Az Alibaba és a JD.com kínai e-kereskedelmi óriáscégek új értékesítési rekordokat állítottak fel platformjaikon a világ legnagyobb vásárlási eseményén, a Singles Day-en, a szinglik napján. Annak ellenére születtek a rekordeladások, hogy a kínai fogyasztók vásárlóereje és a technológiai vállalatokkal szembeni pekingi szigorítás hatásai miatt érezhető az aggodalom.
Míg a Double 11-nek is nevezett Singles Day korábban csak egy 24 órás villámárusítás volt, mára többnapos "extravaganciává" vált, amely november 11-én éjfélkor ér véget. A JD október végén, míg az Alibaba november elején kezdte meg az értékesítést. Ez a meghosszabbított időszak segített a vállalatoknak abban, hogy az eladások tovább növekedjenek.
Az Alibaba szerint a 11 napos időszak alatt a bruttó árumennyiség (GMV) 540,3 milliárd jüan (84,54 milliárd dollár) volt, ami több mint 8 százalékos ugrás a tavalyi 498,2 milliárd jüanhoz képest. A JD azt mondta, hogy a platformján a tranzakcióvolumen 349,1 milliárd jüan (54,6 milliárd dollár) volt a Singles Day időszakában, ami 28 százalékos növekedés a tavalyi 271,5 milliárd jüanhoz képest.
A GMV és a tranzakciós volumen nem jelent közvetlen bevételt a JD és az Alibaba számára. Nem veszik figyelembe a visszaküldött tételeket sem. A számok a tranzakciók volumenére vonatkoznak mindkét platformon. Azt azonban jelzik, hogy a kínai fogyasztók szívesen vásárolnak az e-kereskedelmi óriásoknál.
A nagy eladási számok ellenére a Singles Day idén kissé visszafogottabb volt. A kínai technológiai vállalatok továbbra is a szabályozó hatóságok intenzív ellenőrzésének vannak kitéve. Xi Jinping elnök azt szorgalmazza, hogy az úgynevezett közös jólét vagy mérsékelt jólét mindenkinek jár. Ezért igazodva a pekingi prioritáshoz, mind a JD, mind az Alibaba a társadalmi és környezeti felelősségvállalást hirdette az eseményen.
"Ezen a 11.11. Globális Vásárlási Fesztiválon stabil és minőségi növekedést értünk el, ami a dinamikus kínai fogyasztási gazdaságot tükrözi. A 11.11 erejét platformként is kihasználtuk, hogy teljesítsük társadalmi felelősségvállalásunkat. Az idei fesztivál jelentős mérföldkő volt a fenntartható jövő építése iránti elkötelezettségünk részeként" - mondta Yang Guang, az Alibaba alelnöke egy sajtóközleményben. A JD pedig azt közölte, hogy a tavalyhoz képest 26 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást az idei Singles Day időszakában, kiemelve ezzel a környezetvédelmi elkötelezettségét.
A JD nyilvánosságra hozta, hogy megugrott a luxustermékek és a kedvtelésből tartott állatokkal kapcsolatos termékek vásárlása. Az Apple is erős eladásokat tapasztalt. A JD szerint az iPhone-ok tranzakciós volumene 2 másodperc alatt meghaladta a 100 millió jüant, miután november 10-én megkezdődött az utolsó értékesítés.
Mind az Alibaba, mind a JD azt mondta, hogy növekedést látott a kisebb kínai városokban, ami az e-kereskedelmi cégek számára kulcsfontosságú, mivel ott igyekeznek növelni felhasználói bázisukat.
A JD szerint az úgynevezett "alacsonyabb szintű" piacokról származó felhasználók tették ki az összes vásárló 77 százalékát a Singles Day időszakában. A vállalat azt mondta, hogy ezekről a piacokon "gyors fogyasztásnövekedést" tapasztaltak a háztartási gépek, a gyógyszerek és a lakberendezés terén. Amikor november első három napján elkezdődtek a Double 11 eladások, az alacsonyabb szintű városokban és vidéken közel 25 százalékkal nőtt a költés a tavalyi évhez képest - közölte az Alibaba.