Mint ahogyan arról már a Computerworld is beszámolt, szerződésmódosítás nélkül korrigálna díjakat a Telenor, mivel a fogyasztói árindex mindenkori változása hatással van a beruházások és fejlesztések, illetve a szolgáltatásminőség fenntartásának költségeire.
A hamarosan hatályba lépő ászf-módosítás révén 2022. február 21-től nem számítana egyoldalú szerződésmódosításnak a fogyasztói árindex alapján történő díjkorrekció, vagyis a szolgáltató megemelheti árait az infláció alakulásának megfelelően. A módosítást el nem fogadó előfizetők nem lennének jogosultak a határozott idejű előfizetői szerződésüket idő előtt hátrányos következmények nélkül felmondani.
A HWSW megkérdezte az illetékes Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) is, ahonnan azt a választ kapta, hogy:
Az elektronikus hírközlési szolgáltatók az ászf-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani.
A szabályozás a szolgáltatókat arra kötelezi, hogy a már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék. Ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban, mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására.
Ha változik a szolgáltatás díja, akkor már ebben az értesítésben, külön, összegszerűen meg kell jelölni, hogy konkrétan mely díjak módosulnak.
Sőt a lap szerint a szolgáltatóknak arról is tájékoztatniuk kell az előfizetőket, hogy az általános szerződési feltételek új szövege hol érhető el, és hogy milyen jogok illetik meg őket a módosítás kapcsán. "Mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el."
Mikor nem lehet felmondani a szerződést?
A jogszabály csak igen szűk körben zárja ki a felmondási jog gyakorlását. Nem mondhat fel az előfizető következmények nélkül akkor, ha
- a módosítást jogszabály, vagy hatósági döntés alapján köteles a szolgáltató végrehajtani;
- a módosítás kizárólag számára előnyös változásokat tartalmaz;
- a módosítás csak adminisztratív jellegű, vagyis nem jelenti a szerződésből eredő jogok és kötelezettségek érdemi változását.
Az NMHH szerint a fenti szabályoktól a szolgáltatók nem térhetnek el az ászf-jük kialakításakor; nem minősíthetnek egyes módosításokat eleve úgy, hogy azok nem jelentik az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását és nem zárhatják ki az ászf-ben az előfizetőket a módosításokra tekintettel megillető jogok gyakorlását.
Ezzel szemben, a Telenor február 21-én hatályba lépő új ászf-je szerint a szolgáltató egyoldalúan jogosult dönteni arról, hogy a szolgáltatások díját a fogyasztói árindexhez igazodva tekintettel megemeli-e, és az emelést utólag, egy másik naptári évben is "bepótolhatja".
A szabályozó hatóság Igazgatósága ennek fényében hangsúlyozta: "A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ászf-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val."