A Sea-Intelligence tengerészeti tanácsadó cég adatai szerint a Vörös-tengeren a hajózásban jelenleg tapasztalható zavarok nagyobb kárt okoznak a globális ellátási láncoknak, mint a Covid-19 világjárvány hatása.
A jemeni székhelyű húszi lázadók az Izrael és a Hamász közötti háború októberi kezdete óta több tucat drón- és rakétatámadást hajtottak végre a Vörös-tengeren. A militáns csoport megfogadta, hogy addig folytatja, amíg a konfliktus véget nem ér, és fel nem oldják a Gázai övezet izraeli blokádját.
A Sea-Intelligence elemezte a hajók jelenlegi késéseit az elmúlt évekhez képest. A csütörtökön kiadott statisztikákból kiderült, hogy a Vörös-tengerről vagy a Vörös-tengerre tartó hajók elterelése miatt a dél-afrikai Jóreménység-fok körül hosszabb tranzit már most is jelentősebb hatással van a kikötőkben a konténerek átvételére rendelkezésre álló hajókra, mint a Covid-19-es időszakban.
A jelentés szerint a jelenlegi hajókapacitás-csökkenés a második legnagyobb az elmúlt években. Ennél nagyobb hatással csak egyetlen esemény volt, amikor 2021 márciusában az Ever Given konténerszállító hajó hat napra elzárta a Szuezi-csatornát. Az eset miatt több száz hajó rekedt a kikötőben, és a jelentések szerint a leállás minden egyes napja 9 milliárd dollárnyi globális kereskedelmi forgalmat akadályozott meg.
A CNBC azt írta: a Sea-Intelligence és más tengerészeti szervezetek becslése szerint a világ flottájának körülbelül 10%-a nem áll jelenleg szolgálatban. "Ha további hajókat vetnének be, az korrigálhatná a hajók rendelkezésre állásának kiegyensúlyozatlanságát és növelhetné a hajók menetrendjének biztonságát" - írta a csatorna.
A Vörös-tengeren a megnövekedett támadásveszély miatt a nagy hajózási cégek kénytelenek voltak elkerülni a Szuezi-csatornát, az Ázsiából Európába vezető leggyorsabb teherforgalmi útvonalat. A tengeri útvonalra általában a világ kereskedelmi hajózásának 15%-a jut.
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság múlt csütörtökön indított bombázó hadjáratot Jemen ellen, azzal a kimondott céllal, hogy megvédjék a tengeri kereskedelmet a Vörös-tengeren. A nyugati légicsapásokat követően egy húszi szóvivő bejelentette, hogy ahhoz, hogy egy hajót célba vegyenek, bőven "elég, ha az amerikai". A héten a lázadók vállalták a felelősséget a Genco Picardy amerikai tulajdonú teherhajó elleni támadásért.