Keresünk valamit az interneten? Akkor azt bizony "leguglizzuk", ahogy a furcsa, újmagyar szlengbe bekerült, de az angolszász megfogalmazásban is ugyanúgy köznevesült a "googling", mint itthon a cellux vagy hasonló szavak. Mindez nem véletlen, a keresők piacán nem utca-, inkább autópálya-hosszal vezet a Google, és jó ideje nem csak megszorongatni nehéz, de igazán komolyan vehető versenytárs sem érkezett. Igen, tudjuk, ott a Bing. Tessék szépen bevallani, az elmúlt 100 internetes keresésnél ki hányszor használta a Microsoft szolgáltatását? A poén szerint minden új PC-n egyetlenegyszer teszik meg mindezt, amikor az alapértelmezett Windows alatti böngészőben beírják a saját kedvenc böngészőjük nevét, hogy letölthessék - aztán ezzel a kereső is szépen átáll a Google-ra. És igen, az Edge alatt sem túl sokan maradnak a Bingnél.
Persze nem csak a Bing lehet alternatíva, akad még jó pár olyan kereső, ami egy ideje igyekszik felhívni magára a figyelmet - ott van az egykor jóval szebb napokat látott Yahoo, a személyes adatok védelmével kampányolo DuckDuckGo, vagy olyan feltzörekvők, mint a Yippi Search. De igazán erős Google alternatíva csak néhány nagyobb, keleti piacon tudott megkapaszkodni, speciális okokból - ilyen a kínai Baidu vagy az orosz Yandex, amelyek viszont érthető okokból csak saját hazájukban erősek.
A Statcounter kereső-statisztikáját azért idebiggyesztjük, hogy még látványosabb legyen a jelenlegi helyzet bemutatása. Innen valóban eléggé leuraltnak tűnik a piac:
Új versenyző egy lefutott pályán vagy mindent letaroló üstökös?
Szóval hely van bőven új versenyzők érkezésére, még akkor is, ha a Google előnye szinte behozhatatlannak látszik. Valahol érdekes is, ha valaki arra adja a fejét, hogy márpedig ebbe a már jó ideje eldőltnek látszó háborúba száll be egy teljesen új megoldással. Richard Socher, a Salesforce korábbi vezető tudósa, aki részt vett az Einstein mesterséges intelligencia (MI) platform feljesztésében is, új keresőt jelentett be. A you.com elsősorban a hitelesség tekintetében szeretné térdre kényszeríteni a Google-t.
Socher szerint őt és a vállalkozás többi alapítóját az a cél vezette, hogy megbízható, barátságos és a tényeken alapuló keresőt bocsássanak a felhasználók rendelkezésére. Az interneten annyi az információ, hogy képtelenség mindent feldolgozni, és ha rábukkanunk valamilyen információra, szívós munkát igényel annak eldöntése, hogy megbízható-e. Ráadásul 2020-ban az adatbiztonságot sokszor föl kell áldoznunk azért, hogy kényelmesen tudjuk böngészni a különböző helyeket.
A fejlesztés során Socher remekül hasznosította szakmai múltját, és a böngészőt megpakolta MI-vel és természetes nyelvi feldolgozással. A tervek szerint a you.com bonyolult döntések meghozatalában igyekszik segíteni a felhasználót. A kereséseknél a fizetett tartalmak és reklámok elé sorolja a valós találatokat, a bonyolult vagy költséges vásárlásokat pedig azzal könnyíti meg, hogy kamu vélemények helyett igazi vásárlók valódi ellenőrzött véleményét adja közre, és az előnyökről, hátrányokról egyformán beszámol.
Socher az új keresőről szólva elmondta, azzal is meg akarják különböztetni magukat a Google-tól, hogy nem támaszkodnak hirdetésekre, és a felhasználókról begyűjtött adatokat sem akarják értékesíteni. Socher szerint Marc Beniofftól, a Salesforce vezetőjétől megtanulta, hogy úgy is kereshetünk pénzt, ha nem verjük át azokat, akik megveszik a termékünket.
A szolgáltatás jelenleg meghívásos béta formában működik, tehát alapból még nem elérhető mindenkinek. Akik az elsők között szeretnék használatba venni az új keresőt, a webhelyén iratkozhatnak föl rá. A meghívó elnyerésében az is segít, ha kitöltjük a keresési tapasztalatokat és preferenciákat firtató kérdőívet, ilyenkor a rendszer előrébb sorol minket a várólistán.