A Microsoft 365 Copilot, amely a nagy nyelvi modellek (LLM), közöttük a ChatGPT-4 technológiáját a vállalati adatokkal és a Microsoft Graph fejlesztői platformmal, valamint a szoftvercég irodai alkalmazásaival kapcsolja össze a modern munkavégzés intelligens támogatásához, tavaly tavasszal lépett színre - alig két héttel a Microsoft Dynamics 365 Copilot premierje után, amely a világ első, CRM és ERP megoldásba is beépített, interaktív virtuális asszisztenseként mutatkozott be, hogy a következő generációs mesterséges intelligenciát (AI) minden üzletágban és vállalati szerepkörben elérhetővé tegye a hétköznapi feladatok átvételéhez.
Sok vállalatvezetőt foglalkoztat azóta a kérdés, hogy a generatív mesterséges intelligencia (AI) valóban átalakíthatja-e a munkavégzést, mekkora hatással lehet a dolgozók termelékenységére, kreativitására és hatékonyságára. A Microsoft ezért a Copilot korai felhasználóinak részvételével kiterjedt felmérést készített és tesztelést végzett, amelynek eredményeit szokásos éves jelentésének különkiadásában (2023 Work Trend Index Special Report) a múlt év végén foglalta össze.
Termelékenyebb többség
A Copilot a Microsoft speciális jelentése szerint már most is termelékenyebbé és kreatívabbá teszi az embereket, ezzel időt takarít meg számukra. A korai felhasználók több mint háromnegyede már nem akar nélküle dolgozni - 77 százalékuk jelentette ki ugyanis, hogy nem akar lemondani a támogatásról, amelyet a virtuális asszisztenstől kap napi munkájához.
Ráadásul a szoftvercég szerint ez csupán a kezdet. A generatív mesterséges intelligencia munkahelyi használatának elterjedésével az igazi lehetőség nemcsak a személyes termelékenység növelésében, hanem az egész szervezet képességeinek fokozásában is megmutatkozik. A Copilot új alapvonalat húz, mivel minden alkalmazottat hozzásegít az íráshoz, tervezéshez, kódoláshoz, adatelemzéshez és még sok máshoz szükséges készségek elsajátításához, szaktudásukat felerősíti, és a jó munkát kimagasló szintre emeli.
A felmérés további adataiból kitűnik, hogy a Copilot felhasználók 70 százaléka a virtuális asszisztens támogatásával termelékenyebbé vált munkahelyén, 68 százalékuk pedig úgy ítéli, hogy ezzel együtt az elvégzett munka minősége is javult. A megkérdezettek számos feladat - keresés, írás, összefoglalás - ellátásában 29 százalékkal gyorsabbnak érzik magukat, és a korábbiakhoz képest közel négyszer gyorsabban tudják bepótolni lemaradásukat egy elmulasztott megbeszélés után. A Copilot felhasználók 64 százaléka mondta, hogy rövidebb idő alatt végez a levelezéssel, 85 százalékuk pedig a dokumentumok első változatával is gyorsabban elkészül. A válaszadók 75 százaléka beszámolt arról is, hogy bármilyen információt keres a fájlok között, a virtuális asszisztens segítségével hamarabb megtalálja.
A Copilot for Microsoft 365 bejelentését követő, korai hozzáférést adó program közel 300 résztvevője körében készült felmérés is hasonló előnyöket mutatott ki. A felhasználók 84 százaléka mondta továbbá, hogy a virtuális asszisztens támogatásával gyorsabban tud intézkedni egy-egy megbeszélést követően, 57 százalékuk pedig kreatívabbnak érzi magát. A szoftvercég szerint ezek a felhasználók által érzékelt előnyök összhangban állnak a termelékenységnövekedéssel, amelyet a GitHub Copilotot használó fejlesztők tapasztaltak. Érthető, hogy ezek után a felhasználók nagyra értékelik virtuális asszisztensüket - a megkérdezettek 77 százaléka például szívesebben lemondana heti egy ingyen ebédről a vállalati menzán, mint a Copilot használatáról, 30 százalékuk pedig álláskereséskor is figyelembe venné, hogy hol dolgozhat az okos másodpilótával.
A kvalitatív kutatáson túl a Microsoft a Copilottal elért termelékenységelőnyöket a tudásalapú munka négy építőelemére - értekezletek, e-mail, információkeresés és írás - vonatkozó tanulmányok segítségével számszerűsítette. A Microsoft 365 alkalmazások legintenzívebb felhasználói, akik a tábor felső 20 százalékát alkotják, a szoftvercég éves jelentése (Work Trend Index 2023: Will AI Fix Work?) szerint naponta több mint 250 emailt kapnak, és több mint 150 chat üzenetet váltanak, az egy főre jutó Teams megbeszélések száma pedig 2022 óta világszinten a hármoszorosára növekedett.
