Átalakította az emberek és a technológia interakcióját a generatív mesterséges intelligencia, egy évvel ezelőtti színre lépésével olyan nagy horderejű változást hozott, amilyenre az okostelefonok megjelenése óta nem volt példa - mutatott rá blogbejegyzésében Jared Spataro, a szoftvercég alelnöke az AI munkahelyi elterjedését felmérő jelentés, a Microsoft 2024 Work Trend Index közreadásakor. A felmérés eredményei pedig azt vetítik előre, hogy a mesterséges intelligencia idén komolyan munkához lát, nemcsak a vállalatvezetőket, hanem az alkalmazottakat is összetett kihívásokkal szembesítve.
A tudásmunkások - a tudásalapú munkát végző dolgozók - nem kevesebb mint 75 százaléka már használja a generatív mesterséges intelligenciát munkavégzésre. Arányuk mindössze fél év alatt közel a duplájára emelkedett, mivel a felmérés résztvevőinek 46 százaléka kevesebb mint hat hónapja dolgozik AI asszisztensekkel. A robbanásszerű növekedés is mutatja, hogy az új technológiáért lelkesedő alkalmazottak nem várnak munkáltatójukra, ha kell, akkor saját mesterséges intelligenciájukat viszik a munkahelyükre, ahogyan annak idején okostelefonjukkal tették. Hódít a BYOAI (bring your own AI) trendje, az árnyéktechnológiákkal járó kockázatokat is növelve, mert - bár vezetőik nem vitatják a generatív mesterséges intelligencia üzleti jelentőségét - sok vállalat nem jött még rá, hogy az új technológia bevezetésével miként növelje üzleti teljesítményét, és érje el a beruházás gyors megtérülését.
Most kezdődik ezért a neheze, a technológiával kísérletező szervezeteknek ugyanis tovább kell lépniük az üzlet átalakításában, hívta fel a figyelmet a Microsoft. Az új technológia elterjedésével ez a transzformáció mindenképp elindul - ahogyan azt az internet vagy a személyi számítógép esetében is tapasztaltuk -, és most is azok a vállalatok fognak élre törni, amelyek a generatív mesterséges intelligenciával bevételeiket, költséghatékonyságukat és az értéket tudják növelni, amelyet ügyfeleiknek adnak. Párhuzamosan ezzel az AI képességek a munkaerőpiacon is felértékelődnek, akár a szakmai tapasztalatnál is fontosabbá válhatnak. A karrierjüket építő munkavállalók így a vállalatokhoz hasonlóan maguk is új lehetőségekhez jutnak, egyúttal élesebb versenyhelyzetbe kerülnek.
A fejlett AI-felhasználó felemelkedése
Negyedik alkalommal közreadott, éves Work Trend Index jelentését a Microsoft idén első ízben a LinkedIn közreműködésével készítette, hogy a munkavégzést átalakító mesterséges intelligencia munkaerő-piaci hatásáról is átfogóbb képet adhasson. A jelentés alapjául szolgáló, online felmérésben világszerte 31 ország - a közép-kelet-európai régióból a Cseh Köztársaság és Lengyelország - összesen 31 ezer munkavállalója vett részt. A szerzők emellett a LinkedIn toborzási trendjeit és a Microsoft 365 alkalmazások használata során keletkező produktivitási jelek billióit elemezték, valamint a Fortune 500-as listán szereplő cégek körében külön kutatást is végeztek. Elemzésük három legfontosabb megállapítása, hogy az alkalmazottak mesterséges intelligenciát akarnak használni a munkahelyükön - bár az új technológia számukra is magasabbra teszi a lécet, növeli a karrierépítés lehetőségeit is, ezért már gyarapodik a fejlett AI-felhasználók tábora, melynek tagjai tudatosan képezik magukat ezen a téren.
A munkahelyi mesterséges intelligenciát igénylő alkalmazottak ráadásul nem várnak a technológia bevezetésével késlekedő vállalatokra. A felmérésben részt vevő tudásmunkások háromnegyede már AI-t használ, hogy hatékonyságát és kreativitását növelve időt takarítson meg, és jobban összpontosíthasson legfontosabb feladataira. A vállalatvezetők ennél is magasabb aránya (79 százaléka) egyetért abban, hogy a versenyképesség megőrzéséhez a mesterséges intelligencia bevezetése kulcsfontosságú, de közel kétharmaduk egyelőre nem tudja, hogy a termelékenységre gyakorolt hatását miként lehetne számszerűsíteni, illetve a bevezetéshez szükséges stratégiát vagy konkrét tervet sem dolgozta még ki. A mesterséges intelligenciát használó tudásmunkások 78 százaléka eközben saját AI eszközöket használ munkavégzésre, ami jól érzékelteti a lehetőség és a kihívás nagyságát. A vállalatvezetőkön a sor, hogy a lelkes alkalmazottak egyéni gyakorlatát szervezeti szinten is eredményessé és biztonságossá tegyék.
