A stagnáló gazdaságban idén is alacsony szinten maradt itthon a lakossági fogyasztás, ennek tükrében különösen meglepő, hogy van egy olyan elektronikai termékkategória, amelynek eladásai negyedéves szinten már két éve folyamatosan átlagosan több mint 25 százalékkal emelkednek. Ekkora növekedést ért el 2022 őszi piacra lépése óta Magyarországon a Rejoy.hu, az eMAG pénzügyi befektetését élvező, refurbished, vagyis felújított eszközökre specializálódott vállalat.
A magyarok jobban rámennek a jó árakra, de a bizalom is legalább annyira fontos
A pragmatikus a legjobb jelző a magyar vásárlókra: a hazai ügyfelek sokkal aktívabban keresik a jó ár-érték arányú készülékeket, mint bolgár vagy román társaik, akik nagyobb arányban invesztálnak drágább modellek beszerzésébe. Rendelési volumenben azonban a húszmilliós népességű román piac után a magyar legnagyobb - magyarázta Blaumann Bence, a Rejoy ügyvezetője.
Az anyacég piacai közül a hat és félmillió lakosú Bulgáriában a legmagasabb az átlagos kosárérték, itt átlagosan csaknem ötödével magasabb összeget költenek a vásárlók mobilra - igaz, az online áruhitelekre vonatkozó hatósági szabályozás is gyakorlatiasabb, rugalmasabb, így az ezzel kapcsolatos ügyintézés is egyszerűbb.
"A precíz kereskedelmi gyakorlataink és kedvező árazásunk mellett a 2 év ingyenes garancia és a 30 napos elállási jog is elsődleges szempontok azoknak, akik felújított készüléket választanak, hiszen így kockázatoktól mentesen vásárolhatnak. A Rejoy több mint 2000 négyzetméteres szervizlaborjában több mint 150 technikus munkatársunk gondoskodik arról, hogy a bevizsgálás és a szervizelés révén egy 4-5 éves készülékre is bátran merjük több év garanciát vállalni. Emellett a bizalmat tovább erősíti, hogy transzparensek vagyunk a készülékeink esztétikai állapotát tekintve, hiszen valós, egyénileg készített, zoomolható, nagyfelbontású fotókat mutatunk minden egyes, a Rejoynál elérhető eszközökről a honlapunkon" - emelte ki Blaumann Bence.
A kiszállítással összefüggő preferenciák terén jelentősek a régiós piacok közötti eltérések Blaumann Bence szerint: itthon minden második rejoyos eszközt csomagautomatában vesznek át, Bulgáriában a rendelések háromnegyede, Romániában viszont csak a harmada kerül automatákba. Bár az utóbbi időben egyes külföldi webshopok ingyenes szállítási akcióival többször is túlterhelték a hazai logisztikai szolgáltatókat, a Rejoy rendeléseinél ezek nem okoztak komolyabb fennakadást, a cég rendeléseinek 90 százaléka az ígért 3-4 munkanapon belül megérkezett a vásárlókhoz, ezek harmada pedig még hamarabb.
Nem csak a felújított mobilok érdekesek
Idén nyár óta az okosmobilok és tabletek mellett felújított laptopot és okosórát is árusít a Rejoy - a mobilok mellett a többi termék részaránya az összeladásból a magyar vásárlók körében a legmagasabb. A Rejoy másik három piacán a 15 százalékot meg sem közelíti a laptopok, okosórák eladási aránya, ami számunkra annak a visszaigazolása, hogy a magyar vásárlók nagyon vártak az okoseszközök kedvezőbb árú, alternatív beszerzései forrására, amelyet a felújított, garanciával kínált készülékeink jelentenek.
A magyar vásárlók körében idén a felújított iPhone 12 és 13-as modellek voltak a legnépszerűbbek, de sokan választottak ezeknél is újabb, iPhone 14-es és 15-ös modelleket. Az idei top 10 legnépszerűbb felújított telefon mindegyike iPhone, és ezek közül négy a nagyobb tudású Pro vagy Pro Max változat. Az is jól jelzi, hogy a magyarok a felújított mobilok közül is az idő- és értékálló példányokat keresik, hogy az 5G szabványt a tíz legnépszerűbb felújított modell közül csupán két típus (az iPhone 11 és az SE 2020) nem támogatja, az összes többi igen.
Az idén nyár óta elérhető felújított laptopok közül az Apple M1 és M2-es lapkájával szerelt MacBookok fogynak a legnagyobb számban a Rejoynál. Ez nem csoda, hiszen ezek négy évvel ezelőtti bevezetésével az Apple az ARM architektúrára váltott, ezek a modellek jövőálló gépek akár munkával kapcsolatos, akár tanulási célokra.
A marketing nem úri huncutság
De honnan jönnek a vásárlók? Blaumann Bence szerint a Rejoy a hatékonyság maximalizálása érdekében házon belül szervezi influencermarketinges aktivitásait, míg az online médiában, illetve újabban már köztéri plakátokon és a tévécsatornák reklámblokkjaiban is megjelenik.
Bár összességében a Temu agresszív régiós nyomulása direktben nem érinti a Rejoy működését, azt a felújított mobil eszközökkel foglalkozó startupnál is érzékelték, hogy az ázsiai társaság feltornázta a hazai hirdetési árakat. Ám ezzel kapcsolatban egyáltalán nem borúlátóak, mert a Rejoynál nem volt szükség a költségvetés növelésére, hiszen az előző évvel megegyező számú látogatótól mostanra több tranzakció, rendelés érkezik be. Konkrétan: a tavalyihoz képest közel 45 százalékkal javult a Rejoy marketingaktivitásainak hatékonysága, ami már egyértelműen a brand kiépülésének tudható be.
Blaumann Bence szerint egy hiteles, eredeti ötletekkel jelentkező saját TikTok csatorna indításával az online kereskedelemmel foglalkozó kisebb szereplők organikusan is szép számokat tudnak elérni. Semmiképp nem szabad a marketinget úri huncutságnak tekinteni, a Rejoy marketingtevékenysége is azért hatékony, mert a performance hirdetési kampányokat tudatosan összehangolják a saját márkaépítő tevékenységükkel, és a korábbi évek brandépítésbe fektetett munkája most éri be gyümölcsét a konverziós arány fent említett emelkedésével.