Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára úgy vélte, hogy a kormány nem kapott eddig valós információkat a működésről, ezért nem állíttatta még le a rendszert. A főtitkár ismertetése szerint az e-útdíj július 1-i bevezetés óta 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára pedig egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszköz hitelhez - amelyet a kormány és fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít - még mindig nem jutnak hozzá.
Eközben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) ügyvezető elnöksége szeretné kiterjeszteni az agrárium szereplői számára az e-útdíjra adott kedvezményeket. A jelenlegi szabályozás nem vonatkozik az élőállatot szállítókra és azokra sem, akik bérelt kamionnal fuvaroznak. Ha nem sikerül átalakítani a támogatási rendszert, az növelheti az élelmiszerek árát.
A NAK vezető testülete szerdai ülésén fogalmazta meg a javaslatot, amelyet Győrffy Balázs, a NAK elnöke azzal indokolt, hogy a rendelet nem szabályoz minden részletet, így több mezőgazdasági termelő és élelmiszeripari feldolgozó számára nem jelent valóságos kedvezményt. Az MTI beszámolója szerint a vezető példaként említette, hogy a kedvezmény nem vonatkozik az élőállat szállítására és a bérelt kamionok fuvarjaira sem.
A szakember utalt arra, hogy ha az e-útdíjat nem sikerül kedvező módon átalakítani az ágazatban tevékenykedőknek, úgy az növelheti az élelmiszerek árát. A tejágazatot említette, ahol jelentős költségnövekedést jelent az e-útdíj bevezetése.
Az MTI beszámolt arról is, a kormány a parlament elé most sürgőséggel beterjesztett javaslata azzal könnyítené a gazdák helyzetét, hogy illetékmentessé tenné azt a hatósági eljárást, amely után a termelő mentességet kaphat az útdíjfizetés alól. A termelő a székhelye vagy a lakóhelye és a művelése alatt álló termőföld, tanya vagy telephely között, de termény szállítása esetén is díjmentes viszonylati jegyet válthatna.
Az útdíjfizetési könnyítéseket üdvözölte a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet, de szükségesnek tartják, hogy a gyümölcstermékek is a zöldségfélékkel azonos elbírálásban részesüljenek, ezért Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter közbenjárását kérik. A mezőgazdasági vontatóknak és vontatmányuknak a jogszabály szerint nem kell útdíjat fizetniük.
A szervezet azzal magyarázza a kérést, hogy az idevonatkozó jogszabály értelmében csak a dinnye, zöldség, gabonafélék és olajos magvak, gyökér és gumósnövények termelői mentesülnek július 1-je és november 30-a között a betakarítási időszakban, maximum 30 napra az útdíj megfizetése alól.
Emlékeztetnek arra, hogy hétfőn Medgyesegyházán, a szezon előtti ülésen a dinnyetermelők jelezték, az e-útdíj bevezetése rendkívüli terheket ró rájuk. A dinnyés gazdák azt kérték Pócs János országgyűlési képviselőtől, segítsen abban, hogy mentesülhessenek az e-útdíj megfizetése alól. Ez a szakmai ág örömmel nyugtázta is, hogy az intézkedés rendkívüli gyorsasággal megtörtént. A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet ugyanakkor azt szeretné elérni, hogy a könnyítés terjedjen ki általánosságban is a gyümölcsökre.
Az agrárszektor kedvezménye az is, hogy a jogszabály értelmében nem kell útdíjat fizetni a mezőgazdasági erőgépek (traktorok, vontatók) és vontatmányuk után.