A magyar online kiskereskedelem szereplői, az elmúlt években fokozatosan szélesítették a vásárlóknak kínált, különböző kézbesítési/átvételi megoldások palettáját. Ennek eredménye, hogy mára a webáruházak átlagosan legalább 3 féle lehetőséget kínálnak a vásárlóknak, de nem ritka a 4-5 megoldás ajánlása sem, ráadásul a sor idén várhatóan tovább bővül a hamarosan induló önkiszolgáló terminálok megjelenésével is.
Kényelem, választék és csak aztán az ár
A júniusban készített lakossági kutatás tanulsága szerint a logisztikai paletta bővülésének legfőbb oka, hogy az online vásárlás a vevők többségénél már nem csak arról szól, hogy a weben a hagyományos bolti árnál olcsóbban tudja beszerezni a választott terméket. Egyre jellemzőbb ugyanis a tudatosság és a döntésben – az ár mellett – immár a különböző szolgáltatások minősége is komoly szerepet játszik. Az áruház szolgáltatásainak értékelésekor pedig döntő szerep jut a kézbesítési/átvételi módoknak is.
A szempontok átrendeződését támasztja alá a vásárlási motivációk vizsgálata is. Ezek alapján, első helyen a kényelem szerepel (58%), amit az áttekinthetőbb választék követ (51%) és csak ezután kerül említésre, harmadikként a sokáig legfontosabbnak tartott ár (47%).
Futár helyett (ha lehet) inkább személyes átvétel
A fogyasztói tudatosság, a logisztikai választék bővítése, illetve az online boltok hagyományos irányba történő terjeszkedése az internetes vásárlás korábbi évekre jellemző futár-orientált működését folyamatosan alakítja, tereli a személyes átvételre épülő vásárlási kultúra irányába. Ettől ugyanakkor a közeljövőben még nem várható a futárszolgálatok nagyarányú piacvesztése. Jelenleg a magyar nyelvű webáruházak döntő többsége (88%) kínál vásárlóinak legalább egy szerződött futárszolgálatot, azonban a tranzakciókból való részesedés ez elmúlt 4 évben folyamatos csökkenést követően mostanra csupán 46%
Futárral történő szállítás esetében a vásárlók 42%-a emelte ki, hogy akkor választja csomagjának kézhezvételéhez ezt a megoldást, ha nincs más számára megfelelőbb átvételi lehetőség, és a termékét nem tudja bővebb átvételi kínálattal rendelkező, konkurens webshopban beszerezni. Futárt ugyanis nem minden vásárló tud otthonában, vagy munkahelyén fogadni és sokszor gondot jelent az is, hogy nem áll rendelkezésre pontos időpont a futár érkezését illetően. Ezzel szemben, a bolti átvétel és az átvevőpont rendelkezésre állása jóval rugalmasabb, a vevő saját időbeosztása alapján több napos időintervallumon belül dönthet csomagjának átvételéről. Utóbbi megoldás szolgáltatói ráadásul kellő nagyságú hálózattal rendelkeznek ahhoz, hogy átvevőpontjaik elérhető távolságban legyenek a közlekedők számára.
Nem minden az ár
Az átvevőpontok megjelenése 2010 elejére nyúlik vissza. A szolgáltatást Pick Pack Pont néven elsőként elindító Lapker Zrt. kezdetben a hírlap kiszállításhoz tartozó, szabad logisztikai kapacitásait töltötte fel az e-kereskedők csomagjaival, melyen saját hírlapterjesztő hálózatát működtette, és ezzel tudatosan építette fel a fix pontra történő szállítás logisztikáját és a csomagok átadását. Az azóta eltelt 4 évben, a hálózatuk országosan több mint 500 pontra bővült. Időközben a Magyar Posta is elindította saját szolgáltatását, valamint aktív hálózatépítésbe kezdett az egyik legnagyobb, e-kereskedelemben érdekelt futárcégként számon tartott GLS csoport is.
A futár általi kézbesítésnél kedvezőbb árazásnak köszönhetően az átvevőpontok népszerűsége a megjelenéstől kezdve gyorsan nőtt, sok vásárló döntött az akkor még újnak számító átvételi lehetőség mellett pusztán annak kedvezőbb árazása miatt. Azonban, a kutatás eredményei szerint mára már az új vásárlók több mint háromnegyede (77%) elsődleges érvként inkább a kényelmi, rugalmassági, 58%-a pedig a megközelíthetőségi szempontokat említi átvevőpont kipróbálása melletti érvként.
Élen a Pick Pack Pont
Az átvevőpont piac a GKI Digital korábbi kínálat oldali kutatásai szerint 2013-ban 1,3 millió csomag-tranzakciót bonyolított. Ennek a mennyiségnek a háromnegyedét a legkorábban induló, és legnagyobb aktív hálózattal rendelkező Pick Pack Pont szolgáltatás adja.
A 2014-re – óvatos becslések szerint is – legalább másfél milliós csomagszámra duzzadó piac súlyát jelzi, hogy idén már minden harmadik személyes átvétellel záruló online vásárlás valamely átvevőpont bevonásával valósul meg. Ráadásul az átvevőpont szolgáltatások – jelenleg még – egyedüli sajátossága, hogy alternatívát kínálnak a vásárlóknak az adott esetben sok utazással járó bolti átvétel, és a bizonytalan időben érkező futár között.
Férfiak és nők vegyesen
Csak úgy, mint az online vásárlás más területein, az átvevőpont használók között is kiegyenlített a nemek aránya. Korosztályt és végzettséget vizsgálva, a 30 és 50 év közöttiek (53%) valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők (70%) vannak többségben.
Az átvevőpontok új ügyfelei – akik átlagosan 20%-át adják a havi csomagforgalomnak – leginkább a fiatal, 20 év alatti, illetve az 50 éven felüli rétegekből kerülnek ki. A kézbesítési mód sikerét jelzi, hogy a vevők 80%-a visszatérő ügyfél.
Már nem csak a fővárosban
A szolgáltatás mára a főváros mellett vidéken is népszerű, ami főként az online vásárlás térnyerésének köszönhető. A korábbi főváros centrikusság megszűnt, Budapesten a havi csomagforgalomnak csupán 27%-a realizálódik.
Hírlapüzletekben és benzinkúton
Az átvevőpontok gerincét – szolgáltatótól függően – más-más üzlethelyiség-típusok adják, közös jellemzőjük, hogy frekventált csomópontokra, közlekedési útvonalakra esnek. A cél, hogy lehető legkisebb időveszteséggel útba essenek a vásárlóknak és a nyitvatartási idő hosszabb legyen, mint az átlagos normál munkaidő. Ezeknek a szempontoknak, a legnagyobb számban, a Relay és Inmedio hírlapüzletek és a benzinkutak felelnek meg. Előbbi típus a vásárlók 78%-ánál utóbbi pedig 30%-nál szerepel a legkedveltebb átvevőpontok között. Ráadásképp, ezeknél a leggyakoribb, a csomag átvétele melletti egyéb költés is. A kutatás szerint minden negyedik ügyfél, egyben az adott üzlet vagy kút vásárlója is.