Az internet üzleti felhasználása egyre jobb lehetőséget teremt a vállalkozásoknak arra, hogy termékeiket határainkon túl is értékesítsék. Tehetik ezt ráadásul úgy, hogy nem kell fenntartani irodát, kirendeltséget, ügyfélszolgálatot a megcélzott országok többségében. Ez nem zárja ki azt, hogy - látható siker esetén - a helyi piacokat ismerő értékesítési, illetve marketingszakemberrel megerősítsük a pozícióinkat egy adott régióban. Ezek a kollegák több országot átfogva, lehetőleg azonos nyelvterületen koordinálhatják az értékesítést és a promóciót.
A „határtalan" stratégia alapja általában az aktív internetes jelenlét. Ehhez létfontosságú egy olyan weboldal, amelyen keresztül a leendő felhasználóinkat tájékoztathatjuk termékeinkről, akciós ajánlatainkról. Ez az oldal jó lehetőséget teremthet arra is, begyűjtsük a vásárlók igényeit, ötleteit, reakcióit. Az oldalnak természeteses versenyképesnek kell lenni az adott piacon megjelenő többi - hasonló terméket, vagy szolgáltatást kínáló - oldallal. Sőt, jobb, ha a többet kínálunk, kevesebbért taktikát alkalmazva próbáljuk megnyerni a leendő vásárlókat, hiszen ez legtöbbször működik.
Az idegen nyelvű oldalak indításának legfontosabb követelménye, hogy megfelelő előkészítő munkával felmérjük a piacot. Tudnunk kell, hogy kik a versenytársak, milyen termékekkel kell versenyeznünk, sőt az adott ország lakóinak a felhasználói szokásait sem hátrányos megismernünk. Tudnunk kell a termékünkről azt is, hogy az adott országban mennyi potenciális vásárlót vonzhat, illetve, hogy mennyire telített a piac az adott szegmensben.
Rizikó és haszon
A feltörekvő piacokon számíthatunk nagyobb érdeklődésre informatikai szolgáltatások vagy konkrét termékek esetében, de nem árt azzal is tisztában lennünk, hogy ezek a legrizikósabb piacok, ahol a kommunikáció infrastruktúra nem feltétlenül juttatja el mindenkihez cégünk üzenetét. Tehát ismernünk kell az internetezők számát, összetételét is.
Fel kell mérnünk a lehetséges fizetési megoldásokat ugyanúgy, mint ahogy a termékeink eljuttatását a vásárlóhoz. A „határtalan" üzlet alapja az információ, ennek hiányában gyakorlatilag értelmetlen belevágni egy ilyen tevékenységbe.
Európa és Észak-Amerika ezzel szemben teljesen nyitott az internetes vállalkozások irányában. Itt viszont hatalmas, már most is a tolongás a vásárlók kegyeiért, és hacsak nem találunk valami piaci rést nagyon nehéz a nagyok mellett labdába rúgni. Egy jól felépített hazai márka európai, vagy tengerentúli bevezetése sajnos meglehetősen nehéz feladat, de nem lehetetlen, ha valaki jól ismeri a célközönséget és megfelelő marketing eszközöket vonultat fel a piacra jutáshoz.
Milyen marketinget válasszunk?
Egyre több cég használja az olcsó gerillamarketing technikát. A YouTube és a hasonló oldalak akár ingyenes videó-hirdetési lehetőségként is szóba jöhetnek, bár jelentősen befolyásolja a sikert a feltöltött videó tartalma is. Könnyen lehet, hogy egy jól tervezett - poénos - videóval akár több százezer embert is elérünk világszerte, bár az már vitatható, hogy ezek közül mennyit tudunk vásárlóvá konvertálni.
Olcsó hirdetési megoldásként választható a Google Adwords és Adsense megoldása is, vagy a megcélzott országban működő hasonló szolgáltatás. Egy ilyen szolgáltatás esetén jól tervezhetőek a költségeink, és a kampány hatékonysága is folyamatosan követhető. Siker esetén egyszerűen növelhető az erre tervezett marketingköltés, sikertelenség esetén pedig könnyebben vonhatunk le tanulságokat a kudarc okairól.
Azzal tisztában kell lennünk, hogy a verseny nagy az interneten, sőt napról napra nagyobb lesz, mégis akadnak még olyan szegmensek, ahová érdemes befurakodni, piacbővítési céllal, vagy akár csak kísérleti jelleggel, hiszen amelyik vállalkozás nem veszi észre a „határtalan" lehetőségeket, az előbb-utóbb lemarad a versengésben.