A Rivian Automotive bennfentesek szerint növeli a debütáló elektromos járművei (EV) termelését, és hetente közel 200 szállítható autót bocsátanak ki, miután a termelési nehézségeken sikerült átvágnia magát. Idén a 2021-es célok elmaradása után egyre nagyobb fejlődést fog mutatni a szakértők szerint.
Az Amazon.com által támogatott pickupokat gyártó cég szüneteltette a termelést az illinoisi Normalban lévő üzemben körülbelül egy hétig a hónap elején a javítások és folyamatfejlesztések miatt - szóltak a belső információk.
Miután augusztusban megkezdődött az R1T pickup korlátozott gyártása, a Rivian átlagosan heti 50 darabot gyártott december végéig. Ez a szám ingadozott, és a múlt hónapban a covid-járvány miatt és az ellátási lánc zavarai miatt ez a nem túl magas szám is csökkent. Bár az idei felgyorsult ütem a fejlődés jele, a Rivian sikere attól függ, hogy a vállalat hogyan csiszolja simára a gyártási folyamatait és hogyan küzd meg az ellátási lánc zavaraival.
A vállalat EV-it nagy érdeklődéssel várták, mint a piaci inkumbens Tesla valódi konkurenciáját, részben azért, mert ezek az autók nagyobbak, terjedelmesebbek és jobban igazodnak a ma az amerikaiak által vezetett benzines járművekhez. A Rivian novemberi tőzsdei bevezetése, amely mögött egy sztárbefektetői lista áll, az év legnagyobb tőzsdei IPO-ja volt, és a hatodik legnagyobb tőzsdei bevezetés az Egyesült Államok történetében.
A részvények árfolyama a debütálást követő napokban több mint 170 dollárra emelkedett, de azóta visszazuhantak, értékük mintegy kétharmadát elvesztették, és jelenleg is a bevezetési ár alatt vannak.
A visszaesés egyik katalizátora az volt, hogy a decemberi negyedéves eredmények során a cég elismerte, a termelés "néhány száz járművel" elmarad az év végére kitűzött 1200 darab gyártásától. A Rivian e hónap elején közölte, hogy 2021-ben 1015 járművet gyártott és 920-at szállított le. R.J. Scaringe vezérigazgató különféle kihívásokra és ellátásilánc problémákra hivatkozott.
Az ügyet ismerő személyek szerint a teherautók gyártásárt részben az lassította, hogy ugyanezen a gyártósoron megkezdődött a Rivian második járműve, az R1S SUV gyártása. Míg az R1S néhány eladható példánya már elkészült, a vállalatnak a SUV-nál még pár előgyártási munkát kell elvégeznie. A Rivian-nak a covid kitöréseit is át kellett vészelnie az üzemben - mondták a helyi szakemberek.
A Rivian egy teljesen elektromos áruszállító furgonon is dolgozik az Amazon számára, amelyet egy külön gyártósoron állítanak elő. A cég az év végéig 10 ezer ilyen furgont szállít le, és 100 ezret a az évtized végéig.
A Tesla is küszködött első tömeges fogyasztói autója, a Model 3 gyártásának elindításával és felfuttatásával, miközben már a drágább, kisebb volumenű Model S szedánt is értékesítette. Miután a Model 3-mal kapcsolatos 2017-es céljaitól jócskán elmaradt, Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azt mondta, hogy a vállalat a "termelési pokolban" ragadt.
A Rivian várhatóan hasonló utat fog bejárni. A cég azonban számos egykori Tesla-alkalmazottat vont be a felső- és középvezetésbe, akik eltökéltek abban, hogy elkerüljék a Tesla kaliforniai gyárában elkövetett hibák megismétlődését - számolt be a Bloomberg. Más problémák meglehetősen tipikusak voltak a termék felfutásakor, mint például a kulcsfontosságú alkatrészek szabálytalan ütemű rendelkezésre állása a gyártósoron, és a minőségellenőrzési vizsgálatok időigénye.
A Rivian állítja, hogy a normali üzemében 2023-ra évi 150 ezer EV gyártására lesz képes, és a kapacitást évi 200 ezer járműre tervezik növelni. Decemberben a társaság bejelentette, hogy egy második EV-üzemet is építenek Georgiában, amely évi 400 ezer jármű gyártására lesz képes. Ott a termelés várhatóan 2024-ben indul.