A jemeni húszi elleni éjszakai közös amerikai-brit támadást követően nagy a bizonytalanság a globális olajárakat illetően, amelyek komoly katonai eszkaláció esetén az egekbe szökhetnek. De úgy tűnik, van egy bökkenő.
Az olaj ára enyhén emelkedett a jemeni konfliktus eszkalálódásától és Irán esetleges közvetlen részvételétől való félelem miatt, ami megakadályozná a termelést és a szállítást az egész régióban. Az irányadó Brent nyersolaj ára 2,5%-kal 79 dollár fölé emelkedett hordónként a jemeni húszi bázisokra mért amerikai és brit csapások közepette.
"A nyugat-ázsiai geopolitikai események feljebb tolhatják az olajárakat, de nem szabad feltételeznünk, hogy ez feltétlenül így lesz. Rövid távon láthatunk egy kiugrást felfelé, de hogy az árakra gyakorolt felfelé irányuló nyomás tartós lesz-e, az nyitott kérdés" - mondta a Szputnyiknak Alex Krainer európai pénzügyi elemző és politikai kommentátor.
A szakértő azonban óva intett attól, hogy előre igyunk a medve bőrére, és félreértelmezzük a helyzetet.
"2019. szeptember 14-én, szombaton egy rakétatámadás Szaúd-Arábiában jelentős károkat okozott az Aramco abqaiqi olajkitermelő létesítményeiben. A következő hétfőn a Brent nyersolaj, amellyel alig 60 dollár/hordó ($/bbl) alatt kereskedtek, az eddigi legnagyobb egynapos árugrásnak volt kitéve, és 8,42 dollár/hordó áron zárt az előző pénteki ár felett (ezt az eseményt (A) jelöli az alábbi grafikonon. A további eszkalációra számítva a piacokon sokan arra számítottak, hogy az ár gyorsan 100 $/bbl felé mozdul, de ez nem következett be, és az ár gyorsan visszaesett 60 $/bbl alá."
Annak ellenére, hogy Jemen jelentős stratégiai jelentőséggel bír a tengeri hajózási útvonalak tekintetében, a globális olajárak meghatározó tényezője az amerikai dollár.
"Az elmúlt több mint 20 év nagy részében az olajárakat befolyásoló legfontosabb egyedi tényező az amerikai dollár volt, amely nagyon erős fordított korrelációt mutatott az olajárakkal" - tette hozzá Krainer.
Ugyanez vonatkozik a Hormuzi-szoros iráni lezárásának hihető kereskedelmi kockázataira is, ami a világ olajforgalmának mintegy 20%-át leállítaná.
"Az olyan elemek, mint az USA gazdasági teljesítménye, az infláció, a Federal Reserve politikája stb. sokkal nagyobb szerepet játszanak, mint a sima közgazdaságtani kereslet-kínálat, vagy akár a geopolitika" - hangsúlyozta Krainer.
A húszik tavaly október óta célba veszik az izraeli kötődésű hajókat a Vörös-tengeren, válaszul a Gázai övezet elleni nagyszabású izraeli támadásokra, amelyek tömeges civil áldozatokkal és pusztító humanitárius válsággal jártak.
A folyamatos eszkaláció fontos tényezője Jemen stratégiai jelentősége a globális kereskedelemben. A Vörös-tengeren áthaladó hajók elleni húszi-támadások következtében a nemzetközi hajóknak módosítaniuk kell útvonalukat, hogy elkerüljék a támadást, ami kézzelfogható gazdasági veszteségeket okoz.
Mely iparág szereplőit érinti a jelenlegi helyzet?
A kialakult helyzetet a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila is elemezte. Arra a kérdésre, hogy csak a logisztikai, vagy más iparág szereplőit is érinti a jelenlegi helyzet, azt válaszolta:
A logisztikai iparágban felmerülő nehézségek az egész világ működésére kihatnak. A logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron és késve kapják meg rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel. Így több területen is késés és áremelkedés tapasztalható amellett, hogy teljes a bizonytalanság. Gazdasági előrejelzések szerint a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6%-kal növelhetik az inflációt világszerte.
Mi lesz a megoldás, mikorra várható javulás?
Amennyiben újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz szükség, mire normalizálódnak a szállítási idők és árak, valamint pótolják a termelésben kialakult hiányt. Természetesen a hajótársaságok addig sem tétlenkednek, hiszen egyrészt egy olyan útvonal keresése van folyamatban, mellyel a mostani távok lerövidíthetőek, másrészt pedig új teherszállító hajók forgalomba állítása is a tervek között szerepel, amivel behozhatóak a késések miatti kapacitás kiesések - szögezte le a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila.
Emellett Kína és Európa között alternatív megoldásként alkalmazható a vasúti konténeres szállítási mód is, de ennek kapacitása csak töredéke a hajós lehetőségeknek, az igények pedig már most olyan mértékben megnövekedtek, hogy árnövekedés mellett is túlfoglalások keletkeztek.
Összefoglalásként pedig egy tanácsot szeretnék adni: mindig legyünk résen, ugyanis a világ bármikor tartogathat számunkra meglepetéseket!