Derrick és Harry, azaz Fejér Gábor, az FHB Bank CIO-ja és Tanács Lajos, az Alvicom Kft. fejlesztési igazgatója – a Derrick és Harry Projektmenedzsment Blog szerzői válaszoltak a Computerworld kérdéseire.
Computerworld: Nehezebb-e ma egy banki IT-vezető dolga, mint mondjuk egy évtizede – az elérhető technológiai háttér, a fenyegetettség és az IT-büdzsé tekintetében?
D&H: Mindenféleképp. A világ felgyorsult, a jogszabályi környezet állandóan változik, illetve részben az előbbi, részben a fokozódó verseny miatt az elvárások is lényegesen magasabbak az üzlet és menedzsment részéről. Mindezek mellett az IT-büdzsé mérete is drámaian lecsökkent – van ahol akár 70%-kal – ami nagyon fájdalmas döntések meghozatalát kényszeríti ki a CIO-ból.
Elbocsátások, eszközök elhalálozásig való használata, upgrade-ek befagyasztása, support lemondása. És közben persze jó lenne haladni a korral, az újabb eszközök, technológiák ismerete alapkövetelmény, hiszen a piac és az ügyfelek alapelvárása a technológiai környezet fejlődésének követése.
CW: Milyen tanácsaik vannak a túléléshez? A beruházási és operatív költségek drasztikus faragása, illetve az elbocsátások mellett hogy lehet egy ilyen közegben banki IT-vezetőként jól teljesíteni?
D&H: Nehezen. Jó adag mazochizmus kell hozzá és erős megfelelési vágy. Legyünk kellően pragmatikusak és ne féljünk dönteni. Se idő, se pénz tanulmányok íratására, külső szakértők bevonására, magunknak kell a döntéseinket meghozni sokkal gyorsabban és kevesebb információ alapján, mint korábban. Ehhez sokat segít egy jól működő kapcsolati háló és persze az internet. Legyünk nyitottak az újdonságokra, de lehetőleg ne mi legyünk a legelsők egy új technológiánál. A hosszú évekig húzódó monstre projektek ideje is lejárni látszik: a jövő a gyors üzleti haszonnal kecsegtető, kisebb lélegzetű fejlesztéseké.
CW: Hogyan tartható fenn az IT-üzemeltetés, ha az IT-osztály szűkítésen esik át, illetve a külsős erőforrásokat is leépítik?
D&H: Kockázatosan. Mindenhol törvényszerűen leépítették a külsősök közül, akit csak tudtak. Őszintén szólva volt olyan terület, ahol ez meg sem érződött, de persze nem mindenhol ment ez simán. Mivel a leépítések több hullámban történtek, mára a legtöbb helyen már nagyon elérték a határokat. Nem feltétlenül látszik egyértelműen, de az SLA-k romolhattak, illetve megnőtt a humán kockázat.
Mára vannak olyan területek, kompetenciák, ahol a szükséges tudás egyetlen ember fejében van meg, nem ragozom ennek kockázatait. És persze vannak speciális tudások, ahol a külsősök maradtak – de a külsős erőforrások napidíjait is drasztikusan megtépázták az utóbbi évek. Ugyancsak fontos megemlíteni a leépítések morálra gyakorolt negatív hatásait, amivel szintén meg kell küzdeniük az IT-vezetőknek.
CW: A szükséges rendszer-upgrade-ek elhalasztása, a tapasztalt – ám drágább – szakemberek menesztése, helyettük olcsóbb pályakezdő munkaerő alkalmazása befolyásolhatja-e az üzletfolytonosságot?
D&H: Mindenképp. Az előző válasz részben erre is igaz. Lehet, hogy a felszínen még nem látszik, de nagyon vékony az a burok, ami a működőképesség látszatát fenntartja, illetve esetenként ez a burok már sérült is. Mindenhol van persze néhány őrült, aki viszi a hátán az egészet, de erre alapozni az üzletfolytonosságot "va bank". Az igazsághoz azért az is hozzátartozik, hogy a fiatalok időnként meglepő teljesítményre képesek: ők sokszor különleges kihívásként élik meg a krízishelyzeteket, egy bizonyos pontig jól terhelhetőek.
CW: Az ilyen piaci helyzet előnyére válhat-e egy banknak, például open source megoldások alkalmazásával, konszolidációval, kiszervezéssel?
D&H: Részben. A kiszervezés nem egyértelműen jelent kedvezőbb megoldást egy végletekig kicsontozott budget esetében. Hiszen ott meg kell fizetni a rendelkezésre állást, a kompetenciát, a 7/24-es ügyeletet stb. Konszolidáció, virtualizáció törvényszerűen kötelező lépések ilyenkor, de ezt sem lehet örökké. Itt nem a direkt költségmegtakarítás, hanem a belső folyamatok egyszerűsítése a legnagyobb nyereség, de tudatosan és helyesen kell tudni megválasztani a kiszervezett szolgáltatásokat.
Az open source technológiák valós alternatívák, egyre kevesebb az idegenkedés tőlük a még oly konzervatív banki világban is. Redhat, JBoss, Apache, Maven mára már nem probléma. Legfeljebb csak a neves gyártók szerint…