A világ első autonóm kereskedelmi teherhajója sikeresen teljesített egy közel 500 mérföldes utat a Tokiói-öböl zsúfolt vizein, és az út 99 százalékán emberi beavatkozás nélkül közlekedett. A 750 bruttó tonnás hajót az Orca AI szoftvere irányította, amelynek segítségével a hajó több száz ütközést tudott önállóan elkerülni.
Az Orca AI kifejezetten tengeri hajók számára fejleszt biztonsági szoftverplatformokat. A céget két haditengerészeti technológiai szakértő által alapította 2018-ban. A technológiájuk az érzékelőket a fedélzeten már meglévő biztonsági rendszerekkel kombinálja, hogy segítsen javítani a hajók biztonságát és navigációját a zsúfolt vízi utakon.
Az izraeli székhelyű Orca AI a tengeren közlekedő hajók és a part közötti sávot kívánja áthidalni minden pillanatban működő betekintésel, hogy a hajózási vállalatok mindenkor biztonságban és hatékonyan szállíthassák rakományukat. Ezek a megoldások alkalmasak az autonóm teherhajók megvalósításához is.
Az Orca AI tavaly szeptemberben partnerséget kötött a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line) vállalattal, hogy teszteljék az autonóm hajók biztonsági rendszerét. Az Orca AI automatikus hajófelismerő rendszerét kutatási céllal az NYK egyik hajójára telepítették, hogy támogassák az autonóm tengeri közlekedés fejlesztését. A két vállalat a Designing the Future of Full Autonomous Ships (DFFAS) nevű programmal most sikeresen teljesített egy 40 órás, 500 mérföldes utat szinte nulla emberi beavatkozással.
Az Orca AI osztotta meg a Tokiói-öbölből induló és 40 órán át tartó, 790 kilométeres tengeri út hírét. A kísérletben a Suzaka teherhajó vett részt, amely az NYK Grouphoz tartozik.
A Suzakát az Orca AI irányította, lehetővé téve a teherhajó számára, hogy biztonságosan és önállóan navigáljon a Tokiói-öbölben, a világ egyik legzsúfoltabbnak számító tengeri vízfelületén, mielőtt biztonságosan elérte volna Tsumatsusaka kikötőjét az Ise-öbölben. Az Orca AI társalapítója és vezérigazgatója, Yarden Gross a következőt mondta z autonóm teherhajó útjáról:
"A világ első kereskedelmi célú autonóm hajóútja jelentős mérföldkő, és arra számítunk, hogy a nagy hajózási társaságok fejlett mesterséges intelligencia és számítógépes látás technológiákat fognak alkalmazni az autonóm hajózás víziójának megvalósítása érdekében."
Grossnak és a tengeri hajózási ágazatnak is bőven van miért izgatottnak lennie. A Suzaka 500 mérföldes útja során az autonóm teherhajó 107 ütközéselkerülő manővert hajtott végre emberi segítség nélkül. A programigazgató szerint a Suzaka csak a kifelé tartó útja során 400-500 másik vízi járművet került ki a vízen.
Az Orca AI szerint biztonsági navigációs rendszerét úgy állították be a teherhajón, hogy "emberi őrként" működjön, és valós idejű észlelést, követést, osztályozást és távolságbecslést végezzen tizennyolc fedélzeti kamera segítségével, amelyek kombinálva 360°-os kilátást tesznek lehetővé éjjel-nappal.
Az Orca AI algoritmusait a mesterséges intelligencia és a mélytanulás hajtja. Az utazást megelőzően a rendszert több mint egy éven keresztül a Suzakáról gyűjtött adatokon képezték ki. Ez segítette a szoftvert a célpontok azonosításában a bonyolult japán part menti környezetben. Az autonóm teherhajó kameráinak valós idejű adatait a több száz mérföldre lévő tokiói flotta műveleti központban figyelték.