Bár egyesek aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat, a felmérés adatai azt mutatják, sokan az előrelépés, a karrierváltás lehetőségét látják az új technológiában - új munkahelyek jönnek létre, amelyeket az AI képességeket felmutató jelentkezők tölthetnek be nagyobb eséllyel. A tudásmunkások aktívan keresik az ilyen lehetőségeket, az összes megkérdezett 46 százaléka mondta ugyanis, hogy a következő egy évben munkahelyet váltana, és ez az arány 2021 óta nem volt ilyen magas.
A vállalatvezetők több mint fele (55 százaléka) eközben úgy látja, idén nem tud kellő számú szakembert toborozni, különösen a kiberbiztonsági, a mérnöki és a kreatív területeken meglévő, nyitott állások betöltéséhez. Kétharmaduk ugyanis nem alkalmazna olyan jelentkezőt, aki nem jártas a mesterséges intelligencia használatában - miközben az alkalmazottak mindössze 39 százaléka mondta, hogy meglévő munkahelyén AI képzést kapott.
A tudásmunkások ezért önállóan tanulnak - a LinkedIn felhasználók körében a múlt év végére 142-szeresére nőtt azok száma, akik Copilot, ChatGPT és más AI képességeket tüntettek fel profiljukban, a LinkedIn Learning AI tanfolyamaira jelentkező, nem technológiai területen dolgozó szakemberek száma pedig 160 százalékkal növekedett. A közösségi hálón közzétett álláshirdetésekre is 17 százalékkal többen jelentkeznek, ha azok a mesterséges intelligenciát is említik. Mindez jelzi, hogy az alkalmazottaiknak AI eszközöket és képzést biztosító szervezetek fogják megnyerni maguknak a legjobb szakembereket, és viszont - a legjobb állások közül az AI képességekkel eleve felvértezett pályázók válogathatnak.
Más szóval porondra lépett a fejlett AI felhasználó, mutattak rá a jelentés készítői, akik a mesterséges intelligencia vonatkozásában a felhasználók négy típusát azonosították. A spektrum másik végén elhelyezkedő szkeptikusokkal szemben a fejlett AI felhasználók máris kiterjedten használják az új technológiát munkanapjaik és munkafolyamataik átalakításában, amivel naponta átlagosan több mint 30 percet nyernek. A fejlett AI felhasználók zöme (több mint 90 százaléka) mondta, hogy a mesterséges intelligencia megkönnyíti a munkaterhelés menedzselését és élvezetesebbé teszi a munkavégzést - de ezeket az eredményeket nem egyedül érik el.
A felmérésből kitűnik, hogy munkáltatójuk is a vállalatok külön csoportjába tartozik. A fejlett AI felhasználók 61 százaléka ugyanis saját ügyvezetőjétől, vezérigazgatójától hallotta, hogy miért fontos generatív mesterséges intelligenciát használni a munkahelyen. Több mint felük (53 százalékuk) inkább bátorítást kapott vezetőitől, hogy vállalati szerepkörében az AI átformáló erejével kísérletezzen, 35 százalékuk pedig testre szabott AI képzést kapott vállalatánál.
Legyen prioritás a tanulás
Jóllehet a generatív mesterséges intelligencia iránt lelkesedő alkalmazottaival minden vállalat a maga módján tudja majd átalakítani üzleti folyamatait, idei Work Trend Index jelentésében a Microsoft és a LinkedIn a kezdéshez három tanácsot is adott a vezetőknek, konkrét példákkal:
Azonosítsa az üzleti problémát, majd alkalmazza a mesterséges intelligenciát - Sokféleképpen növelheti a hatékonyságot minden vállalati területen, de fontos, hogy az AI alkalmazásához megfelelő folyamatot válasszon. Kezdheti például az ügyfélszolgálaton a hívásfogadási idők javításával. A Dentsu globális hirdetési hálózat a kreatív anyagok tervezésében, az Estée Lauder pedig a termékfejlesztés és az ügyfélélmény átalakításában is használja az új technológiát.
Közelítsen fentről lefelé és alulról felfelé is - A kísérletezésből akkor tud továbblépni az átalakítás szakaszába, ha a szervezet minden szintjét bevonja, a vezérigazgatótól kezdve a belépőszintű alkalmazottig. Az üzleti előnyök eléréséhez szükséges, hogy az üzletágvezetők aktiválják csapatukat a mesterséges intelligencia használatában. A Microsoftnál például a vállalat minden szintjén házon belüli AI-bajnokok segítették a Copilot bevezetését, akik a mesterséges intelligencia iránti lelkesedés és a használathoz szükséges képességek népszerűsítésében is élen járnak.
Kezelje prioritásként a képzést - A fejlett AI felhasználók, mint a felmérésből is kiderült, nem egymagukban jutnak el erre a szintre, hanem az általános és a szerepkörükre jellemző feladatok elvégzéséhez egyaránt folyamatos képzést kapnak munkahelyükön. A LinkedIn Learning például kiváló kiinduló pont lehet az AI képzés megkezdéséhez, Copilot Scenario Library könyvtárában a vállalatok ehhez külön szerepkörökre és területekre szabott használati eseteket találnak.