A hagyományos nyomtatott újsághirdetések, offline kampányok egyre kevésbé hatékonyak. A mai vállalkozóknak hozzá kell szokniuk, illetve alkalmaznunk kell új reklám lehetőségeket, hogy még több lehetséges vásárlót gyűjthessenek. Mivel napról napra többen csatlakoznak az internethez, nem csoda, hogy a Digitális Média Reklám (DMR) vált a leggyakoribb reklám formává, az új favorittá.
Az új média számos elektronikus eszközön - mobil, PC, játékkonzol - keresztül, ismeretterjesztő weboldalak, digitális portfóliók, podcast-ok, vagy videó megosztó oldalak segítségével mind több embert ér el.
Döbbenetes, de egy a You-tube-on jól elsütött videó, vagy egy lánclevélként önként továbbküldött vicces weboldal pillanatok alatt jut el a megcélzott rétegekhez. A fiatalok nyitottak a vizuális információra, s az olcsó, de jól kitalált gerilla kampányok sokkal hatékonyabbak, mint a hagyományos és drága média megjelenések.
Több cég is ügyesen használja manapság a „médiahack" üzleti formáját, s a felhasználók természetesen rendszeresen be is dőlnek a figyelemfelkeltő álhíreknek.
A webes marketing és PR legfontosabb céljai nem különböznek a hagyományostól, de az interaktivitás, a multimédiás lehetőségek és a globalitás lényegesen jobb feltételeket teremt a célközönség eléréséhez.
A média eléri a weboldalakat
A digitális médiát könnyű elérni, manipulálni és dolgozni vele, nem csoda, hogy egyre több cég kísérletezik online hirdetések, videók, podcast-ok, különböző formáival. A hagyományos weboldalak videó-tutorialokkal, bemutató, oktató és ismeretterjesztő anyagokkal gazdagodnak. A látogatókkal közvetlen kapcsolatot építő közösségi oldalak, web2 alkalmazások is egyre jobban beépülnek a hagyományos céges oldalak arculatába. Hivatalos kutatások szerint a videók használata, az interaktív alkalmazások sokszorosára növelik a nézettséget, így közvetve eladásokat is.
A Web 2.0-t a kreatív cégek beépítik a csoportmunka megoldásaikba, illetve igen divatossá vált a vállalat virtuális arculatát is megteremteni. A Second Life-ban ma már hivatalos kutatóintézetek virtuális másai jönnek létre, konferenciák, meetingek és workshopok zajlanak. A legnagyobbak saját irodát, ügynökséget, hírcsatornát tartanak fenn a játéknak már kevéssé nevezhető programban.
Az továbbra is kérdés, hogy az annyira népszerű közösségi oldalak miként képesek kielégíteni a hirdetők igényeit, illetve konfrontálódnak-e a saját felhasználóikkal a túlzott mennyiségű reklám miatt.
A jelenleg még csak internetes megoldások mellett növekszik az érdeklődés az általánosan használható mobilos hirdetési formák kifejlődésére, hiszen a hatalmas hirdetési potenciál egyre vonzóbb a hirdetők számára. A mobilosok egyelőre megúszták a csillogó videókat, de úgy tűnik már a közeli jövőben akár tömegével érkezhetnek az ilyen interaktív ajánlatok is. Mivel telefonjaink fejlődése a kéziszámítógép irányába halad, így könnyen lehet, hogy az online alkalmazások egy része is beszivárog hamarosan az egyre okosabb kis készülékekbe.
A kombinált megoldások egyértelműen az sms-alapú fizetési lehetőségeket tartják a legjobban kivitelezhetőnek, hiszen az internetes szolgáltatások, a televíziós játékok is mind ezt a fizetési formát tették általánossá. Találhatunk némi visszacsatolást is, amikor az interneten reklámoznak fizetős mobilszolgáltatást. Ilyenkor nem árt gondosan elolvasni a szolgáltatás feltételeit, mert megtörténhet, hogy csak a hó végi számla megérkezésekor szembesülünk vele, hogy mennyibe is kerülhet heti néhány vicces sms.
Digitális Portfolió
Lejárt a hagyományos sajtóanyagok, névjegykártyák ideje is. Még ha a legjobb papírra is nyomtattuk az információt, a legügyesebb designerek dolgoztak az anyagunkon, akkor sem érdemes ma már a hagyományos módon terjeszteni ezeket. Az egyre nagyobb kapacitású pendrive-okon, dvd-ken könnyedén elfér minden fontos információ. A csillogó digitális bemutatkozókkal, videókkal, bőséges képanyaggal már nehezen versenyeznek a hagyományos kiadványok, szórólapok.
Az információk elhelyezhetők internetes oldalainkon is, virtuális press-roomokban, és elég egy linket elküldeni a világ bármelyik újságírójának a kérdéses témában, pillanatok alatt mindent megtalálhat anélkül, hogy külön drága rendezvényeket szerveznénk termékeink népszerűsítésére,
A csomagolás persze itt is fontos, hiszen ha a téma nem elég érdekes, a termékünk nem elég jó, vagy nem megfelelő emberekhez juttatjuk el az információkat felesleges pénzkidobás a digitális portfolió.
