Hirdetés
. Hirdetés

Újabb botrány a Boeingnél, a NASA szerint csak összetákolják az űrrakétákat

|

Csak a silány hegesztés miatt hét hónapot csúszott a gyártás, állapította meg az űrügynökségi ellenőr.

Hirdetés

A NASA főfelügyelője elmarasztaló jelentést adott ki a Boeing rakétarészlegéről, amelyben kijelentette, hogy a repülőgépipari óriáscég következő generációs űrszondája évekkel van késésben, jelentősen meghaladva a költségvetést, és "tapasztalatlan technikusok" építették, nem hatékony menedzserek vezetésével.

A NASA Space Launch System 2014 óta fejlesztés alatt álló Block 1B változata eredetileg az ügynökség jövő évi Artemis II holdmegfigyelő küldetésének részeként emelkedett volna a levegőbe. A rakéta debütálását azóta eltolták a 2028-as Artemis IV holdraszállási missziójára, amely a NASA ellenőrzési hivatalának csütörtöki figyelmeztetése szerint még tovább csúszhat.

A késedelemért részben a Boeing okolható, amelyet 2014-ben szerződtettek a rakéta nagy teljesítményű felső részének megépítésére - jelentette ki jelentésében a főfelügyelő.

A NASA ellenőrei, akik a Boeing louisianai Michoud összeszerelő üzemébe látogattak, kirívó "minőségi hiányosságokat" találtak - áll a jelentésben. Az ellenőrök 71 korrekciós intézkedési kérelmet adtak ki e hiányosságok orvoslására, ami "ijesztően magas szám egy űrrepülőgép-rendszer esetében a fejlesztés ezen szakaszában".

Hirdetés

Ezek a hiányosságok "nagyrészt annak köszönhetők, hogy a Boeingnél nincs elegendő számú képzett és tapasztalt repülőgépipari dolgozó" - folytatta a jelentés, és példaként említette, hogy a vállalat "tapasztalatlan technikusai" képtelenek voltak egy üzemanyagtartályt a NASA szabványainak megfelelően meghegeszteni. Ez a silány hegesztés közvetlenül hét hónapos késedelemhez vezetett a rakéta felső fokozatának fejlesztésében.

"A Boeing eddigi eljárása a hiányosságok kezelésére nem volt hatékony, és a vállalat nemigen reagált a korrekciós intézkedések megtételére, még akkor sem, amikor ugyanazok a minőségellenőrzési problémák ismétlődtek" - állapította meg a jelentés.

A Boeing eredetileg 2021 februárjára ígérte a felső fokozat leszállítását, most pedig kitart amellett, hogy 2027 áprilisára készül el. A költségek időközben az egekbe szöktek: a NASA becslése szerint a fokozat 2028-ig 2,8 milliárd dollárba kerül, ami több mint kétszerese a Boeing 2017-es, 962 millió dolláros becslésének.

Az ellenőrzési hivatal azt javasolta, hogy a Boeinget bírságolják meg a "minőségellenőrzési előírások be nem tartása" miatt. Catherine Koerner, a NASA helyettes ügyvezetője csütörtökön azonban bejelentette, hogy a vállalatot nem büntetik meg.

A Boeing légiközlekedési részlege már azután is megingott, hogy januárban a levegőben leszakadt az egyik 737 MAX 9-es repülőgép ajtópanelje, júniusban pedig ismét a címlapokra került, amikor a Starliner űrhajó meghibásodott, és két űrhajós a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) ragadt. Az űrhajósok eredetileg egy hétig maradtak volna az ISS-en, de a NASA szerdán bejelentette, hogy 2025-ig az űrben rekedhetnek, amikor is a SpaceX Crew Dragonja a tervek szerint egy újabb űrhajós legénységgel szállítja haza őket.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.