Az új uniós szabálytervezetek a tervezés, a gyártás és a hulladékfeldolgozás területén örökre megváltoztatják az elektromos akkumulátorok piacát Európában - mondta a TASZSZ hírügynökségnek Ruszlan Titov, az Orosz Infrastrukturális és Oktatási Programok Alapjának főigazgatója.
"Amire ezek a szabályozások életbe lépnek, a piac visszafordíthatatlanul megváltozik. Erre már minden szereplő készen áll. Az ilyen szabályozási változások egyes elemeinek technológiai vonatkozásairól már tavaly is szó esett Európában. A mindössze egy év alatt bemutatott rendelettervezetek azt az elképesztő gyorsaságot mutatják, amire csak a vállalkozók és befektetőik képesek. Egyszerűen lehetőséget és nem problémát láttak ezekben a változásokban, és aktiválták lobbitevékenységüket" - mondta a szakember.
Titov szerint különösen az akkumulátorok újrahasznosítási és újrafelhasználási technológiáiba történő befektetések növekednek Európában, immár a harmadik egymást követő évben. Mint ismeretes, az akkumulátorok iránti globális kereslet 2030-ra 14-szeresére nő, és az EU a kereslet nem kevesebb, mint 17%-át fedezheti. Ennek fő oka a digitális gazdaság, a megújuló energiaforrások és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású mobilitás térnyerése. Ahogy emelkedik az akkumulátort használó elektromos járművek száma, úgy válik ez a piac globálisan stratégiai jelentőségű piaccá.
A javasolt változtatások előírják a nem cserélhető akkumulátorok teljes tilalmát, méretüktől függetlenül. Például mindenféle elektromos cigarettagyártóknak ezek kivonására kell majd törekedniük, mivel a beépített akkumulátorok feldolgozása rendkívül nehézkes és költséges - jegyezte meg a szakértő.
"Ha a rendelettervezeteket elfogadják, akkor az akkumulátorok gyártásának és forgalmának szabályozása Európában drámaian meg fog változni. A régi, 2006-os szabályozási csomag teljesen megszűnik" - tette hozzá Titov.
Az újrahasznosítás növelése
2019-ben az EU-ban értékesített hordozható akkumulátorok 51%-át gyűjtötték be újrahasznosítás céljából. Minden akkumulátortípushoz sajátos akkumulátor-újrahasznosítási folyamatok vonatkoznak a gyártásukhoz használt különböző fémek és vegyületek miatt.
Az új szabályok szigorúbb begyűjtési célokat tartalmaznak majd hordozható akkumulátorok (2023-ra 45%, 2027-re 63%, 2030-ra 73%), valamint a könnyű szállítóeszközök akkumulátorok (2028-ra 51%, 2031-re 61%) esetében is.
Ezen túlmenően a könnyű közlekedési eszközökből, gépjárművek, ipari és elektromos járművek akkumulátoraiból származó minden hulladék begyűjtése ingyenes kell legyen a végfelhasználók számára, függetlenül azok jellegétől, kémiai összetételétől, állapotától, márkájától vagy eredetétől.
Az új szabályok értelmében a gyártási és fogyasztási hulladékból származó, visszanyert kobalt (16%), ólom (85%), lítium (6%) és nikkel (6%) minimális mennyiségét újra fel kell használni új akkumulátorokban.
Az eltávolítás és a csere egyszerűsítése
Az új szabályok értelmében az akkumulátorok kivétele és cseréje egyszerűbbé válik. A készülékekben lévő hordozható akkumulátorokat úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók könnyen kivehessék és kicserélhessék azokat. Ez a követelmény három és fél évvel a szabályok hatálybalépése után válik kötelezővé. Több információt kell majd nyújtani az akkumulátorok kapacitásáról, teljesítményéről, tartósságáról, kémiai összetételéről, valamint a "szelektív gyűjtés" szimbólumáról.