A Concorde nyugdíjazása után közel két évtizeddel a szuperszonikus utasszállító járatok újraindításáért folytatott versenyfutás új pontjához ért, amikor a Bombardier repülőgépgyártó friss eredményeket mutatott be, és megerősítette, hogy új üzleti repülőgépet vezet be a piacra.
A kanadai társaság szerint a fejlesztés alatt álló Global 8000 lesz "a világ leggyorsabb és legnagyobb hatótávolságú, kifejezetten üzleti célú személyszállításra tervezett repülőgépe".
A legfeljebb 19 utas befogadására alkalmas, 8000 tengeri mérföld (14 800 kilométer) hatótávolságú és a tervek szerint 0,94 Mach csúcssebességű gép várhatóan 2025-ben állhat szolgálatba - olvasható a Bombardier közleményében. A hír azután érkezett, hogy egy Global 7500-as tesztjármű tavaly májusban egy bemutató repülés során áttörte a hanghatárt, és több mint 1,015 Mach sebességet ért el.
A tesztjárművet a NASA F/A-18-as vadászgépe kísérte el a teszteken. Ez lett az első olyan közlekedési kategóriájú repülőgép, amely fenntartható üzemanyaggal (SAF) szuperszonikusan repül - állítja a Bombardier. A Global 8000-es típus repülési tesztjei is megkezdődtek
A Bombardier új gépe azonban csak egy a számos fejlesztés közül, amelyek a Concorde nyugdíjazása után keletkezett űrt igyekeznek kitölteni az utasszállítók sebességének növelésével. Többek között tavaly a United Airlines bejelentette, hogy már 2029-ben szuperszonikus útvonalakat kínálhat, miután 15 hangsebeséget túllépni képes gép megvásárlásáról kötött megállapodást. Eközben a coloradói Boom Supersonic befejezte az Overture repülőgép prototípusa, az X-B1 földi tesztelését. Ezt a járművet 65 és 88 közötti ülőhelyre tervezték azzal a céllal, hogy több mint 500, főként óceánon túli útvonalon repüljön, kihasználva a repülőgép Mach-2,2-es sebességét.