Kína legnagyobb vállalata, a Tencent Holdings a trösztellenes vizsgálatok viharaiban néhány hónap alatt mintegy 200 milliárd dollárt veszített az értékéből. A cég alapvetően online játékokkal, szórakoztató tartalmakkal, közösségi médiával és online hirdetésekkel foglalkozik, de emellett felhőszolgáltatások vagy például a mesterséges látás fejlesztése is a palettáján van.
A cég a járvány visszaszorulásával olyan területeken tervez növekedést, ahol már megjelent ugyan, de nem voltak elég erősek a pozíciói, azaz a fintech és a felhőszolgáltatások területén. A Bloomberg szerint azonban egyelőre azzal küszködik, hogy visszaszerezze a januárban csúcsponton lévő piaci kapitalizációját. A pekingi kormány ekkor kezdte a Jack Ma által vezetett Alibaba Group és Ant Group elleni kemény fellépést, majd az online kereskedelem feltörekvő titánja, a Meituan is a hatóságok célkeresztjébe került.
A Tencent egyelőre nagyrészt megúszta a hivatalokkal való ellenségeskedést - annak ellenére, hogy a mindenütt jelenlévő WeChat közösségi-, chat- és fizetési alkalmazása hatalmas betekintést nyújt a kínai élet szinte minden területére, és elsöprő részesedése van a játék-, zene- és közösségimédia-piacokon. Az továbbra sem világos, hogy milyen következményei lehetnek annak a pártállami kampánynak, amelynek célja a kínai internetes cégek befolyásának korlátozása, és a hatalommal való állítólagos visszaélések feltárása.
Egy jó üzleti eredménysorozat nagyban hozzájárulhat a befektetők megnyugtatásához. A sencseni központú vállalat valószínűleg 24 százalékos bevételnövekedést ért el az első negyedévben, köszönhetően a fizetési és felhőszolgáltatások erős fellendülésének, miközben a játékok és más tartalmak továbbra is vonzzák a felhasználókat.
Bár Hszi Csin-ping kormánya még nem vette célba a Tencentet a trösztellenes vádakkal, de a befektetők egyelőre nem vetették el teljesen, hogy hasonló nehézségekkel szembesülhet, mint Jack Ma online birodalma. Eközben az olyan riválisok, mint a TikTok-tulajdonosa, a ByteDance azzal érvelnek, hogy a WeChat a külső szolgáltatásokhoz vezető linkek blokkolásával bezárja a felhasználókat az ökoszisztémájába.
Ha Peking valóban fellép a Tencent ellen, az megmutatkozhat a cég eredményében. A reklámeladások visszaeshetnek, ha az online oktatással foglalkozó kisebb cégek - amelyek Kínában jelentős piaci szereplők -, úgy döntenek, hogy visszavesznek a tempóból, hogy a hatalom nézőpontjából megfelelő pozícióban maradjanak. A Tencent fintech és felhő üzletága mindenesetre várhatóan 41 százalékkal fog növekedni az első negyedévben, nyolc negyedév óta a leggyorsabban az egy évvel ezelőtti alacsony bázisról, amikor a Covid-19 megjelent. A Tencent játékeladásainak növekedése pedig várhatóan 16 százalékra lassul.
Az elemzők szerint a Tencent végső soron arra is törekszik, hogy összevonja erőforrásait és egy Walt Disney-szerű franchise-t építsen fel, hogy visszaszerezze az elvesztett területet az olyan riválisoktól, mint a ByteDance, amelynek addiktív alkalmazásai egyre inkább magukhoz vonzzák a felhasználók képernyőidejét és a reklámbevételeket. Például a Tencent zenei alkalmazásaihoz kötődő alkotók rövid klipeket fognak megosztani a WeChat gyorsan növekvő videocsatornáin keresztül, mivel a házon belüli platformok szorosabban együttműködnek.
A verseny a felhőszolgáltatások terén is éles. A világjárvány megzavarta az informatikai projekteket, de a világ második legnagyobb gazdaságának fellendülésével az elmúlt negyedévben fel kellett volna gyorsulnia. A Tencent 2021-ben igyekszik majd behozni a lemaradást. A Huawei tavaly megelőzte, és Kína második számú felhőinfrastruktúra-szolgáltatójává vált, 16,3 százalékos piaci részesedéssel az Alibaba 35,1 százaléka mögött - derül ki a Gartner kutatásából.