A vállalati folyamatok hatékonyabbá tételéért felelős (ERP) szoftverek nagyon jól teljesítenek a legtöbb központi üzleti területen. Azaz áttekinthetővé teszik a készletgazdálkodást, kezelik az ügyfelek megrendeléseit, automatizálnak számos könyvelési műveletet és pénzügyi jelentést, s ezzel a vállalati működési lánc járását simává teszik. De ettől még ezek a cégszoftverek egyáltalán nem felhasználóbarátok.
A használhatóság és a tökéletes funkcionalitás értékelésében nincs egyetértés az ERP-szoftvereket alkalmazó cégeknél. A CIO-k egy része szerint ugyanis nem feltétlenül szükséges, hogy ugyanolyan kellemes felhasználói élményt nyújtsanak ezek az szoftverek, mint a konzumer alkalmazások. A funkcionalitás szerintük ugyanis sokkal fontosabb.
Alan Langhals, a Deloitte tanácsadója egyetért vele, hogy a cégek működésének központi folyamatait kiszolgáló szoftvereknek funkcionálisan tökéletesen kell működniük. Ám szerinte a felhasználói érzés is nagyon fontos, mert amit nem szeretnek, azt a munkatársak – ha csak tehetik – ki fogják kerülni, s a hatékonyságjavító projektek nem hozzák meg a kívánt hozamokat.
A Deloitte egyik ügyfelénél, ahol a használhatóságot alaptényezővé tették az ERP-rendszer tervezésénél és fejlesztésénél, 300 százalékos munkaerőhatékonyság-növekedést, 55 százalékos tréningidő-csökkenést és jelentős értékesítésbővülést érték el. Az alkalmazottak ugyanis nemcsak könnyebben dolgoztak az ERP-alkalmazásokkal, hanem a céges erőfeszítéshez való hozzájárulásukat is jobban azonosíthatták.
Felhők és kerítések
A Forrester piacelemző cég szerint idén alapvető változás következik be abban, ahogy a cégek az ERP-alkalmazásokat használják, s ez a szállítókat arra fogja ösztönözni, hogy teljesen újragondolják az ajánlataikat. Ennek a hátterében pedig a felhőalapú ERP-megoldások állnak. Ez ott igen jól jön, ahol sokkal erőteljesebben akarják erősíteni az alkalmazkodó képességüket, javítani a hatékonyságukat és csökkenteni a kiadásaikat, mintha hagyományos eszközökhöz nyúlnának.
Az SaaS által érintett vállalati területek közül a pénzügyek kiemelkednek, méghozzá mindenféle vállalati méret esetében. A cégek egy része sohasem költöztetné felhőbe a pénzügyeit, míg mások teljes mértékben. A nagy cégek egy részénél viszont hibrid megoldások alakulhatnak ki, ahol a felhőket részleg- vagy üzletiegység-szinten használják majd. A cégközpontok viszont alighanem a kerítésen belül tartják a vállalatirányítási alkalmazásokat.
Hasonlóan fontos szerepre tesz szert a közösségi hálózati technikák bevonása a vállalatok irányításába és a cégen belüli együttműködés erősítésébe. Eddig ezen a területen alig haladt túl a technológia a Facebook-szerű megoldások szintjén, de a Forrester azt jósolja, hogy idén már megjelennek a sokkal szofisztikáltabb termékek és szolgáltatások, amelyek jobban segítik a munkavállalók együttműködését a különféle üzleti területek között a közös projektek sikeres befejezése és más közös célok érdekében.
Jobb integráció kell
Az amerikai Panorama Consulting a gyakorlati tapasztalatait összegezve még részletesebb előrejelzést adott az elkövetkező időszak ERP-trendjeiről. Először is azt jósolják, hogy Európában és az Egyesült Államokban a recesszió tovább húzódik, s emiatt a piac átrendeződése fel fog erősödni. Az ERP-szoftverekből származó jövedelem növekedése ugyanis megőrzi eddigi ütemét, de már nem elsősorban az olyan nagy cégeknek köszönhetően, mint az SAP vagy az Oracle, hanem elsősorban az ERP SaaS-szolgáltatók jóvoltából, amelyek főleg a kis- és közepes cégek piacán fognak hódítani.
A vendorok közötti harcnak mindinkább áldozatául esnek az egyrendszerű ERP-csomagok, és a vállalatok a piacon elérhető legjobb technológiákat s a nekik leginkább megfelelő megoldásokat keresik. Ezért a szállítók a piaci résekre fókuszának mindinkább. Ez alól a nagy szoftverházak sem vonhatják ki magukat, s a vásárlói keresletnek szigorúbban megfelelve kell fejleszteniük a termékeiket, például az iparági megoldásaikat. Ez a folyamat elvezethet az ERP-fejlesztő cégek felvásárlásához vagy egyesüléséhez is a jobb piaci teljesítmény érdekében.
E helyzet logikus következménye, hogy nem csak az ERP-szoftverek képességeit, hanem bevezetésük színvonalát illetően is megnőttek az elvárások. A legjobbnak értékelt alternatív és SaaS ERP-technológiák nagy nyomást helyeznek mind a CIO-kra, mind pedig az ERP-tanácsadókra, hogy jobb integrációt alakítsanak ki a különféle vállalati rendszerek között, és pontosan definiálják a folyamatokat és határozzák meg a szükséges adatokat. Emiatt a megoldások architektúráján és az integráción dolgozó szakemberek szerepe, szaktudása felértékelődik az ERP-bevezetéseknél.
