A piackutató cég arra számít, hogy 2007-ben a nemzetközi megatrendekkel összhangban itthon is folytatódik a piac átrendeződése, amit a színes lézernyomtatók, valamint az outsourcing és a digitalizálási szolgáltatások szegmenségben két számjegyű növekedés is jelez majd. Minderről Bacskó Gergely, az IDC Magyarország elemző munkatársa beszélt a Xerox Magyarország sajtótájékoztatóján. A szakember szerint a következő évben a nyomtatópiac egyik legmarkánsabb tendenciája a tintasugaras technológia visszaesése lesz a lézer alapú berendezések növekvő értékesítésével szemben. Ez többek között azzal magyarázható, hogy a kiváló minőségű, fekete-fehér lézer berendezések ára folyamatosan csökken, elsősorban a belépő szintű, illetve a nagy nyomtatási sebességgel jellemezhető termékkategóriában eredményezve lassuló bevételnövekedést.
Multifunkciós berendezések, színes nyomatok
A nemzetközi és hazai irodatechnikai piac másik leginkább meghatározó irányzata az egyszerű nyomtatók, szkennerek, faxok piacának csökkenése a multifunkciós berendezések piacának javára. A kutatók szerint ez az eltolódás a jövőben erősödni fog, és a multifunkciós kategória a legdinamikusabban fejlődő szegmens marad 2007-ben is. A nagyvállalati dokumentumkezelés területén kiemelkedő szerephez jutnak a nagyteljesítményű, hálózatba kötött fekete-fehér multifunkciós rendszerek, amelyek az irodatechnikai géppark optimalizált és költségracionalizált működtetését teszik lehetővé. A Xerox Magyarország a multifunkciós termékek piacán tavaly még 18 százalékos, 2006-ban már 21 százalékos piaci részesedést tudhatott magáénak.
Nemzetközi és hazai téren egyaránt szembetűnő, hogy a színes dokumentumok mind nagyobb szerepet játszanak az üzleti életben, ami kedvezően hat a színes nyomtatók és multifunkciós berendezések forgalmára. Az elemzők előrejelzése szerint a monokróm lézernyomtatók piacán 2007-ben folytatódik a lassú, de megállíthatatlan forgalomcsökkenés. A színes technológia előretörését jól illusztrálja, hogy a Xerox részesedése a hazai színes multifunkciós berendezések piacán idén közel 40 százalékkal (25,6-ról 35,5 százalékra) emelkedett, így a vállalat több mint egyharmados, piacvezető részesedést ért el.
Dokumentumkezelés kihelyezve
A szervezetek növekedésével a dokumentumkezelési folyamatok is egyre összetettebbé válnak, kiszolgálásuk mind komolyabb gépparkot igényel, amelynek gazdaságos üzemeltetése jelentős szaktudást igényel - mutatott rá Kormány Pál, a Xerox Magyarország szolgáltatási üzletágának igazgatója. Ilyen helyzetben a legmegfelelőbb megoldás a teljes géppark optimalizálása, illetve a dokumentumkezelési folyamatok kiszervezése. Ma már Magyarországon is mind több vállalat és intézmény ismeri fel az ebből eredő előnyöket. Éppen ezért a dokumentumkezelési outsourcing piac gyors tempóban fejlődik, az IDC elemzői a következő öt évben továbbra is kétszámjegyű növekedésre számítanak ezen a téren.
A Xerox ezt az outsourcing piacot három szegmensre, az irodai szolgáltatások, a kihelyezett nyomdai szolgáltatások, valamint a képkezelési és archiválási szolgáltatások szeletére osztja.
Az irodai szolgáltatások területét a másolók, nyomtatók, multifunkciós berendezések üzemeltetése és fenntartása alkotja. Az IDC adatai szerint ez az ágazat idén Magyarországon 12 százalékkal nőtt, 2007-re pedig további 16 százalékos bővülés várható. Meghatározó trendnek ígérkezik a globális, illetve regionális együttműködések megvalósulása, valamint a teljes körű outsourcing iránt megnyilvánuló, fokozódó igény. A piac keresleti oldalát jelenleg elsősorban multinacionális vállalatok alkotják, de a költségcsökkentés szükségessége miatt az államigazgatási szektor is jelentős növekedési potenciállal bír. A Xerox Magyarország piaci részesedése ezen a területen - saját adatai alapján - 50 százalék feletti.
A kihelyezett nyomdai szolgáltatások szeletét a tranzakcionális nyomtatás (például névre szóló közüzemi számlák nyomtatása), a postai szolgáltatások (a számlák postai előkészítése, címzése, borítékolása), valamint a házon belüli nyomtatás és egyéb nyomtatási folyamatok központosítása alkotja. Itt jellemző, hogy a multinacionális vállalatok regionális szolgáltató-központokat hoznak létre, amelyek több ország, leányvállalat nyomtatási igényeit lefedik. Az IDC adatai szerint ennek a piacnak a növekedési üteme is kétszámjegyű, 11 százalékos volt 2006-ban, és a várakozások alapján a bővülés jövőre még nagyobb, 13 százalékos lesz. A Xerox Magyarország részesedése a nyomdai szolgáltatások szegmensében idén 30 százalék közelében alakult.
A képkezelési és archiválási szolgáltatások piaca a nyomtatott anyagok (például a vállalatok bejövő számláinak) beszkennelését, indexelését és archiválását foglalja magába. Az IDC szerint ez a dokumentumkezelési outsourcing piac legdinamikusabban fejlődő szegmense, amelyben jövőre 17 százalékos bővülésre lehet számítani. Ez a szolgáltatási terület a Xerox Magyarország számára is stratégiai fontosságú.
Végül Novák Miklós, a Xerox Magyarország irodatechnikai üzletágának vezetője adott áttekintést a Xerox értékesítési hálózatának fejlesztéséről. Ezt a csatornát a korábbi nyolc helyett ma már húsz márkaképviselet alkotja. Ehhez az országos lefedettséget biztosító hálózathoz folyamatosan bővülő viszonteladói tábor kapcsolódik, amelyet az eddigiekhez képest kevesebb disztributor szolgál ki. Rajtuk keresztül a Xerox elsősorban otthoni felhasználóknak, mikrovállalkozásoknak szánt irodatechnikai eszközei a nagy áruházláncok polcain is megtalálhatók.