Az integrált vállalatirányítási szoftverek (ERP) világa folyamatosan fejlődik. Az olyan üzleti tevékenységektől kezdve, mint a HR, a számvitel és a beszerzés, egészen a gyártáson át, a marketingen és e-kereskedelemig számos ERP-megoldás igyekszik a lehető legtöbb vállalati funkciót lefedni. Mindemellett a piac mérete nemzetközi szinten is szüntelenül nő.
A digitális átalakulást fontolgató cégek számára elengedhetetlen az ERP-megoldások és az ezzel párhuzamosan fejlődő szoftvertrendek figyelemmel kísérése. Ha megérti, hogyan alakul az iparág, pontosabban felmérheti, hogy milyen típusú szoftver felel meg leginkább az Ön vállalata igényeinek.
Húszonöt, az ERP-szakmában eltöltött év után azt hiszem a legfontosabb tapasztalat: le kell számolnunk azzal az illúzióval, hogy egy ERP-rendszer bevezetése egy egyszeri projekt, amivel nincs többé dolgunk: sokkal inkább egy üzleti-fókuszú, állandó fejlesztést és folyamatbeli hatékonyságot támogató digitalizációs eszközként kell látnunk a kiválasztott ERP-megoldást, amit gondoznunk kell.
ERP-szakértői kapacitás hiány
Mivel számos nemzetközi szoftverház a régebbi verziók támogatását megszünteti a következő 1-3 üzleti évben (SAP, Microsoft, IFS stb.), a meglevő ügyfélbázis hatalmas feladat előtt áll: el kell dönteniük, hogy maradnak a meglevő platformon, vagy teljesen új ERP-rendszert vezetnek be. És bizony ez nem triviális kérdés: az elmúlt években sok cég vizsgálta meg, hogy melyik a jobb megoldás: egy verzióváltás (ami bizony a legtöbb esetben gyakorlatilag teljes reimplementációt jelent), vagy egy új megoldással nekifutni a nulláról. A legtöbb hazai nagy- és középvállalat bizony ezeket a rendszereket használja, úgyhogy még azok is ERP-projektekbe kezdenek, akik funkcionálisan elégedettek a meglevő rendszerrel, csak éppen nem lesz már rá gyártói támogatás és törvényi követés. Az is épp elég nehéz ügy lenne, ha mindenki maradna a meglevő szállítójánál. De a feltörekvő középvállalatok közül is egyre többen kezdik ezeket az ERP-megoldásokat használni, ami az új bevezetések igényeivel már elég jól láthatóan lehetetlen helyzetbe hozza az ERP-szakmát: akik a saját területükön jók, ott bizony a szállító válogathat a projektekben, konkrétan 6-8 hónapra előre le vannak kötve a legjobb cégek legjobb szakértői. Az inflációs nyomás miatt pedig a tanácsadói napidíjak már idén is jelentősen emelkedtek, ez a trend minden bizonnyal fokozódni fog a következő évben is. Vagyis a jó ERP-tanácsadóra várni kell, ráadásul egyre több pénzért. Ezt bizony be kell kalkulálnia minden cégvezetőnek, és a várható megtérülést (ROI) ez bizony jelentősen ronthatja. Az idei év tapasztalatai alapján a beharangozott válság nem igazán volt kézzelfogható az ERP-szakmában. Ugyanakkor az előrejelzések alapján a gyengébb pénzügyi hátterű kisebb ERP-megoldásszállító cégeket ez a krízis éppúgy letörölheti a piacról, ahogy az a 2008-as válság idején is történt.
Irány a felhő
Az elmúlt években nemzetközi szinten elképesztő mértéket öltött a cloud-megoldások elterjedése. A világjárvány előtt átállt cégek közül sokan komoly előnyt tudtak kovácsolni abból, hogy a távmunka és a termelékenység fenntartása sokkal egyszerűbbé vált. Egyes felmérések szerint a nemzetközi szinten a nagyvállalatok 40+ százaléka már felhőmegoldásokat használ.
Itthon ez az áttörés még várat magára, hiszen a folyamatok standardizálása és a kulcsmunkavállalók edukálása nem igazán rajongott téma az ügyfeleknél. A várható válság azonban rá fogja kényszeríteni a cégeket a racionalizálásra. Gondoljunk bele, ha valaki megvett egy 100 felhasználós rendszert, az évente rendre fizeti a követési díjakat, még akkor is, ha éppen már csak 50 dolgozóból áll a csapata. Fizeti a rendszergazdát, az alkalmazásgazdát, az infrastruktúrát, a rengeteg szerver üzemeltetése által az egekbe szökő energiaszámlákat. Egy felhőalapú megoldásnál rugalmasan változtathatjuk a felhasználószámot, ezzel akár nagyon komoly költségeket is megtakarítva.
Az elszabadult energiaárak miatt kimondottan megerősödő távmunka hazai terjedése is erős trigger lehet a vállalatok számára: el kell kezdeni, akár hibrid megoldásokkal is, de lépniük kell a felhő irányába - a következő pontunk, a mobilitás igénye is ezt erősíti.
Mobileszközök és ERP
A mobil ERP-rendszerek jelentős hozzáadott értéket képviselnek azáltal, hogy számos funkciót az irodákon, üzemeken és raktárakon túlra is kiterjesztik. Lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy proaktívabbak legyenek az előrejelzés és az adatelemzés révén, ami a jelenlegi gazdasági bizonytalanság adta helyzetben komoly előnyt jelenthet a versenytársakkal szemben.
