A változás- és konfigurációmenedzsment eszközök piaca az International Data Corporation (IDC) adatai szerint 2009-ben 3 százalékkal nőtt, és a szállítói bevételek alapján elérte a 4,1 milliárd dollárt. A piacelemző szerint ez a piac idén várhatóan még nagyobb mértékben, 5,6 százalékkal fog bővülni. A problémák menedzselésére szolgáló eszközök szegmense - beleértve a help desk rendszereket is - szintén jól teljesített az elmúlt évben elért 4,2 százalékos növekedéssel. Ez a piac, amelynek mérete tavaly 4,2 milliárd dollár volt, az IDC előrejelzése alapján idén még nagyobb arányban, 5,9 százalékkal nőhet.
A Forrester szintén arról számolt be, hogy az IT-szolgáltatások menedzselésére szolgáló eszközök bevezetése lendületet vett a vállalatok körében. Ennek hátterében az áll, hogy a vállalatok IT-osztályuktól azt várják, a csökkenő költségvetés ellenére váljon hatékonyabbá, és olyan új technológiákat is vezessen be, mint például a virtualizáció, amelyek további megtakarítást fognak eredményezni az üzemeltetés terén. Más szóval, az IT-osztálynak szinte a lehetetlent kell megoldania, amiben a megfelelő eszköztámogatás nagy segítségére lehet.
A piacelemző szerint a szolgáltatásmenedzsment eszközök iránti érdeklődést az is fokozhatja, hogy a költségek csökkentésére törekvő vállalatok a külső szolgáltatók kínálata - a SaaS és a cloud computing modell - iránt is fogékonyabbá váltak. Az IT-osztálynak ilyen mérlegeléskor pontosan be kell mutatnia, hogy az általa adott, házon belüli szolgáltatások költsége miként viszonyul a külső szolgáltatók díjszabásához.
Egyértelmű, hogy ebben a helyzetben az IT-osztály jól teszi, ha rendezi sorait, amihez az ITIL megfelelő keretrendszert kínál - többek között a problémamegoldás és a változáskezelés olyan folyamatain keresztül is, amelyeknek köszönhetően az üzemeltetők valóban szervezetten és hatékonyan működő csoporttá válhatnak. Összeállításunkban áttekintjük, hogy az elérhető eszközök, szolgáltatások és képzések által miként valósul meg mindez a hazai gyakorlatban.
Rendszerfelügyelet és monitoring
A Synergon Rendszerintegrátor az IBM Tivoli rendszer-felügyeleti szoftvercsaládjára épülő hálózatfelügyeleti és monitoring megoldásokat - eszközöket és szolgáltatásokat - kínál nagy- és középvállalatoknak. A szolgáltatásportfólió a felméréstől és tanácsadástól a rendszertervezésen át - amelyhez a rendszer-kivitelezés kapcsolódik - az üzemeltetés szakmai támogatásáig és az outsourcing szolgáltatásig ível.
Ezekkel a megoldásokkal, amelyek a hálózatfelügyelet terén elsősorban az IBM Tivoli Netcool eszközökre épülnek, a vállalatok megfigyelhetik, vezérelhetik és optimalizálhatják informatikai erőforrásaikat. Ehhez kapcsolódóan a szűk keresztmetszetek és lehetséges problémák felismerése érdekében a Tivoli Monitoring segítségével automatizálhatják a legfontosabb rendszererőforrások figyelését.
A Synergon Rendszerintegrátor tapasztalatai szerint a hazai nagy- és középvállalatokra ma még jellemző az IT-menedzsment felaprózottsága, a rendszerek működésére vonatkozó információk különböző felügyeleti eszközökben, elszigetelten érhetők el. Ezek összegyűjtése és áttekintése erőforrás-igényes foglalatosság, amely nemcsak rontja az IT-menedzsment hatékonyságát, hanem abban is megakadályozza az üzemeltetést, hogy az összefüggések gyors feltárásával elébe menjen a problémáknak. A Synergonhoz forduló vállalatok sok esetben éppen ilyen esemény-korrelációs funkcionalitással bíró IT-menedzsment eszközt keresnek.
Számukra az IBM Tivoli eszközök kínálnak megoldást, mivel ezek a szoftverek elsősorban nagy és komplex, vegyes összetételű, illetve több telephelyre kiterjedő hálózatok felügyeletére szolgálnak, képességeik ilyen feladatok megoldása során bontakoznak ki igazán. Egyik legnagyobb előnyük, hogy a különböző felügyeleti eszközök által gyűjtött - a működésre és az ezzel kapcsolatos eseményekre vonatkozó - adatokat, információkat egyetlen menedzsmentfelületen teszik elérhetővé és könnyen áttekinthetővé, összevethetővé.
A proaktivitás képessége
Az ilyen projektek megvalósítása során a Synergon Rendszerintegrátor az üzemeltetés terén azonosítja azokat a feladatokat, amelyek automatizálásával a működésre vonatkozó adatok begyűjtése és feldolgozása jobbá tehető, és növelhető a felügyelet hatékonysága. A rutinszerű feladatok automatizálásával a vállalati informatikusok több időt és figyelmet fordíthatnak magasabb szintű feladatok megoldására. Az IBM Tivoli több mint négyszáz konnektorral teszi lehetővé a vállalatnál már meglévő felügyeleti eszközök sikeres integrálását, így a korábbi beruházások értéke megőrizhető.
A Synergon Rendszerintegrátor közreműködésével a vállalatok átlagosan 7 hónap alatt vezetik be az IBM Tivoli hálózatfelügyeleti és monitoring eszközeit. Ez mindig a kialakításra kerülő rendszer összetettségének függvénye; a projektek átfutási ideje három hónaptól egy évig terjedhet.
Ennek eredményeként az üzemeltetés terén felgyorsul a problémaazonosítás, csökken a rendszerkiesések száma és időtartama. Az IT-osztály szakemberei könnyebben átláthatják a rendszerek működését érintő összefüggéseket, és kollégáikkal is hatékonyabban működhetnek együtt. A hibák, az események teljes körű és részletes dokumentáltsága további elemzésre is lehetőséget ad. Ennek köszönhetően a hibák megoldása rutinszerűvé tehető, illetve jövőbeni megismétlődésük elkerülhető, mivel a vállalat még bekövetkezésük előtt észlelheti őket. Mindez egyszerre növeli az IT-osztály hatékonyságát és az üzleti oldalnak adott szolgáltatások színvonalát - ami megfelelő költségelőnyökkel jár -, egyúttal a vállalat informatikai stratégiájának további formálását, jövőbeni fejlesztéseinek és beszerzéseinek tervezését is hathatósan segíti.