Ezeket az adatokat figyelembe véve világosan látszik, hogy a jövő kulcsát az elektromobilitás jelenti, mely technológiának elfogadása nagyrészt az elektromos jármű hatótávolságától függ, illetve olyan megnyerő megoldásokra van szükség, amelyek a végfelhasználók igényeit teljes mértékben kielégítik. A Continental technológiai vállalat a Jaguar Land Rover számára fejlesztett ki hazánkban olyan megoldást, amelyet kifejezetten a sportos, teljesítményorientált meghajtás követelményeire szabtak.
A Jaguar I-Pace esetében a legnagyobb különbség az egyéb meghajtás-elektronikákhoz képest az, hogy akár 650 amper áramerősséggel is képes működni. Ahhoz, hogy ekkora áramerősséget és az ebből adódó extrém terhelésváltozást a rendszer kezelni tudja, a Continental kifejlesztett a Jaguar Land Rover számára egy új megoldást, amelyet a Jaguar I-Pace igényeire szabtak, ám ugyanez a rendszer teljesen különböző járműtípusokban is alkalmazható. Például a Range Rover Sport Plug-in Hybridben és a Jaguar I-Pace-ben lévő teljesítményelektronika teljesen megegyezik a hardver szempontjából - csupán szoftveres eltérés van a kettő között.
A teljesítményelektronika kulcsfontosságú alkatrésze a hibrid és teljesen elektromos meghajtási rendszereknek. Árammal látja el az elektromos motort, miközben vezérli az energia-visszatáplálás folyamatát is. Így funkcióját tekintve közvetít a nagyfeszültségű akkumulátor és az elektromos motor között. Mivel az akkumulátor egyenáramú, a motor azonban háromfázisú váltóárammal működik, a teljesítményelektronikának először át kell alakítania az egyenáramot a motor számára az inverteren keresztül megfelelő áramerősségre és frekvenciára. Ez a két elektromos paraméter határozza meg a motor működését.
Budapesti fejlesztések
A teljesítményelektronikának a másodperc töredéke alatt kell tudnia továbbítani a maximális áramerősséget, például álló helyzetből padlógázzal gyorsításkor. A budapesti fejlesztési csapat számára különleges kihívást jelentett, hogy a rendszer hogyan tudna kezelni ilyen nagy változásokat a töltésben, egyúttal azonban az autóipar által támasztott követelményeknek is megfeleljen a hosszú életciklus tekintetében. További fejlesztési cél volt a mérethez viszonyított teljesítmény arányának maximalizálása, hogy a rendszer helyigénye a lehető legkisebb legyen.
- Büszkék vagyunk, hogy egy olyan prémium autókat gyártó vállalat számára fejlesztünk és gyártunk csúcstechnológiát, mint a Jaguar Land Rover. A budapesti hibrid-elektromos jármű üzletágunk, mint az elektromos mobilitási megoldások kompetenciaközpontja biztosítja ezt a következő szintű technológiát az elektromobilitás számára. Szakembereink kiemelkedő munkája elősegíti a tisztább levegő megőrzését és az elérhetőbb mobilitás jövőjét - mondta Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárának ügyvezető igazgatója.
Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárának ügyvezető igazgatója
A Continental öt divíziója végez gyártó-, szoftverfejlesztési és kereskedelmi tevékenységet hazánkban: Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán, valamint Budaörsön. 2018 májusában Budapesten nyitotta meg a vállalat mesterségesintelligencia-központját, debreceni elektronikai gyárának zöldmezős beruházása az idei harmadik negyedévben kezdődött meg. A budapesti lokációban 2010 óta gyártanak teljesítmény-elektronikát, és már több mint 250 ezer darab készült az előző generációkból. Ezek tapasztalatait természetesen folyamatosan visszacsatolják az újabb fejlesztésekhez, melyek kialakítása minden esetben a vevővel együtt történik, és globális fejlesztői csapat dolgozik rajta. A Jaguar I-Pace teljesítmény-elektronikájának fejlesztésekor a magyar mérnökök az iparosításban, a projektmenedzsmentben és a beszállítói fejlesztésben vettek részt.
Újabb innovációk
A Continental hosszú ideje tartozik a technológiai vezetők közé az elektromos mobilitás területén. A legújabb innovációinak egyike egy teljes, elektromos autók számára tervezett tengelymeghajtási rendszer. Ez a magas fokon integrált, méretre szabható megoldás egyetlen egységben kombinálja az elektromos motort, váltót és teljesítményelektronikát. Mindez a súly és a hatékonyság területén is előnyökkel szolgál a jelenleg elérhető koncepciókhoz képest, miközben a sokkal kevesebb csatlakoztatandó alkatrésszel a költségek is csökkenthetők. Az elektromos meghajtási rendszer 120 kW-os és 150 kW-os változatainak gyártása várhatóan 2019-ben indul be a kínai piac számára.