Az eredetileg a TechCrunch blog cikkéből kiinduló találgatásokat a Wall Street Journal és a New York Times is továbbvitte, amikor még a múlt héten megírta: a felek a tárgyalások kellős közepén tartanak. A Google és a YouTube akkor még nem kívánta kommentálni a lapok értesüléseit. Az elemzők nem tartották irreálisnak az 1,6 milliárdos vételárat, tekintve, hogy a Google éppen mintegy 10 milliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkezett. Trip Chowdhry, a kaliforniai Global Equities Research elemzője egyenesen "átkozottul olcsónak" nevezte a szóban forgó összeget egy globális jelenléttel bíró társaság megszerzéséért. Pénteken a keresőóriás részvényeinek árfolyama a híresztelések hatására mindenesetre 8,69 dollárral, vagyis 2,11 százalékkal növekedve elérte a 420,50 dollárt a NASDAQ-on.
A hivatalos bejelentés hétfőn érkezett: a Google nyolcéves történetének legdrágább bevásárlása során 1,65 milliárd dolláros áron megszerezte a YouTube online videomegosztó oldalt. A mintegy 350 milliárd forintnak megfelelő vételár mellett szinte eltörpül a Google tavalyi, 15 különböző cég felvásárlására fordított 130,5 millió dollárja. Steven Chen és Chad Hurley, a YouTube alapítói korábban úgy nyilatkoztak, hogy vállalkozásuk nem eladó; véleményük megváltoztatásában állítólag nemcsak a horribilis vételár játszott szerepet, hanem a Google azon szándéka is, mely szerint a YouTube továbbra is bizonyos függetlenséget élvezhet majd működésében.
A YouTube-ot a PayPal volt alkalmazottai még 2005 februárjában indították el a Sequoia Capital 11,5 millió dolláros támogatásával. (A Sequoia egyébként a Google-ba is befektetett annak indulásakor.) A 25 embert foglalkoztató cég a szélessávú internetkapcsolatok, valamint a mobiltelefonos és webes kamerák rohamos terjedését lovagolta meg. A vállalkozás saját adatai szerint oldalain naponta 70 millió videóra kíváncsiak az internetezők, és a képes tartalmak mellett a site mára jelentős közösségi oldallá nőtte ki magát. A YouTube-on a mai napig számos jogvédett tartalom szerepel, és annak ellenére, hogy ezeket a jogtulajdonosok bármilyen panasza esetén a szolgáltató eddig még minden esetben azonnal törölte, jogi helyzete finoman szólva is bizonytalan. Ezeket a terheket a Google-nek adott esetben szintén tovább kellene cipelnie.
A felek elképzelése szerint a rohamosan terjeszkedő Google-birodalom megfelelő hátteret nyújt majd a YouTube számára, hogy a felmerülő igényekkel lépést tartva fejleszthesse szolgáltatásait, és - a jogi kérdések tisztába tétele mellett - tágabb teret nyújtson a professzionális tartalmak, valamint az ezekhez kapcsolódó hirdetők számára is. A YouTube továbbra is felszálló ágban van, a Google infrastruktúrája pedig garantálhatná számára a zavartalan működést. A cég Google Video néven futó saját szolgáltatása júliusban 9,3 millió látogatót vonzott, a YouTube-ot pedig 30,5 millióan keresték fel. Ha a két mennyiséget összeadjuk, és összehasonlítjuk például a Yahoo Video 5,3 milliós látogatottságával, akkor jól látszik, hogy az esetleges megállapodás milyen pozíciót biztosítana a Google számára az online videofeltöltő szolgáltatások területén.
Ezalatt persze a rivális szolgáltatók sem ülnek ölbe tett kézzel, bár úgy tűnhet, hogy a YouTube és a Google házassága igazi mélyütést jelent számukra. A Yahoo korábban 1 milliárd dollárt ajánlott a Facebook.com, vagyis a világ második legnépszerűbb közösségi oldaláért, és a friss hírek hatására csak tovább növekszik rajta a nyomás, hogy ennél is többet ígérjen. A Microsoft - a Soapbox videomegosztó szolgáltatás indításával párhuzamosan - várhatóan ma jelenti be, hogy a Lycos és mások által átvett Blinkx videokereső technológia képzi majd az MSN és a Live.com gerincét a vonatkozó területen.
A Google a YouTube-ot is megszerezte
A pesszimisták már régóta a szerzői jog mesgyéjén lavírozó YouTube végét jósolják, a Google a jelek szerint mégis bízik az oldal jövőjében, és 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a népszerű videofeltöltő site-ot.
Hirdetés
Hirdetés