Ki ne ismerné a Ki nevet a végén? című társasjátékot, ahol kizárólag a szerencse dönti el, hogy végül kinek a bábuja ér először a célba? A játékosoknak nincs más tennivalójuk, mint dobni és lépni, illetve ha bábujuk már foglalt mezőre lép, kiütni az ellenfél bábuját. Gondolkodni nem kell, pontosabban nincs miről. Egész más kategóriát képviselnek a valós élet vagy a fantázia világában játszódó azon társasok, amelyek komoly fejtörést, adott esetben stratégiai gondolkodást igényelnek. Ez utóbbiak közé tartoznak az üzleti társasjátékok, amelyek kínálata ma Magyarországon meglehetősen szűk és speciális. Pontosabban így volt ez egészen október végéig, a Cégépítők megjelenéséig.
- Olyan játékot szerettünk volna készíteni, amely az üzlethez kötődik, és a hatékony cégépítéshez szükséges gondolkodásra sarkallja a játékosokat. Ennek megfelelően nem a roppant egyszerű, dobok-lépek-kiütök sémában gondolkoztunk, de azt se akartuk, hogy a játék túl bonyolult legyen. Az volt a célunk, hogy kellemes szórakozást nyújtsunk azoknak, akik belefáradtak a napi rutinba, és szívesen eltöltenének egy-két kellemes órát barátaikkal, családtagjaikkal, iskolás gyerekeikkel, miközben a játékosok üzleti gondolkodásukat is fejleszthetik. Össze akartuk tehát kapcsolni a szórakoztatást az edukációval. A társasjáték egyébként a MiniCRM-hez is köthető, hiszen mindkettő csoportmunka-támogató eszköz, alkalmazásakor több embernek kell együttműködnie. Megvolt tehát az ötlet, már csak egy profi társasjáték-tervezőre volt szükségünk, akit Győri Zoltán személyében találtunk meg - nyúlik vissza az üzleti társasjáték gyökereihez Egerszegi Krisztián ötletgazda, a MiniCRM Zrt. tulajdonosa.
A játékosok (ketten, hárman vagy négyen) vállalkozásuk egy üzleti évét játsszák le. Erőforrásokat (pénzt) gyűjtenek, amiből dolgozókat vesznek fel, csapatot építenek, munkákat végeznek, majd az év zárásakor - a kör bezárásánál - elkészítik a beszámolót és az elszámolást. Ezek alapján számíthatók ki a győzelmi pontok. Az nyer, aki a legtöbb pontot szerezte. Fontos, hogy az erőforrás - akárcsak a valós életben - általában szűkös, és a végelszámolásnál már nincs jelentősége. A cég értékét az üzleti eredmény, a csapat teljesítménye, a szervezet struktúrája, az elvégzett munka mennyisége és minősége adja. Egyértelmű tehát a párhuzam a társasjáték és a valós üzleti világ között.
A játék nem egy fix táblán folyik, hanem a játéktér kártyákból épül fel. Ezáltal változatosabbá tehető a játék, gyakorlatilag nincs két egyforma kör. Minden játékos bábujával a dobunk-lépünk alapelv szerint halad előre a játéktéren. Kis csavar, hogy a játék - a szerencsefaktor kiiktatása érdekében - három dobókockával folyik. Két kockával csak 1-est, 2-est és 3-ast lehet dobni, a harmadik oldalai 1-től 6-ig számozottak. Először a két speciális, úgynevezett karrierkockával kell dobni, majd a dobások összértékét a segédkockával 7-re kell kiegészíteni.
A játékosok minden körben 7-7 ponttal gazdálkodhatnak. A három kockán látható pontértékek jelentése más és más. Az egyik azt mutatja, hogy hány erőforrást kap a játékos az adott körben, a másikon az látható, hogy hányat léphet bábujával előre. A harmadik kocka egy speciális erőforrás, a fókuszpontok számát mutatja. Folyamatosan lehet erőforrásokat gyűjteni, amelyek mindaddig megmaradnak, amíg a játékos el nem költi azokat. Kivételt képez ez alól a fókuszpont, amit csak az adott körben lehet felhasználni. - Azt akartuk ezzel elérni, hogy valóban gazdálkodni kelljen az erőforrással, pontosan úgy, ahogy a valós életben, ahol szintén szűkösek az erőforrások - mutat rá Egerszegi Krisztián.
