Valahogy még mindig nem akar úgy igazán beindulni az önvezető autók kora, legalábbis nem annyira, mint ahogy annak idején várták. Pedig egy évtizede még mindenki a következő aranytojást tojó tyúkként tekintett az új piacra, és egyre-másra jöttek a jövővel kapcsolatos nagyívű elképzelések, miszerint a 2020-as években már sofőr nélküli járművek rohangásznak majd a világ útjain.
Aztán valahol elkezdett lelassulni a terület fejlődése, és egyre több probléma került elő. Egyrészt "morális" kérdésekben futottak bele a fejlesztők komoly zsákutcába - ilyen volt az azóta híressé vált kérdés, miszerint ha egy elkerülhetetlen balesetnél a mesterséges intelligencia csak két irányba ránthatja a kormányt, az egyik esetben elüt egy várandós nőt, a másikban egy öregembert, kit választ és miért. Aztán a szkeptikusok továbbmentek ezen a vonalon, és azt kezdték fejtegetni, ki lesz a hibás egy önvezető autó baleseténél - a sofőrülésben ülő ember, az autó eladója, gyártója, esetleg a szoftver fejlesztője?
Az elméleti problémák mellé pedig jött egy csomó gyakorlati: a különféle tesztek során kiderült, hogy az önvezető járművek még mindig nem tökéletesek, okoztak már karambolt és egyéb baleseteket. Az Uber önvezető autókkal foglalkozó részlege, az Uber ATG sem maradt ki a botrányokból, egy esetben egy járókelő halálát okozta egy általuk fejlesztett jármű, de az is csúnya eset volt, amikor kiderült, hogy az üzletág korábbi vezetője technológiákat lopott előző munkaadójától, a Waymo-tól, kapott is érte 18 hónapnyi börtönbüntetést.
Az Uber amúgy is eléggé szorul világszerte, hiszen több országból teljesen száműzték a taxisokat vagy épp az adóhivatalokat felbosszantó utasszállító szolgáltatásukat. Szóval nem csoda, hogy a Reuters és a TechCrunch belső forrásokra hivatkozó információi szerint megszületett a döntés: a cég teljes egészében eladja az Uber ATG-t.
A források már azt is tudni vélik, hogy a szintén önvezető technológiákat fejlesztő Aurora lesz a vevő, amelyben többek közötta Google egykori nagyágyúi dolgoznak, egyik legnagyobb befektetője az Amazon, de a Hyundai-jal is kötöttek már partneri szerződést. Az eladást annak ellenére is nyélbe akarják ütni, hogy maga az Uber ATG is komoly támogatást kapott tavaly: a Toyota, a Softbank és a Denso állt össze, hogy egymilliárd dollárral szálljon be az Uber-leányvállalatba.
Jó kérdés persze, mennyire megbízhatóak ezek az információk, de elég komoly lapok merték már lehozni, szóval valami mindenképpen van a pletykák hátterében. Mindez pedig nem segít sokat az önvezető autós piac megítélésében sem.