A visszaesést végső soron a „kihívásokkal teli gazdasági környezet” okozta, mert a fogyasztók már nem költenek ész nélkül mindenre, különösen nem drága telefonokra. Inkább félreteszik a pénzt olyan régen várt termékekre, mint az iPhone 5-ös, amelyet csak őszre várható az üzletekbe.
A Gartner megjegyezte, hogy Apple 3-ik negyedéve is gyengébb lehet a szokásosnál attól függően, hogy az iPhone 5-öst mikor teszik elérhetővé. A piaci bevezetés legkorábbi időpontja szeptember, de lehet, hogy akár novemberig is elcsúszik.
A Nokia részesedése 3 százalékpontot esett év/év összehasonlításban a második negyedévben, miközben az értékesítés 14,8 százalékkal zuhant. A Motorola, az LG, a HTC és a BlackBerry-gyártó Research in Motion (RIM) mind a piaci részesedésük csökkenését kénytelenek elkönyvelni, míg az Apple and Samsung's terjeszkedett 2,3 illetve 5,3 százalékkal. A Samsung felívelését az erős Galaxy eladások támogatták, például az S III kódjelű termékből 10 millió darabot adtak el a bemutatása utáni első két hónapban.
Globális mobiltelefon eladások Forrás: Gartner
A teljes globális forgalom elérte a 419 millió darabot a negyedévben, ami az okostelefonpiac 42 százalékos növekedését jelentette az előző évhez képest. Az olyan feltörekvő piacokon, mint Kína a telefongyártók nagyon erősen tolják a 3G technológia szekerét, s így a felívelés még gyorsabb. Globálisan az okostelefonok 37 százalékot tettek ki az összes mobileszköz értékesítésén belül. A Gartner korábbi becslése szerint idén összesen 1,9 milliárd új mobiltelefon találhat gazdára.