek értékének felét már a beépített elektronika és szoftver fogja adni, az autóipar által generált adattömeg mérete eléri az 1 zettabájtot, a mobilitási szolgáltatások éves árbevétele pedig a 2 billió dollárt, adott előrejelzést a Frost & Sullivan fehér könyvében (Intelligent Connected Mobility Is Reaching an Inflection Point: A Data-centric Future Requires a Platform Approach), amelyet a Dell Technologies megbízásából készített. Az adatrobbanás következtében az iparág szereplőinek a mostaninál jóval hatékonyabbá kell válniuk az üzlet szempontjából különösen értékes és érzékeny adatok gyűjtésében, feldolgozásában, elemzésében, tárolásában és védelmében, mert további piaci sikerük ezen áll vagy bukik.
Fehér könyvéhez a Frost & Sullivan a múlt évben tizenhét iparági vezetővel, közöttük nagy járműgyártók, mobilitási szolgáltatók és technológiai beszállítók informatikai és üzleti igazgatóival készített interjút. Az üzlet, a termékfejlesztés és az ezeket támogató informatikai környezet digitális átalakítását irányító megkérdezettek egyetértettek abban, hogy az iparág szédületesen gyors transzformációjához a jármű- és ügyféladatok, valamint a más forrásból származó adatok együttes elemzésével nyert információk adják az üzemanyagot.
Szinte minden válaszadó az autóiparban keletkező adatmennyiség robbanásszerű növekedésére számít; az egyik interjúalany például egyenesen úgy fogalmazott, hogy a mobilitási piac már a közeljövőben nagyobb adattömeggel dolgozik, mint ma a Facebook, vagy akár az Amazon Web Services. Az érintett szereplőket mindez üzlet és technológia terén egyaránt paradigmaváltásra készteti, az interjúk során azonban a piacelemző megállapította, sok vezető bizonytalan az irányváltást illetően, nem látja tisztán, hogy a mostani ipari modell jelenéből melyik úton induljon a hálózatba kapcsolt, elektromos és önvezető járművek jövedelmező digitális jövője felé.
Akadályok az úton
Miként a Frost & Sullivan rámutat, az autóipar és a mobilitás hálózatba kapcsolt jövője az adatmenedzsmenttel, egy integrált, szoftveralapú és agilis felhőinfrastruktúra kiépítésével kezdődik, amellyel az iparág szereplői költséghatékonyan és biztonságosan kezelhetik a rohamosan növekvő adattömeget. A járműgyártók, a mobilitási szolgáltatók és a beszállítók számára azonban nem kis fejtörést okoz a fejlesztésekhez szükséges beruházások megtervezése, az üzleti értékkel bíró adatok azonosítása és a menedzselésüket támogató infrastruktúra, technológiai ökoszisztéma kialakítása. Az interjúalanyok válaszaiból ítélve az előrelépést különösen megnehezíti öt körülmény, amely egyébként más iparágakban is hasonló akadályokat támaszt a digitális átalakulás útján:
Visszacsatolás, az adatok hasznosítása a termékfejlesztésben: Az ügyféligények gyors változásaihoz a járműgyártók és a mobilitási szolgáltatók csak a mostaninál nagyobb agilitással tudnak igazodni, új termékeikkel gyorsabban kell piacra lépniük, miközben a fejlesztés költségeit is csökkenteniük kell. A járművek és szolgáltatások használatáról gyűjtött adatok visszacsatolása rendkívül sokat segíthet ebben, az adatközpontú folyamatjavításhoz azonban különböző forrásokból releváns adatokat kell begyűjteni, majd analitikai eszközökkel elemezni, költséghatékonyan és biztonságosan tárolni, ami korántsem egyszerű.
Nagy és változatos adattömegek kezelése: Mobil- és peremhálózatokban, illetve felhőben elérhető forrásokból gyűjtött, eltérő sebességű, strukturált és strukturálatlan adatok nagy tömegű mozgatása, osztályozása, elemzése, tárolása és védelme nélkül a hálózatba kapcsolt és önvezérlő járművek újgenerációs funkciói aligha működnének. Tekintve a szóba jöhető technológiai megoldások sokféleségét, az autóiparban nincs egységes nézet arról, hogy melyik lenne a digitalizáció legcélravezetőbb útja.
Hatékony felhőstratégia kialakítása: A mobilitás jövője kétségtelenül a felhőbe vezet, mert ebben a rugalmasan méretezhető környezetben vezethetők be és méretezhetők fel gyorsan az új üzleti modelleket támogató alkalmazások, kezelhetők és tárolhatók költséghatékonyan a nagy adattömegek, valamint itt érhetők el az elemzésükre szolgáló mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás (ML) újgenerációs technológiái. A többfelhős környezeteket a házon belüli adatközpontokkal, a járművekkel és a peremhálózatokkal összekapcsoló agilis és hatékony infrastruktúra megtervezése, kiépítése és üzemeltetése azonban összetett feladat, amelynek megoldása nagy hozzáértést követel.
