2024-ben a marketingben tehát továbbra is kulcsszerepet kap a közösségi média, azon belül is a rövid és könnyen fogyasztható videókon lesz a hangsúly, de a rövid videók mellett számolni kell a tematikus élő adásokkal és a live adások alatti értékesítésekkel is. Talán mindezek összessége is hozzájárul ahhoz a kutatási tényhez, mely szerint az internetfelhasználók 78%-a már a közösségi médiát használja elsődleges információforrásként.
A vállalkozások marketingeseinek továbbra sem lesz egyszerű feladatuk. 2024 az alkalmazkodóképesség és az innováció éve lesz. Továbbra is az eszköztár része például az influenszermarketing (jelen pillanatban a marketingaktív cégek 90%-a használja), de a mikro- és nanoinfluenszerek felé fog fordulni a piac (10-100 ezer követős véleményvezérek). Nemcsak megfizethetőek, hanem az ő hitelességük nagyobb, és a követőtáboruk is aktívabb.
Komoly előnyre tehetnek szert azok a cégek, amelyek kihasználják, hogy a felmérések szerint 2024-re az összes keresés közel 63%-a már hangalapú/diktált lesz. De kifizetődő a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás is, amit a fogyasztók 66%-a díjaz lojalitással vagy vásárlással egy másik "nem felelős" céggel szemben. A szakértők a hosszú és mélyreható szakmai cikkek új virágkorát jósolják 2024-re (amely így hitelesen kitűnhet a rövid tartalmak közül), és az sem meglepő, hogy továbbra is stabilan az e-mail-marketinget tartják az egyik leghatékonyabb marketingcsatornának (a marketingesek közel fele).
"A hagyományos, jogszabályszerű e-mail marketinget nem befolyásolják az IT biztonsági kategóriába tartozó spam, vírus és adathalász-kísérletek. Ez utóbbiak legtöbb esetben a bankszámla/kártya adatainkat próbálják megszerezni. Nyilván ma már vele járója egy cég marketingjének, hogy egy jogi (discloure) szöveget elhelyezzen a kommunikációján (weboldal, e-mail) hogy nem kér ilyen adatokat e-mailben és telefonon. Sajnos ez már a XXI. század online világnak a velejárója" - válaszolta kérdésünkre Miklovicz Norbert, a Magyar Marketing Fesztivál főszervezője.
Nagy változás előtt állnak az eddigi ügyfélszolgálati chatbotok, amelyeket immár az AI (mesterséges intelligencia) tudásával felvértezve (pl. betöltött termékinformációk) magasabb vásárlási élményt nyújthatnak.
Tovább dübörög szakmai körökben is az előfizetéses üzleti modell. Igaz, az amerikai átlagot még nem értük el, ott átlag 12 előfizetés van háztartásonként, de elkezdődött a szakmai, vállalati szegmensekben is a megújuló fizetési modellre épülő szolgáltatások versenye (pl. előfizetéses szoftverek, exkluzív tartalmak, extra szolgáltatások).
"Az előfizetéses üzleti modell népszerűsége különböző generációk között változik, és nem minden generáció fogadja el egyformán. Általában elmondható, hogy az előfizetéses modell jelentősen növekedett népszerűséget élvez az elmúlt években, különösen a digitális szolgáltatások és termékek terén. A fiatalabb generációk, mint a millenials (Y generáció) és a Z generáció, gyakran nyitottabbak az előfizetéses modellekre, részben azért, mert ezek a generációk nőttek fel a digitális technológiák között, és hozzászoktak a streaming szolgáltatásokhoz, mint például a Netflix vagy a Spotify. Ezek a generációk gyakran preferálják a hozzáférési modellt a tulajdonlási modell helyett, ami az előfizetéses üzleti modellek alapja" - részletezte a ComputerTrends számára a szakember.
A magyarországi online kiskereskedelem bruttó forgalma némileg (+8,8%) növekedett, de a növekedést a hazánkba beáramló és jobb vásárlási élményt kínáló külföldi shopok hajtják. A tranzakciók több mint felénél utánvéttel fizetnek a vásárlók, és 72%-ban házhoz szállítást kérnek. A magyar webáruházpiac 36 ezer webshopot jelent. Az átlagos kosárérték 17.200 Ft. A vásárlók 60%-a 2024-ben már mobilról vásárol.
A fenti információk a Magyar Marketing Fesztivál szervezői által szerkesztett Marketing Trendriportból származnak, amely a www.marketingtrendriport.hu oldalon bárki számára ingyenesen elérhető. Az eddigi évek alatt mindig teltházas Magyar Marketing Fesztivál 2024. január 25-én, immár 11. alkalommal - a szervezők közleménye szerint -, minden eddiginél erősebb szakmai előadásokkal és tematikus termekkel nyitja meg kapuit a látogatók előtt. Az esemény célja - a hagyományokhoz híven - a 2024-es év várható üzleti és marketingtrendjeinek bemutatása, a vállalkozások, cégvezetők és döntéshozók felkészítése az idei év kihívásaira. Emellett kiállítással és moderált kapcsolatépítéssel készülnek a szervezők.
A kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében zajló generációváltás jelentős hatással van a marketingtrendekre. Ez a változás gyakran új perspektívákat és megközelítéseket hoz a vállalatirányításba és a marketingstratégiákba. Nagyobb a digitális fókusz, innovatívabb, merészebb technikákat is bevetnek a cégek (pl. TikTok, AI). Más lehet a cégnek a kommunikációja a lendülete. A generációváltás inkább lehetőség egy cég életben - szögezte le a főszervező.
Arról is kérdeztük Miklovicz Norbertet, hogy milyen nehézségek adódtak a szervezésben, sikerült-e minden területet lefedni? "Igen. A nehézség inkább abból adódik, hogy a kb. 80 témát tartalmazó shortlistről melyik az a 40-50, amit a színpadra tűzünk. A shortlistet piaci megfigyelés és piackutatás alapján állítjuk össze. Mondhatni tudományos alapokra helyezzük a konferencia szervezését. Ebben hiszünk."
A rendezvény részletes programja a www.marketingfesztival.hu oldalon érhető el.