A blogok természetesen más esetben is igen hasznosak tudnak lenni. A fejlesztői blogokat olvasó bennfentesek szintén hamar eljuttatják a céges üzeneteket a médiába, hiszen ma már a blogger sok helyütt a hivatásos újságírót is megelőzi gyorsaságban, jól informáltságban.
Jó példa az Apple tavalyi turpissága, amely hónapokig tematizálta a számítógépes sajtót azzal, hogy bárki olvashatta a cég „főnökének" blogbejegyzéseit. A „The Secret Diary of Steve Jobs" oldalon publikáló „fake" Steve Jobs-ról aztán meglepő módon kiderült, hogy IT szakíró a neves Forbes Magazin csapatában. Mellékesen a blog ma is igen népszerű, és készítője miután leleplezte magát, közismert nemzetközi szakértővé vált. Az hírverés jót tett az Apple-nek, a bloggernek és természetesen a magazinnak is. Mindenki jól járt, hatékonyabb támogató kampányt tervezni sem lehetett volna az iPhone megjelenése környékén.
Digital Signage
Sokan azt gondolják, hogy az óriásplakátok világában már nem nagyon lehet hatékonyabb megoldásokat kitalálni. Ennek ellentmondani látszik a digital signage megjelenése és elterjedése.
Évekkel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy a postán, a rendelőintézetekben, a gyógyszertárakban vagy akár a bevásárlóközpontokban közvetlenül elérje az ügyfeleket a digitális reklám. Ma már mindennapos, hogy a sorban állás közben a kérdéses terület reklámjait, híreit olvashatjuk digitális formában. A multimédiás hirdetések, reklámspotok, közvetlenül polcokról szólítják meg a vásárlót. Az interaktivitás egyre jobban bekerül a köztudatba, információs adatbázisok, érintőképernyős rendszerek jelennek meg a barkácsáruházakban, ügyfélszolgálatokon, patikákban, gyorséttermekben.
Az ilyen rendszerek felépítése ma már nem lehetetlen egy kis vállalkozás számára sem, az itt futtatott reklámok pedig növelhetik a bevételeket, tájékoztathatják a felhasználókat, vagy közvetlen kapcsolatot teremthetnek a vásárlókkal. Ezekkel az interaktív lehetőségekkel összekapcsolva az online rendszereket hatékony új formái körvonalazódnak a mobilmédia, az online marketing és a digitális hirdetések jövőbeli felhasználásának.
A nagyoknak persze lehetőségük van arra is, hogy hatalmas mozivásznakon „véletlenül" felvillanó képekkel tegyék ismertté terméküket. A „trendi cuccok" többsége általában egy-egy pillanatra rendszeresen megjelennek James Bond eszköztárában is. A filmekben, sorozatokban pedig rendszeresen jól látható, hogy a főhős laptopján az iPhone-t kiagyaló Apple emblémája díszeleg.
Új formák, új terek
Mióta a játékkonzolokban alkalmazott speciális adatbeviteli megoldások milliókat hódítottak meg, megjelent az interaktivitás is a digitális reklámok területén. Virtuális világok adnak teret valódi termékek tesztelésére, internetes közösségek kapnak speciális ajánlatokat, illetve webes játékokon keresztül határtalan lehetőséghez jutottak a kreatívok.
A játékok egy ideje igen hatékonyan reklámoznak sportokat, eseményeket, filmeket, zenei kiadványokat, illetve mindent ami ehető, iható. A játéktervezők céljai így legtöbbször egybe esnek a reklámozókéval.
g-speak overview 1828121108 from john underkoffler on Vimeo.
Persze itt is igen fontos az egyediség. A reklámfogyasztók igen finnyásak, és a rosszul sikerült kampányok sokkal több kárt okoznak, hiszen a konkurenciához terelhetik a vásárlókat. A Guitar Hero sikerét tekintve végülis egyfajta értékesítési csatornává is válhatnak a kreatív játékok. Az újabb kiegészítőkkel megvásárolt új dalok jogdíjai természetesen a zenészek jogdíját és a kiadó bevételeit növelik.
A reklám új formai útkeresése is meglepő eredményekre vezethet, s a Demo'08 konferencián győztes Skreeno-t elnézve hamarosan megvalósulhatnak az eddig csak sci-fi filmekben látott vizuális megoldások, az interaktív kirakatok, háromdimenziós reklámok, leválthatják a hagyományos formákat. A reklám egyre inkább arra törekszik, hogy bevonja a célközönséget egyfajta játékba, körbevegye és még csábítóbb módszerekkel keltse fel a termék iránti érdeklődést.
A reklám a civilizációval párhuzamosan fejlődik, rendszeresen megújítja eszköztárát, az internetes információéhség láthatóan ezt a folyamatot is felgyorsította, s valószínűleg pár év múlva már csak nevetni fogunk a 2009-ben még igen menő hirdetési formákon.
Interaktív kirakat vagy óriásplakát?
A hagyományos hirdetési formákat leváltják a kreatív digitális trónkövetelők.
Hirdetés
Hirdetés