A Wi-Fi hálózatok elérhetőségének és a mobil adatátviteli sebesség javulásának köszönhetően a munkatársak valós idejű adatokhoz férhetnek hozzá mobil ERP-alkalmazásaikon keresztül. Óriási érték az is, hogy például a B2B helyszíni értékesítési személyzet valós idejű frissítéseket kaphat a termékellátásról. Olyan termékeket tudnak ajánlani, amelyek könnyen elérhetőek, ami minimálisra csökkenti a céges vásárlók várakozási idejét.
A mobil ERP-rendszerek még a vállalati telephelyen belül is értékesek. A push értesítések lehetővé teszik a kulcsfontosságú érdekelt felek és vezetők számára, hogy valós idejű döntéseket hozzanak. Ezenkívül a kizárólag mobileszközökön elérhető funkciók megkönnyítik az adatgyűjtést a kamera, a földrajzi helymeghatározás és az ujjlenyomat-felismerés révén. Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy olyan termelékenységi információkat rögzítsenek, amelyeket egyébként nehéz összegyűjteni. Ahogy a privát és céges eszközök használata keveredik, úgy nő az értéke a mobileszközökre optimalizált megoldásoknak.
Ügyfél-orientáltság mindenek felett
Az ERP-rendszerek már régóta nem csupán háttérmegoldásként működnek. Ez azt jelenti, hogy sok ügyfélszolgálati szervezeti egység is közvetlenül használja az ERP-rendszereket. Ezt szem előtt tartva teljesen természetes számukra, hogy az aktuális adatokra támaszkodnak az ügyfelekkel való kapcsolatuk optimalizálása érdekében.
Az amerikai Panorama Consulting Group 2020-as felmérése azt mutatja, hogy az ügyfélközpontú szektorokban egyre nagyobb az ERP iránti kereslet (Panorama Consulting Group, 2020). Míg továbbra is a gyártó cégek teszik ki az ERP-vásárlók többségét (33,66%), addig az olyan iparágakban működő egyéb szervezetek, mint a nonprofit (6,93%), az egészségügy (4,95%), a kiskereskedelem (3,96%), a közüzemi szolgáltatások (3,96%) stb. követve a példát.
Egyre több szakértő szerint azonban a piacon kapható kész ERP-rendszerek továbbra is küszködnek a B2B térben. Az üzleti ügyfelek körülbelül 32%-a magasabb elvárásokat támaszt az értékesítési tapasztalatokkal kapcsolatban. A korábbiaktól eltérően a B2B vezetők körülbelül 66%-a ma már vásárlói útjának elengedhetetlen részeként kezeli az e-kereskedelmet.
Ennek eredményeként az ERP-szállítókra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy valóban ügyfélorientált ERP-megoldásokat bocsássanak ki. Egyre több kész megoldás már készen is rendelkezik ilyen funkciókkal, további testreszabás vagy harmadik féltől származó alkalmazások nélkül. Emiatt is nagyon fontos, hogy körültekintően válasszuk meg, mely szoftverek használatát építjük be az üzleti modellünkbe.
Adat -és információbiztonság a kiszélesedő kiberháború tükrében
Azt hiszem, elmondhatjuk, hogy az elmúlt 2 év a széles körben elterjedt kiberbiztonsági támadások és adatszivárgások időszaka volt. Míg a magyar cégek többsége néhány éve csak az CIO-k vagy az IT-tanácsadóik riogatásaként észlelték ezeket a kockázatokat, ma már a kkv-szektorban is sok cég szerzett erről nagyon kellemetlen tapasztalatokat. Szinte minden szegmensben történtek adatlopások, zsarolóvírusok miatt kifizetett súlyos összegek okozta károk - már az egyre kisebb vállalkozásoknál is, nem csupán a nagyvállalatoknál.
Mivel a munkaerő jelentős része telephelyen kívül dolgozik, a vállalati rendszerek, mint például az ERP-megoldások, nincsenek felkészülve a távmunka okozta biztonsági problémák kezelésére.
Az IBM nemzetközi jelentése szerint az adatszivárgás incidensenkénti költsége elérte a 4,24 millió dollárt, ami 17 év óta a legmagasabb.
Vannak olyan ágazatok, mint például a kiskereskedelem, az egészségügy, a vendéglátás, a forgalmazás és a gyártás, ahol a többihez képest is jelentősen megnőttek az adatszivárgás költségei.
Ennek eredményeként a hatalmas mennyiségű adatot használó megoldások, nevezetesen az ERP és más integrált rendszerek, mint például a CRM, jelentős fenyegetésekkel néznek szembe. Jobb, ha számolunk azzal: akik a szerencsében bíznak, és nem tesznek erőfeszítéseket az ERP-rendszereikben elérhető adatok védelmére, illetve az EU-s szabályozások miatt a munkavállalói vagy vevői személyes adatok megóvására, extrém kockázatot vállalnak, ami hosszú távon akár a teljes cégműködést veszélyeztetheti.
Összefoglalásként azt gondolom, minden az ERP-piacon érintett szereplőknek: szoftvergyártóknak, szoftverforgalmazóknak, ügyfeleknek és független ERP-tanácsadóknak kimondottan mozgalmas és izgalmas év lesz a 2023-as esztendő.
A szerzőről:
Kulcsár Alexandra a norexerp.hu technológia- és szállító független informatikai tanácsadó brand tulajdonosa, a Computerworld online ERP blogját vezető szakértője. 25 év alatt mintegy 126 ERP-projektben szerzett tapasztalatait magyar és nemzetközi tulajdonú termelő, kereskedő és szolgáltató cégeknél hasznosítja. Alexandra több egyetemen vendégelőadó, a METU Executive IT MBA oktatója. Amennyiben kérdése van vállalata ERP-projektjével kapcsolatban, írjon az info@norexerp.hu e-mail címre.