Tizenkilencedik alkalommal rendezték meg a cég éves konferenciáját. Az első még a folyamatmenedzsment témakörével foglalkozott - mondta Földháziné Szakács Zsuzsanna, az itelligence Hungary ügyvezető igazgatója a novemberi rendezvény közönségét köszöntve. Ma már a szervezetek, az üzlet digitális átalakulásáról szólnak az előadások, miközben maga a vállalat is több átalakuláson ment keresztül, számos kompetenciával bővült, globális SAP Partnerré lépett elő, megtartva az IDS Scheer AG-hez és a Software AG-hez kötődő folyamatmenedzsment-fókuszt és -képességeket is, emelte ki az ügyvezető.
Pódiumra lépett a nap folyamán az itelligence Hungary több ügyfele, hogy megossza a digitális átalakulás útján tett első lépések, megvalósított vagy folyamatban lévő projektek tapasztalatait. Az esettanulmányokat az SAP, a Software AG és az ELO legújabb szoftvereit és szolgáltatásait bemutató előadások foglalták keretbe. Az itelligence Hungary szakemberei vezették be például az ELO vállalati tartalomkezelő (ECM-) megoldását a csoport egyik nemzetközi ügyfelénél, amelyet 17 országban használnak a cég leányvállalatai.
Felhősödő piac
A konferencia nyitóelőadásában Norbert Rotter, az itelligence AG júniusban kinevezett új vezérigazgatója a csoport digitális stratégiáját ismertette. Rotter, aki a cég londoni irodájából érkezett, a Brexit és az amerikai elnökválasztás példájával illusztrálta a világban bekövetkező gyors változásokat, amelyek kihatnak az üzleti környezetre, miközben az új technológiák új üzleti modelleket hívnak életre. A vállalatoknak mindezekre a kihívásokra válaszolniuk kell, ha a digitalizáció korában versenyben akarnak maradni.
- Pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy a vállalatok pénzügyi adataikat felhőalapú rendszerekben kezeljék, de ez ma már a régiónkban sem ritka - mondta lapunknak Norbert Rotter. - A vállalatirányítási alaprendszer felhőbe migrálásánál még nem tart a vállalatok többsége, de hibrid szolgáltatási modellben már nyitottak a felhőre. A hibrid környezet összetettségét látva sok szervezet bennünket bíz meg magánfelhő-környezetének menedzselésével is. Tapasztalják ugyanis, hogy adatközpontjaink biztonságosabbak és megbízhatóbbak, az erőforrásokat hatékonyabban tudjuk hasznosítani, mint ők, házon belül. A hoszting- és az AMS- (application management services) szolgáltatások mind keresettebbek, ezt egyértelmű trendnek látjuk. Tíz saját adatközpontunk mellett hozzáférünk anyavállalatunk, az NTT Data adatközpontjaihoz is, és a felhőt elsőszámú partnerünk, az SAP is stratégiájának középpontjába állította, melyet digitális partnerként támogatunk. Ennek jegyében vásárolta fel az itelligence AG a BIT.groupot, amely a piac és az ügyfélkör növelésén túl releváns és értékes cloud-, hoszting- és AMS-kompetenciákkal gyarapította erőforrásainkat. Szintén hasonló célt szolgált a Dell Services idei felvásárlása anyavállalatunk részéről.
Az itelligence AG, amelyet az SAP idén az év S4/HANA bevezetőpartnerévé választott, eddig több mint 75 vállalatnál dolgozott vagy dolgozik a felhőalapú üzletialkalmazás-csomag bevezetésén - mondta előadásában Mark Albrecht, az itelligence AG üzleti megoldásokért felelő alelnöke. A cég szakemberei emellett részt vesznek a HANA platform lokalizálásában és ügyfelekkel közös korai tesztelésében, így értékes visszacsatolást adnak az SAP fejlesztőinek.
