Olyan biztonsági rendszert fejlesztett az autóipari konszern, amely automatikusan megállítja az autót, mielőtt az elütné a gyalogost. A biztonsági rendszer a meglévő érzékelőtechnológián alapszik, amelyet már napjainkban is alkalmaz a Toyota, több más autógyártó cég mellett. Ez a rendszer a nagyobb tárgyakkal - például autó, fal - való ütközéstől óvja meg a járművet, ám nem érzékeli a gyalogosokat. A Toyota által kifejlesztett új technológia milliméteres hullámhosszú radart és sztereó kamerákat alkalmazva folyamatosan pásztázza az autó előtti területet.
Az új technológiát nemrégiben mutatták be a Toyota japán vezetéstechnikai központjában. Ennek során arra kérték a résztvevőket, hogy 40 kilométer per órás sebességgel vezessék neki a tesztautót egy gyalogost szimuláló tesztbábunak. A veszélyhelyzetre először hanglapú figyelmeztetéssel reagál az autó, amint úgy ítéli meg a rendszer, hogy bekövetkezhet gyalogos sérüléssel járó baleset. Pár pillanattal később, ha a sofőr semmilyen elkerülő reakcióba nem kezdett (kitérő manőver és/vagy sebességcsökkentés), a rendszer felkészül az autó megállítására: a fékek automatikusan működésbe lépnek, miközben a biztonsági övek feszesre húzódnak. A tesztek szerint a gépjármű biztonságosan, és ami még fontosabb: még időben megáll.
A technológia csak egy azon fejlesztések közül, melyen a japán vállalat dolgozik a jövő közlekedési baleseteinek elkerüléséért. Szimulációs központjukban például a világ egyik legfejlettebb szimulátora áll rendelkezésre. A platformra telepített autó köré vont műanyag kupola foglalja zárt környezetbe a helyszínt, mely teljes mértékben be van drótozva, hogy a vezetés minden aspektusát vizsgálni tudják a Toyota mérnökei. A virtuális környezetről egy 360 fokban vetített, számítógép generálta kép gondoskodik, ezzel imitálva a városi közlekedési viszonyokat. Ami igazán érdekessé teszi a rendszert, hogy az autó oldalirányban 20, előre-hátra 35 métert képes elmozdulni, ezzel pedig kiválóan szimulálhatók a vezetőre és az utasokra ható erők. És nem csak a fizikai hatások, hanem a sofőrök tudatos és öntudatlan reakciói is jól felmérhetők.
A WHO statisztikái szerint minden évben körülbelül 1,2 millió ember válik közlekedési baleset áldozatává az utakon. Ráadásul ez a szám folyamatosan emelkedő tendenciát mutat globálisan, becslések szerint a következő két évtizedben akár kétharmadával is nőhet a halálozások száma. Ennek oka az egyre nagyobb forgalom, vagyis a gépjárművek mennyiségének folyamatos növekedése. A japánok fejlesztéséhez hasonló megoldások segíthetnek úrrá lenni ezen a kihíváson, így egyáltalán nem meglepő, hogy az új rendszert már a közeljövőben beépítik a Toyotákba.
A vállalat egyébként igen ambiciózus célt tűzött ki maga elé: szeretnék elérni a személyi sérüléssel járó közúti balesetek teljes megszűnését. Ez azonban várhatóan csak akkor következhet be, ha a döntési folyamatból teljes mértékben kiiktatjuk a legnagyobb problémaforrást: az embert...