Mint arról korábban már beszámoltunk, az Xbox 360 és a Sony PlayStation 3 konzolokat a gyártók azok előállítási költségeinél alacsonyabb áron kínálják. A veszteséget az értékesített szoftverekből befolyó licencdíjak alakítják nyereséggé, de nyilvánvalóan a vállalatok elemi érdeke, hogy a hardver legyártása minél kevesebbe kerüljön.
A Sony mostanában lezajlott befektetői konferenciáján a cég azt nyilatkozta, hogy több, változatos méretű lapkakészletet gyártását is megkezdte 65 nanométeres csíkszélességű változatban. Így azok akár 40 százalékkal is kisebb méretben is előállíthatóak, mint a 90 nanométeres technológia segítségével. Ezzel jelentős gyártási költség takarítható meg, hiszen ugyanolyan méretű szilíciumkorongra több alkatrész fér fel a gyártás során. Arról is beszámoltak, hogy csökkenteni kívánják a PS3 alkatrészeinek számát, hogy "drasztikusan" csökkentsék a gyártási költségeket. (Ennek kapcsán muszáj megjegyeznünk, hogy sokszor pont az ilyen utólagos módosítások, "ésszerűsítések" jelentik az inkompatibilitási problémák melegágyát.) Jelenleg a Sony a Playstation 3-as 20 gigabájtos merevlemezzel szerelt változatán körülbelül 307 dollárt, a 60 gigabájtos merevlemezzel készülő modellen 241 dollárt veszít darabonként.
A Microsoft hasonló problémával küzd. Az Xbox 360 Premium változatát 399 dollárért kínálják, de minden darab legyártása 525 dollárba kerül. A Microsoft szóvivője korábban a Business Weeknek úgy nyilatkozott, hogy az Xbox 360-on majd csak az idén kezd profitot termelni a cég. A Microsoft és az Xbox 360 gyártását végző partnere, a Chartered Semiconductor tavaly áprilisban jelentette be, hogy 2007 első negyedévében kezdi gyártani a gép processzorának 65 nanométeres csíkszélességű változatát. Későbbi pletykák szerint ez az év közepére tolódik át majd.
A kínai nyelvű Commercial Times február másodikai számában a gyártásban jártas szakembereket idéz, akik szerint a Microsoft csak azzal, hogy az Xbox 360 három kulcselemét, a CPU-t, az északi hidat és a grafikus lapkát 65 nanométeres technológiával gyártatja, 30-40 százalékkal csökkentheti azok gyártási költségét.
65 nanométeren a PS3 és az Xbox 360
Az új generációs konzolok eladási veszteségeinek csökkentése indokolja a fontosabb alkatrészek 65-nanométeres gyártástechnológiára migrálását.
Hirdetés
Hirdetés