A RPA (Robotic Process Automation - robotizált folyamatautomatizálás) rendkívül jó eszköz a strukturált és félig strukturált adatokkal kapcsolatos szabályalapú feladatok automatizálásában. A kognitív RPA, ahogy a neve is utal rá, azonban intelligenciával egészíti ki a hagyományos RPA-t.
Mivel a vállalati folyamatok rendkívül összetettek és technológiailag összefonódottak, a strukturált és strukturálatlan adatok felhasználása egyaránt bonyolulttá válik. Következésképpen csak az RPA megoldás nem elegendő. A digitális munkaerőnek (botoknak) olyan összetett döntéseket kellene hozniuk, amelyek tanulási, érvelési és öngyógyítási képességeket foglalnak magukban.
Dióhéjban a kognitív RPA szteroidokon nevelt RPA - írja a Datascience Central. Olyan mesterséges intelligencia technológiákat használ, mint a számítógépes látás, OCR (optikai karakterfelismerés), dokumentummegértés, NLP (természetes nyelvfeldolgozás), szövegelemzés és számos egyedi vagy készleten kívüli gépi tanulási és mélytanulási modell, amelyek segítségével a botok komplex döntéseket hozhatnak, miközben automatizálnak egy végponttól végpontig tartó folyamatot.
Ezen túl számos gyártó kínál Human in Loop képességeket, ahol a mesterséges intelligencia és mélytanulási modellek (AI/ML) kimenetét emberek validálják, és jóváhagyásuk után a robotok befejezik az automatizált folyamatot.
A webalapú alkalmazások automatizálása mellett az RPA olyan Windows-alkalmazásokat és örökölt alkalmazásokat is automatizálhat, amelyekhez az IT-integráció fejlesztése költségigényes, időigényes és óriási feladat lenne. Az RPA képes utánozni azt, amit egy végfelhasználó tesz, közel nulla hibával és anélkül, hogy munkájában megjelenne az emberekre jellemző fáradtság, unalom vagy gonoszkodás. Az RPA ezért nagyobb pontosságot, nagyobb teljesítményt, az SLA betartását és jobb megfelelőséget kínál. A mesterséges intelligencia és az RPA (kognitív RPA) ilyen összeolvadásával most már végponttól végpontig automatizálhatók a folyamatok, és olyan összetett eseteket is kezelni lehet, amelyek korábban emberi beavatkozást kívántak volna.
A kognitív RPA fő célja átvenni az emberektől az összes hétköznapi, ismétlődő és unalmas feladatot, hogy az emberek elsősorban a stratégiai feladatokra koncentrálhassanak. A cikket jegyző Monjima Nandi szerint ilyenkor a mottó: "Ha utálod, csak automatizáld!"
A kognitív RPA vagy intelligens folyamatautomatizálás (Intelligent Process Automation - IPA) rengeteg felhasználási esetével lehet találkozni. Csak pár példa erre:
- Új előfizetők ellenőrzése: Igazolt személyazonossági adatokkal vetik össze a felhasználó által bevitt információkat, hogy kiszűrjék az esetleges eltéréseit. Ezenkívül az adott személy személyazonossági igazolványban szereplő képét összevetik a jelenlegi képével és a csalók képeivel, hogy ellenőrizzék az új előfizető személyazonosságát.
- Számlafeldolgozás: Kivonja a számlákból az olyan fontos információkat, mint a számlázási cím, a szállítási cím, az esedékességi dátum, a számla, a tételek, a végösszeg stb., hogy ellenőrzést végezzen a rendszerbejegyzések és a kivont információk egyeztetése révén.
- Digitális asszisztens: Azonosítja a sikertelen munkákat, és a mögöttes naplókból kiindulva javítási intézkedéseket tesz.
- FCR (First Call Resolution): Az ügyfél problémáinak megoldása az ügyfélszolgálati központba irányuló első hívástól kezdve azzal, hogy a botok valós idejű útmutatással segítik az alkalmazottakat (ügyfélinformációk lekérdezése, frissített információk újbóli beütése, ismert problémák esetén a probléma megoldási munkafolyamatának elindítása stb.).
- Információbiztonsági ellenőrzések: A botok könnyedén összegyűjthetik a bizonyítékokat (naplók, adatbázis-nyilvántartások, sima adatbázisfájlok stb.) a különböző rendszerekben, és elemezhetik azok eltéréseit a beállított vállalati irányelvektől, eljárásoktól és iránymutatásoktól.