Az IDC Consumer Pulse felmérése, amelyet hét ország fogyasztóinak körében végeztek, drámai változásokat tárt fel a különböző generációs kohorszok (nemzedékek) jövedelemszerzésében, pénzköltésében és a technológia felhasználásában. A Z-generáció/fiatalabb millenniumi generáció és az idősebb fogyasztók közötti jelentős különbségek azt ígérik, hogy a következő évtizedben átalakulhat a technológiai tájkép.
A megkérdezett háztartások megdöbbentő 48 százaléka számolt be arról, hogy 2022-ben legalább egy, technológiával támogatott jövedelemtermelő forrással foglalkozik, élükön a tartalomkészítéssel, a peer-to-peer (egyenlő felek közötti) kereskedelemmel és a fuvarmegosztással. Ezt a tendenciát a Z-generáció és az ezredfordulósok vezette háztartások határozzák meg, ahol a Consumer Pulse válaszadóinak 60 százaléka mondta, hogy az elmúlt évben ilyen jövedelemre tett szert.
"Meglepő lehet, hogy a háztartások közel fele számolt be online jövedelemszerző tevékenységről. Fontos megjegyezni, hogy ebbe beletartozik az eBayen vagy a Facebook Marketplace-en történő eladás, az alkalmi műszakok felvétele a Lyft vagy az Uber segítségével, valamint az olyan oldalakon, mint a YouTube, történő tartalomközvetítés. A fogyasztók számára ma már sokféle lehetőség áll rendelkezésre az új bevételi források megteremtésére, és ők ezeket fel is használják" - mondta David Myhrer, az IDC fogyasztói stratégiákért felelős kutatási alelnöke.
Mindent egybevetve, az IDC fogyasztói piaci modellje (CMM) szerint, amely a fogyasztók által létrehozott tartalmakra, árukra és szolgáltatásokra fordított kiadások erőteljes és folyamatos növekedését prognosztizálja, az önállóan létrehozott tartalmakra, a peer-to-peer kereskedelemben vásárolt termékekre és a fuvarmegosztó szolgáltatásokra fordított kiadások együttes világméretű költése 2026-ra összesen 294 milliárd dollárra nő. A CMM előrejelzése szerint például 2026-ra a fogyasztók világszerte 15 milliárd dollárral növelik a fogyasztók által a társaik által létrehozott független tartalom létrehozását támogató új kiadásokat. A peer-to-peer piacterek szintén erőteljes növekedést fognak felmutatni, 2021 és 2026 között 33 milliárd dollárról 117 milliárd dollárra gyorsulva. Végül pedig a fuvarmegosztás 85 milliárd dollárnyi új kiadást fog generálni világszerte 2026-ig.
"A Z-generáció és a fiatalabb millenniumi generáció fogja uralni a jövőbeli kiadásokat a CMM kategóriák széles körében. Ezek a csoportok nem ugyanazt a játékkönyvet követik, mint elődeik, és aktívan keresik az új alternatívákat mind a jövedelemszerzés, mind a jövedelemköltés terén" - mondta Kelly Brown, az IDC fogyasztói piaci modelljének vezető elemzője.
Az is gyorsan változik, hogy a fogyasztók hogyan költik el ezt a többletjövedelmet. A Consumer Pulse azt mutatja, hogy az online tranzakciók (50%) 2022-ben megelőzik a személyes vásárlásokat (43%), megfordítva a covid-járvány előtti összetételt. E statisztikán belül is van néhány érdekes elmozdulás. "Az online élelmiszervásárlást illetően azt látjuk, hogy a házhozszállítás aránya 25 százalékról 35 százalékra nő. Ami a legérdekesebb, hogy a növekedést a Z-generációZ-generáció, a fiatalabb Millennials és ebben az esetben... meglepetés... a Boomerek hajtják" - mondta Myhrer.
Az online vásárlás irányába történő elmozduláshoz kapcsolódóan a CMM előrejelzése szerint 2026-ra az online tranzakciók 64 százalékát mobileszközökön bonyolítják majd le. Az "online first" mentalitás a Millennials háromnegyedénél jelen van, és már az X generáció kétharmadára is átterjedt "Ez csak egy példa arra, hogy ezeknek a fiatalabb fogyasztóknak a szokásai milyen szeizmikus változásokat indítanak el" - állította Myhrer.