Az AI és ML vállalati szintű kiterjesztése: Adatvagyonuk optimális hasznosítása érdekében a mobilitási piac szereplőinek arról is gondoskodniuk kell, hogy adataik (tekintet nélkül forrásukra, formátumukra vagy korukra) vállalatszerte, minden üzletágban gyorsan elérhetők és AI/ML-eszközökkel elemezhetők maradjanak jövőbeni termékek és szolgáltatások kifejlesztéséhez.
Házon belüli szakértelem és tapasztalat hiánya: Akár a hibrid, többfelhős stratégia és környezet kialakítását, akár a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás alkalmazását vagy az adatvagyon hasznosítását, az adatkutatást nézzük, az autóipari szereplőket alighanem a házon belüli szakértelem és tapasztalat hiánya szembesíti a legnagyobb kihívással. Erőforráshiánnyal küszködő IT-vezetőiknek szűkre szabott költségvetésből kell kihozniuk a legtöbbet, ami még akkor is megnehezíti a legtehetségesebb szakemberek toborzását, ha egyébként pontosan tudják, milyen profilú kollégákkal kellene erősíteniük csapatukat.
Az autóipar szereplőit ma még jobbára a meglévő fejlesztő- és tesztkörnyezetekből érkező adatok megemésztése köti le, néhány gyártó kivételével olyan mértékben összpontosítanak a termékfejlesztésre, hogy ezen a szakaszon túl már jóval kevesebb energiájuk marad az adatalapú értékteremtés lehetőségeinek felkutatására, szűrte le a kapott válaszokból a Frost & Sullivan. A digitális átalakuláshoz szükséges infrastruktúra és adatmenedzsment kialakításának nehézségei, amelyekkel a mobilitási piac szereplői szemben találják magukat, nagyrészt a házon belüli szakértelem és jártasság hiányosságaira vezethetők vissza. Okosan teszik ezért a piacelemző szerint, ha olyan technológiai szállítóval lépnek partneri együttműködésre, amely megoldásaival és tanácsaival egyszerre segíti őket a megfelelő stratégia kidolgozásában és megoldás bevezetésében.
Jövőbe vezető vállalati adatplatform
Átfogó, összetett és vég nélküli folyamat a mobilitás digitális átalakulása. Ha az iparág szereplői minden újabb üzleti lehetőséget vagy kihívást technológiai vákuumban próbálnak megragadni vagy megválaszolni, akkor csakhamar beleragadnak a bevezetett részmegoldások és a nyomukban keletkező töredezett adatkészletek menedzselhetetlen ingoványába, figyelmeztet a Frost & Sullivan.
Sokkal célravezetőbb, ha olyan platformstratégiát dolgoznak ki és infrastruktúra-megoldást vezetnek be, amely kellően rugalmas, megbízható, biztonságos és költséghatékony mind az aktuális, mind a jövőbeni üzleti igények kiszolgálásához, új technológiák, szolgáltatások és partnerek gyors hozzáadásához és méretezéséhez. Lényeges, hogy ez a technológiai platform hibrid és többfelhős, intelligens infrastruktúraként az üzlet szempontjából döntő jelentőségű adatmenedzsment-funkciók mindegyikét támogassa az adatok begyűjtésétől és előkészítésétől kezdve összehangolásukon és mozgatásukon át tárolásukig, védelmükig és rendelkezésre állásuk biztosításáig, valamint az elosztott adatkészletek integrálásáig, AI- és ML-képességek hozzáadásáig.
Ugyanilyen fontos a piacelemző szerint, hogy az új vállalati adatplatform sebességét, hatékonyságát és megbízhatóságát tekintve felvegye a versenyt a meglévő, házon belül egyedileg kialakított adatmenedzsment-rendszerekkel, továbbá segítse a felhőalapú alkalmazások agilis fejlesztését és bevezetését. Az adatokhoz fűződő jogok érvényre juttatásához a platformnak emellett végponttól végpontig terjedő rálátást kell adnia az adatkörnyezetre, és katasztrófatűrő képességekkel erősítenie a védelem ellenálló képességét, tekintve, hogy a hálózatba kapcsolt és az önvezető járművek esetében, amelyek gyakran országok és régiók között mozognak, különösen bonyolult, de annál fontosabb feladattá válik a törvényi megfelelés, a felelősségek világos behatárolása is.