Mindezek tetejébe a vállalatoknál megállíthatatlanul előretörnek a mobiltechnológiák és az üzletiintelligencia-termékek is, amelyeket felhasználják az ERP-alkalmazások hatékonyabbá tételére is. Ugyanakkor egyre több vállalat jön rá, hogy az újabb ERP-rendszerek önmagukban nem feltétlenül segítik őket az üzleti információk hatékonyabb használatában, ha nincsenek meg a döntéstámogatáshoz szükséges eszközök az alkalmazottak és a vezetők kezében. A döntéshozói kör pedig mind nagyobb nyomás alá kerül a gyengélkedő gazdaság miatt, ami arra tolja őket, hogy még több döntéshozatali eszközt és kimutatás készítő, elemző alkalmazást szerezzenek be.
Lecsillapodó izgalom
Minden csoda három napig tart, s a Panorama Consulting azt jósolja, hogy ez vonatkozik a felhő – és ezen belül az SaaS – körüli hajcihőre is. Néhány iparágban már megjósolták az ERP kipusztulását, amely nem bírja ki a felhők rohamát. Az igazság azonban sokkal árnyaltabb. A nagyvállalatok, különösen a multik nem lelkesednek az SaaS ERP-ért a rendszer viszonylagos rugalmatlansága, az elvesző kontroll és az megnövekvő biztonsági és üzleti kockázatok miatt.
Ugyanakkor a kis- és középvállalatok esetében az SaaS-megoldások adaptálása erősen valószínűsíthető, hiszen nekik a költségek sokkal jobban számítanak, nem is beszélve arról, hogy sokan a magas kiadások miatt az ERP-szoftverekhez máshogyan talán nem is férnének hozzá. A nagy cégeknél elsősorban egyes részterületeken, például a CRM-ben vehetik igénybe a SaaS vállalatirányítási termékeket. Egyébként pedig – ahogy az új technológiákkal ez eddig is általában történt – a felhőből érkező alkalmazáskínálat szervesen beleilleszkedik a vállalatirányítási szoftver- és szolgáltatáspalettába.
A kockázatok a nehéz gazdasági körülmények között még fenyegetőbbnek látszanak mind a CFO-k, mind a CIO-k számára, így aligha vágnak bele olyan fejlesztési projektekbe, amelyek végén nem látják bizonyosnak a megtérülést. Minél nagyobb egy vállalat, annál inkább szeretne kockázatok nélkül a biztonságos üzletmenetre fókuszálni. Ennek érdekes következményei lehetnek az ERP-bevezetéseknél. Akadnak majd cégek, amelyek a saját tapasztalataikat és tudásbázisukat elegendőnek ítélik az implementációkhoz, s a megtakarítások reményében nem kérnek fel független tanácsadókat e munka támogatására. Ez részben a tanácsadói piac szűküléséhez, részben pedig szaporodó számú sikertelen bevezetéshez vezethet. Ezzel párhuzamosan a sikeresen implementáló vállalatok versenyelőnyt szerezhetnek.
A fürgeség jobb, mint a szilárdság
A jelenlegi gazdasági helyzetnek lehet egy további kimenete is. Egyre több társaság ugyanis egyáltalán nem kér az ERP-rendszerekből. Ez különösen ott lesz megfigyelhető, ahol nagy projektekre volna szükség, de a cégeknek rövidtávon lehetetlen, vagy túlságosan kockázatos a vállalat életébe való költséges beavatkozás. A cégek inkább a működésük hatékonyságának javítására fókuszálnak vagy szervezeti konszolidációkat hajtanak végre, azaz olyan vállalkozásokba kezdenek, amelyeknek a haszna gyorsan kézzelfoghatóvá válik alacsonyabb kiadások mellett is.
A vállalatok az elmúlt években elsősorban a költségcsökkentésre helyezték a hangsúlyt. A legtöbb CIO és CFO fő feladata a feleslegek lenyesegetése volt, és nem az új beszerzések végrehajtása. A könnyebb, rugalmasabb szervezet kialakítása hasznosabbnak ígérkezett ugyanis a versenyképesség szempontjából, mint a jól szervezett, robusztus, de csak nehezen forduló struktúrák tökéletesítése. A következő időszakban emiatt még nem várható nagy változás. Az összes nagy piacelemző cég felmérése is azt mutatja, hogy a vállalati IT-büdzsék nagyjából szinten maradnak.
Azaz az olyan költséges projektekre, mint egy új ERP-rendszer bevezetése vagy egy régi felfrissítése, lecserélése, csak kevés szervezetnél, korlátozottan vagy egyáltalán nem jutnak források. Sőt a meglévőeknél is a cégvezetők mindinkább tudni akarják, hogy a rendszereik mennyire működnek hatékonyan, s visszatermelik-e a beléjük fektetett pénzt. Ez kulcskérdés abból a szempontból, hogy a vállalati informatikai rendszerek milyen mértékig támogatják a vásárlói igények kiszolgálását. Ez utóbbi ugyanis manapság (elég csak a közösségi hálózatok óriásira duzzadt hatalmára gondolni) eldöntheti egy vállalat versenyképességét.