Rengeteg olyan játék van a Facebookon, amelynél az nyer, aki a legtöbb tetszésnyilvánítást kapja. Itt a személyek elvileg egyénileg versenyeznek, arccal és névvel vállalva az identitásukat, és a közönség dönt, hogy ki nyerjen. Gyakorlatban néha nem így alakulnak a dolgok, hiszen a közösségi oldalon olyan csoportok alakultak, ahol a tagok célja az eredmények manipulálása. Ez nagyjából a vidéki szépségversenyekhez hasonlatos, ahol sok esetben nem az nyer, aki a legszebb, hanem az, akinek a legnépesebb és legtehetősebb a családja. Ezen csoportok túlnyomórészt zártkörűek és csak ajánlással lehet bekerülni.
"Egy ilyen zárt kört néhány leleményes magánszemély hív életre és 1-2 hét alatt akár több ezresre is tudnak duzzasztani egy közösségi csoportot. A cél, hogy az aktív tagoknak (ezt is figyelik) meghatározott játékokra szavazni kell. Mivel a csoport nagy létszámmal, koncentráltan szavaz egy versenyre, majdnem biztos, hogy megnyerik a versenyt. Az így megnyert ajándékot pedig már egymás közt sorsolják ki. Aki egy kicsit is ért a matekhoz, az pedig ki tudja számolni, hogy mennyivel több esélye van egy nyerésnek, ha egy ilyen zárt körbe kerül a szétosztás – ráadásul úgy, hogy az ilyen csoportban lévő személyeknek általában több profiljuk is van – nem ritkán több tucat" - magyarázza Miklovicz Norbert, kkv marketing szakértő.
A beavatásnál a gólyáknak gyakran mindent like-olniuk kell, amit az öreg rókák mondanak, és ez a like-olási fegyelem később sem javul. A cél ugyanis az, hogy a tagok a lehető legtöbb nyereményjátékban győzedelmeskedjenek, amelyekért akár kamu profilokat is bevetnek. Ezen ok miatt vigyázni kell az olyan Facebook-játékokkal, ahol a legtöbb like-ot kapó felhasználó nyer, ugyanis könnyen manipulálható a végeredmény.
Hogy mi a megoldás? A szakma egyelőre nem tudja. Szakmai szervezetek, csoportok és klubok már aktívan foglalkoznak a helyzet kezelésével illetve a probléma felszámolásával, de még nincs működő megoldás. Amiben talán mindenki (még a konkurensek is egyet értenek) az az, hogy minél tovább és minél több ilyen csoport létezik, annál nagyobb károkat szenved el a közösségi média marketing Magyarországon.