A játékban nincs Jolly Joker kártya, amivel a szerencsés játékos extra előnyhöz juthatna, és nincs olyan mező sem, ami visszaküldené a peches játékost a kiindulópontra. Nincs nyerő stratégia sem, tehát nem történhet meg, hogy valaki annyira kiismeri a játékot, hogy aztán biztosan nyer.
- A Cégépítők minden elemében a valós életet akarja leképezni. Ha valaki tud alkalmazkodni a piaci viszonyokhoz, jól ismeri a versenytársait, akkor sikeres lehet az üzletben. A játék is pontosan erről szól. Ha valaki mindig ugyanazt a taktikát alkalmazza, előbb-utóbb veszít. Az lesz a nyerő, aki a játékostársak taktikájára, lépéseire megfelelőképpen tud válaszolni. Ez teszi a játékot élvezetessé és hasznossá - hangsúlyozza Egerszegi Krisztián.
A játékteret alkotó kártyákon egy kis akciómező jelzi, hogy az adott helyen mire tudja a játékos felhasználni az erőforrásait, például munkaerőt vehet fel, munkát végezhet, plusz erőforráshoz juthat, vagy CRM kártyát vásárolhat. A CRM kártya olyan szuperképesség, aminek birtokában előnyre tesz szert a játékos. Ez ismét párhuzam a játék és a valós élet között, hiszen a CRM rendszerrel hatékonyabban tud működni egy cég, mint a versenytársa.
A Cégépítőket játékklubokban, kollégákkal és üzleti körben is kipróbálták, a visszajelzések egyértelműen pozitívak voltak. - Első ránézésre talán nagyon üzletiesnek tűnik a játék, de olyanok is értették és élvezték, akik egyáltalán nem az üzleti életben mozognak. Mivel a céget és a magánéletet nem lehet szétválasztani, bízunk benne, hogy a cégvezetők családjukkal is játsszák majd a Cégépítőket, és néhány órára elfelejthetik a munkát, az online világot.
Biztos vagyok benne, hogy a gyerekek is gyorsan megértik a játék lényegét, hiszen egyszerűek a szabályai. Tanulnak belőle, olyan ismereteket szereznek, amelyek felnőtt életükben segíthetik majd őket. Ami a vállalkozókat illeti, ők könnyen tudnak azonosulni a játékban betöltött szerepükkel, meglátják benne saját magukat. Ettől lesz igazán élményszerű a játék - fogalmaz Egerszegi Krisztián, majd összefoglalásképpen hozzáteszi: A Cégépítők egyik mondanivalója, hogy a vállalkozói lét nem csupán a csillogásról szól. Egy cégvezetőnek komoly döntéseket kell hoznia, és azok következményei erősen befolyásolják majd a vállalat üzleti életét. A játékban hasonló a helyzet: a dobás után át kell gondolni a lehetőségeket, és csak utána kell lépni. Ha valaki az életben is így jár el, sokkal nagyobb esélye lesz a sikerre, mintha csak gondolkodás nélkül menne előre. A játék másik mondanivalója, hogy ha valamilyen szuperképességet szereznek, illetve valamilyen hatékonyságnövelő befektetést hajtanak végre a cégnél, az megtérül.
A játékban a szuperképességeket a CRM kártya testesíti meg.
Mivel a társasjátékkal nem a nyereség maximalizálása a cél, a Cégépítők ajánlott fogyasztói árát a hasonló játékok áránál alacsonyabb szinten, 7 ezer forint alatt határozták meg.
Mindig valami újat
Miután már nem az ő feladata volt a napi operatív cégvezetés, Egerszegi Krisztián, a MiniCRM Zrt. tulajdonosa innovatív ötletek megvalósításába fogott. Munkatársaival együtt felismerték, hogy nem csupán egy felhőalapú ügyfélkezelő, hatékonyságnövelő szoftvert árulnak, hanem a cégépítésben akarnak segítséget nyújtani a kis- és középvállalatoknak. Így született meg a hazai piacon egyedülálló, nagy sikert aratott, ingyenes Cégépítő podcast, aminek célja a tudásátadás: magyar vállalkozók mondják el tapasztalataikat, nehézségeiket, megoldásaikat. Egerszegi Krisztián mindig valami újat keres: a podcastot könyve, a Jövőkép követte, most pedig itt a társasjáték, a Cégépítők.
Ez a cikkünk a Computerworld magazin 2023. december 6-ai nyomtatott számában jelent meg. A teljes lapszámot itt tudja elolvasni >>>