- Elsők között ad számunkra ez az együttműködés részletes és mély betekintést a legújabb szoftvertechnológiákba, így tanácsadóként a legtöbbet tehetjük azért, hogy ügyfeleink helyes irányba mutató digitális stratégiát alkothassanak, és beruházásaikból a legnagyobb értéket nyerjék - nyilatkozta a Computerworldnek Mark Albrecht. - Eddigi tapasztalataink alapján az adott vállalat igényein múlik, milyen gyorsan érdemes migrálnia a frissen bejelentett HANA 2 platformra. Ha a háttérrendszereiben kialakított folyamatok kiforrottak, és nem fognak sokat változni középtávon, akkor a HANA első változatával is hathatósan támogathatja őket még jó ideig. Ha azonban 3-5 éven belül jelentős mértékű változásra számít a vállalat, új üzleti modellre vagy modellekre tér át a digitalizáció során, akkor a HANA 2 az új folyamatok kialakításához és integrálásához csúcstechnológiás támogatást ad.
S4/HANA-migráció terén Németország jár az élen, de a felhőalapú megoldás térhódítása az Egyesült Királyságban is gyors, mondta kérdésünkre az alelnök. Szerinte Közép-Kelet-Európa országai inkább követők ebben a folyamatban, de nincsenek aggasztó mértékben lemaradva, talán egy évvel járnak az említett piacok mögött.
- Jellemzően nem szemléletbeli különbségek késleltetik a digitális átállást ebben a régióban, hanem az eltérő piacméret és agilitás, a versenytársak felől érkező kisebb nyomás, de közrejátszik az is, hogy a megoldások lokalizált változatai milyen ütemben válnak elérhetővé - fejtegette.
Digitális oktatás és raktárkezelés
Hécz Gábor, az Audi Hungária Motor Kft. IT-vezetőségének tagja ismertette a konferencián azokat a projekteket, amelyeken keresztül az anyacég magyar leányvállalata az itelligence Hungary tanácsadói közreműködésével a digitalizáció útján a monolitikus rendszerek felől a felhő irányába halad. Ezek egyikére azt követően került sor, hogy a képzési-oktatási szolgáltatásokat adó Audi Akadémia Hungária Kft. tavaly az Audi Hungária Motor részévé vált.
- Az Audi vállalatirányítási platformja az SAP, minden alkalmazás ehhez csatlakozik, és ezt az integrációt hajtottuk végre mi is - mondta lapunknak Kováts Norbert, az Audi Akadémia Hungária vezetője. - Látókörünkbe került eközben az SAP Learning Solution (LSO) és Event Management megoldása, amelybe meglévő folyamatainkat integráljuk, digitalizáljuk, automatizáljuk és optimalizáljuk, korábban papíralapú dokumentumainkat is elektronikusra cserélve. Ma már elektronikus űrlapokkal jelentkeznek a résztvevők, a képzés végén pedig a megszerzett tanúsítványokat szintén elektronikusan tároljuk az SAP-ban. Az Audi Hungária Motor 11 ezer alkalmazottját oktatjuk, ezért nagyon fontos eredmény, hogy az SAP-integrációnak és az LSO-nak köszönhetően munkánk sokkal hatékonyabb lett. Több száz fős tréningek lebonyolítása korábban jelentős emberi erőforrásokat kötött le akadémiánkon. Moduláris felépítésű, modulonként egy-egy tesztet tartalmazó, online elérhető e-learning tananyagaink bevezetésével mindez a múlté, oktatóink felszabaduló idejükben a képzés továbbfejlesztésén dolgozhatnak.
Több hazai vállalatnál folyik az SAP Extended Warehouse Management (EWM) kiterjesztett raktárkezelő megoldásának bevezetése. A munka eddigi tapasztalatait Marosvári Zoltán, a cég SAP/SME üzletágvezetője foglalta össze a konferencián.
