A Google tavalyi pénzügyi jelentésében az áll, hogy a vállalat legnagyobb piaca az USA-n kívül az Egyesült Királyság, amely a cég múlt évi 21,8 milliárd dolláros (13,5 milliárd fontos) bevételéhez 14 százalékkal járult hozzá. A The Times cikke azzal vádolta meg a keresővállalatot, nagy nyeresége ellenére egy könyvelési trükkel "eltüntette" brit adójának jelentős részét.
Egy év alatt 43,6 millió forintnyi adó
A cég európai központja Dublinban van bejegyezve, a bevétel tehát Írországba futott be, így az ott érvényes adózási szabályok voltak az irányadók. A britek 28 és 30 százalékos adókulccsal dolgoznak, míg az íreknél mindössze 10 és 25 százalék a vállalatokra vonatkozó adó mértéke. A Google tehát az íreknél számolta el adójának nagy részét, helyi költségeit viszont a briteknél számolta el, így a trükknek köszönhetően 141 millió fontos forgalmat és 26 millió font adózás előtti veszteséget jelenthetett az Egyesült Királyságból. Ezt a megoldást nevezzük transzferárazásnak (transfer pricing). A módszert széles körben alkalmazzák azon cégek, amelyek egynél több országban is jelen vannak tevékenységükkel.
Veszélyben a Google jó hírneve
Vince Cable, a brit liberálisok frakcióvezetője szerint bár a transzferárazás legális, negatív hatással lehet a Google jó hírnevére; míg a gazdasági stabilitás állapotában az emberek többsége szemet hunyt a "legális adóelkerülés" felett, a recesszió idején mindez nagyon rossz üzenetet közvetít. Peter Barron, a Google szóvivője Cable véleményére reagálva azt mondta, a Google komoly befektetéseket tesz az országban, ahol több mint 800 alkalmazottat foglalkoztat, helyi és nemzetközi szinten is adózik. Hozzátette, a cég európai központja Dublinban van, de ezzel együtt minden adózási szabályt betartanak.