Kvantitatív elemzésében a szoftvercég megállapította, hogy a Copilot segítségével ezek a felhasználók átlagosan 8 perc alatt elkészülnek a dokumentumok első vázlatával, míg a virtuális asszisztens támogatása nélkül ez 12 percbe telik. Egy-egy megbeszélés összefoglalásakor még több időt, 32 percet megtakarítanak, mivel a Copilottal ezzel 43 perc helyett mindössze 11 perc alatt elkészülnek. Az okos másodpilóta támogatásával emellett a keresett információkat is gyorsabban, 24 perc helyett átlagosan 18 perc alatt megtalálják.
A Microsoft egy további felmérésében 12 országban hat kulcsfontosságú vállalati területen több mint 18 ezer ember véleményét kérte ki a generatív mesterséges intelligencia üzleti folyamatokra gyakorolt hatásáról. Válaszaikból elsőre kitűnt, hogy a vállalatok a tudásalapú munka eszköztámogatását illetően meglehetős technológiai tartozást halmoztak fel. A megkérdezettek ugyanis munkaidejük legnagyobb részét (27 százalékát) információk keresésével töltik, míg azok fogyasztására (25 százalék), létrehozására és kommunikálására (egyaránt 24 százalék) idejük kisebb részét fordíthatják. Ráadásul az általuk fogyasztott napi információmennyiség mindössze fele bizonyul valóban szükségesnek a munkavégzéshez.
Az üzleti alkalmazásokba és folyamatokba beépülő generatív mesterséges intelligenciától a válaszadók elsősorban és egybehangzóan a releváns információk gyorsabb megtalálását várják. Területenként azután az igények érthetően eltérnek. Az értékesítők háromnegyede (75 és 74 százalék) például az értékesítési lehetőségek azonosításához, valamint a marketing és az értékesítési adatok egységesítéséhez remél jobb támogatást. Az ügyfélszolgálati alkalmazottak az ügyek intelligens elosztását, megfelelő ügyintézőkhöz történő irányítását (70 százalék) és az ügyfelekkel folytatott interakciók trendelemzését (68 százalék) emelték ki a várható előnyök között. A pénzügyi területen dolgozók pedig a riportolás (73 százalék) és az adatminőség-ellenőrzés (72 százalék) egyszerűbbé válását remélik.
Jóllehet mindezek még korai eredmények, a Microsoft azt várja, hogy a Copilot idővel több lezárt üzlethez, megoldott ügyfélszolgálati ügyhöz és boldogabb ügyfélhez segíti majd a vállalatokat - olyan kézzel fogható előnyökhöz, amelyek nemcsak a munkát teszik kielégítőbbé és teljesebbé, hanem végső soron az üzleti eredményeket is növelik.
Keresőmotor helyett kolléga
A Copilot az adatok tanúsága szerint valóban hatékonyabb munkavégzéshez segíti az embereket, egyéni szinten máris mutatkozó előnyei jelentősek. A vállalatoknak azonban a továbblépéshez, a mesterséges intelligenciával támogatott szervezeti működés kialakításához újfajta munkamódszer mellett kell elkötelezniük magukat - hívta fel a figyelmet jelentésében a Microsoft. A legtöbbet azok fogják nyerni ezen a téren, akik a Copilotot nem pusztán keresőmotornak, hanem egy nagy képességű, végtelenül türelmes, mindig elérhető asszisztensnek tekintik. A szoftvercég ehhez a megközelítéshez néhány tanácsot is megfogalmazott:
Használja a Copilotot naponta. Az edzéshez vagy egy új nyelv elsajátításához hasonlóan a Copilottal is akkor fog eredményeket elérni, ha kitartóan, naponta gyakorol. Minél előbb kialakítja ezt a szokást, annál hamarabb fog előrelépni.
Gondolkodjon vezetőként. A Copilot teljes potenciáljának kiaknázása megköveteli a delegálás, a jó ítélőképesség és a tárgyi szakértelem alkalmazását - a gépek korában ezek alapvető emberi készségek. Minden alkalmazottnak irányítani és felügyelnie kell majd új virtuális asszisztensét, és pontosan tudnia kell, hogy mikor bízzon egy feladatot a mesterséges intelligenciára, illetve mikor támaszkodjon saját, egyedi emberi intelligenciájára.
Ne pazarolja el a visszanyert időt. A vezetők egyik új feladata lesz, hogy minden alkalmazottat hozzásegítsenek a Copilottal megtakarított idő tudatos felhasználásához. Maguk a vezetők például többet foglalkozhatnak csapataik felkészítésével és gondozásával. Az értékesítők munkanapjuk nagyobb részét fordíthatják az ügyfélkapcsolatok építésére és az üzletkötésre, a marketingesek pedig időt szakíthatnak új termékek megálmodására. A jövőben mindenkinek több energiája lesz a szervezet számára legnagyobb hatással bíró és értéket jelentő, kifizetődő munkára.