Hasonlóan az SAP korábbi raktárkezelő moduljához, az EWM is a beszállításilánc-menedzsment (SCM-) megoldások családjába tartozik, de annál lényegesen kiterjedtebb funkcionalitással bír. A be- és kitárazáson túl teljes egészében lefedi a logisztikai folyamatokat, raktáron belül és azon kívül, beleértve a fuvartervezést, a telephelyek közötti áttárazást. Az SAP EWM integrált funkcióival és folyamataival a raktárkészlet változásainak követése mellett a munkavégzés szakaszainak megtervezése, a tárolóhely hatékonyabb hasznosítása és a számos vertikumban, például az autó-, az élelmiszer- és a gyógyszeriparban kiemelten fontos minőség-ellenőrzés kezelése lesz egyszerűbb. A készletről és a folyamatokról gyűjtött adatokat az EWM beépített elemzőmotorral dolgozza fel, az így kapott információkat pedig a különböző szerepkörökben dolgozó alkalmazottak számára digitális műszerfalon, például a raktárban elhelyezett kijelzőkön, mobileszközökön jeleníti meg.
- Az eredményes implementáció fontos előfeltétele a terjedelem gondos megtervezése és az EWM-be épített bevált gyakorlat alkalmazása - mondta Marosvári Zoltán. - A projektek megvalósítását az itelligence it.EWM gyorsítócsomaggal segítjük, amely előre konfigurált folyamatokat, szabványos dokumentációt és oktatóanyagot, széles körben használt jelentéseket és űrlapokat tartalmaz. Az SAP EWM így sokkal rövidebb idő alatt és kisebb költségkeretből, akár 5-6 hónap alatt sikerrel bevezethető.
A digitális jéghegy csúcsa
Digitális a vállalat, ha a technológia a stratégia és az üzleti modellek része, az IT-osztály nem az üzemeltetésre, hanem az analitikai képességek erősítésére fókuszál, az adatokhoz hasonlóan elemzésük is valós idejű, és a kínálatot új digitális termékek alkotják - mondta a konferencián tartott előadásában Christoph F. Strandl, a Software AG közép-kelet-európai technológiai igazgatója. Egyelőre azonban csak a digitális jéghegy csúcsát látjuk, mivel nem 5, hanem 25 évbe telik majd, mire a digitális átalakulás a hagyományos iparágakban, szervezeteknél is végbemegy - tette hozzá.
- Három csoportba sorolhatók a vállalatok a digitális átalakuláshoz való hozzáállásuk alapján - mondta lapunknak Christoph F. Strandl. - Az élenjárók nemcsak digitalizálják folyamataikat, hanem ezt kommunikálják is, hogy új ügyfeleket nyerhessenek meg, illetve fokozzák az elvárásokat meglévő ügyfélkörükben. A másik csoportot alkotó szervezetek digitalizálnának, de tanácstalanok azt illetően, milyen irányba induljanak el, míg a harmadik csoport kivár, egyelőre nem tesz semmit, ami a legrosszabb. Közép-Kelet-Európában a szervezetek talán kevésbé kommunikálják digitalizációs törekvéseiket, mint Észak-Amerikában, de a régiónkra jellemző, a konzervatívabb hozzáállás ellenére sincsenek nagyon lemaradva más térségek mögött. A digitális átalakulás minden vállalat számára sokéves folyamatot jelent, ezért fontos a platformalapú megközelítés, amely hosszú távon kellő rugalmasságot és nyitottságot ad a változó üzleti környezet kihívásainak megválaszolásához. Ma még senki sem tudja, hogy 10-15 év múlva hova vezet majd a digitalizáció, ezért rövidtávú célok kitűzésével, lépésenként kell haladniuk a szervezeteknek ezen az úton, projektjeikben gyakran, de lehetőleg minél előbb hibázniuk, hogy a helyes irányt tarthassák. Ez szemléletváltást feltételez a projektvezetésben, de ha platformra épít a vállalat, és átgondolt digitális stratégia mentén halad, akkor ezek a lépések előbbre fogják vinni az átalakulásban. A célok kijelölésében, az előrehaladás visszamérésében hasznos segítséget ad ingyenes, online értékelőeszközünk, a Digital Assessment Tool, amelyet a vállalatok a digital.softwareag.com címen találnak.