A Gartner kedden kiadott kutatása szerint a táblagép-felhasználók több mint fele az elektronikus kiadványokat részesíti előnyben a hagyományos könyvekkel, újságokkal, folyóiratokkal szemben. „A média tabletek gyors adaptációja alapvető hatást gyakorol a fogyasztók tartalomfogyasztási, készítési és megosztási szokásaira” - nyilatkozta a felmérés kapcsán Carolina Milanesi, a piackutató elemzője.
Véleményét Meike Escherich, a Gartner egy másik, a kutatásban közreműködő munkatársa is osztotta. Az elemző hangsúlyozta: a kiadóknak „gyorsan újra kell gondolniuk”, hogyan szólítják meg a fogyasztókat.
A felmérés eredménye szerint a válaszadók több mint 50 százaléka olvassa inkább az elektronikus tartalmakat a nyomtatott termékek helyett. Escherich szerint ez az eredmény is jól mutatja, „hogy az e-olvasók mellett a tabletek is komoly fenyegetést jelentenek a nyomtatott médiára nézve.”
A válaszadók egyharmada táblagépeken, 13 százalékuk laptopokon, 7 százalékuk pedig okostelefonokon és hagyományos mobiltelefonokon olvassa az e-könyveket.
A kutatásban résztvevők egyik feladata az volt, hogy egy héten keresztül online naplót vezessenek arról, hogy mikor és milyen informatikai eszközöket – táblagépeket, mobiltelefonokat, asztali vagy hordozható PC-ket – használnak. A kutatást 2011 novemberében bonyolították le egyesült államokbeli, brit és ausztrál fogyasztók bevonásával.
Escherich hangsúlyozta: a Gartner nem tartja valószínűnek, hogy rövid időn elterjedhetnek a „teljesen papírmentes otthonok”. „Az azonban egyértelműen látható, hogy a háztartások egyre kevesebb papír alapú médiaterméket vásárolnak” - emelte ki az elemző.
HTC-kommentel Péczely Dóra, a Helikon Kiadó vezetője
Magyarországon az elmúlt évben ugyan kevesebb könyvet vásároltak, mint korábban, de ezen belül például a gyerekkönyvek eladása növekedett. Akik tehát gyermekeiknek vásárolnak könyvet, kialakítanak bennük egy könyvolvasási kultúrát, amely hatással lesz vagy hatással lehet arra, hogyan közelítenek a könyvekhez és az olvasáshoz a jövőben. Az a tapasztalatom, hogy azok a gyerekek, akik megszeretik a könyveket, akkor is szívesen nézegetik és forgatják azokat, ha van lehetőségük arra, hogy táblagépen olvassanak. Magyarországon rengeteg könyvnek létezik elektronikus formája, bár talán ezt nem eléggé kommunikálják a kiadók, de az eladások nem emelkednek olyan mértékben, mint ahogy csökken a papíralapú könyvek eladása. Valószínűleg egyenletesen növekedni fog az e-könyv olvasók tábora, ahogy csökken a készülékek ára, illetve ha a szakkönyvek is megjelennek e-könyv formátumban, olyan e-könyv olvasó készülékekkel kiegészülve, amelyek segítik a kutatást. A személyes véleményem az, hogy Magyarországon nagyon komoly kultúrája van az olvasásnak, amelyhez hozzátartozik a könyv mint tárgy szeretete és tisztelete. A mindennapokban a számítógéphez és más gépekhez való viszonyunk elsősorban a munkához kötődik, sokan ezért sem szeretnék az olvasás élményét egy újabb géppel összekötni.