A cikk a ComputerTrends magazin 2024. február 14-ei lapszámában jelent meg.
Az új technológiák lehetőséget adnak a toborzóknak, hogy végre előrébb jussanak megoldandó feladataikban, amelyekkel eddig nem volt idejük foglalkozni. A fejlett megoldások akkor a leghasznosabbak, ha ismétlődő, időigényes feladatok elvégzésére használják őket, például pozícióleírásokra, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a potenciális jelöltekhez. A tehetségek felkutatásához a mesterséges intelligencia segítségével olyan munkaköri leírásokat lehet készíteni, amelyek meghatározott demográfiai csoportokra irányulnak. Emellett az MI által generált álláshirdetések képi világa automatikusan tud alkalmazkodni, amikor a hirdetéseket megosztják a közösségi hálózatokon, így azokat a csoportokat célozzák meg, amelyeket meg akarnak szólítani. Szintén hasznosak lehetnek a chatbotok, amelyek új munkatársakat vesznek fel és bevethetők dinamikus beszélgetésekhez a jelöltekkel. A beilleszkedést segítve a botok válaszolhatnak a HR-es kérdésekre, illetve tájékoztathatják az álláskeresőket a döntéshozatali folyamat állásáról - akár tárgyalhatnak is velük, ha már felajánlottak nekik egy állást.
Az elmúlt néhány évben gyakorivá vált a CRM-ek (candidate relationship management system) használata. Ezek olyan szoftverek, amelyek automatizálják a jelöltek felkutatásához
használt számos folyamatot, például a potenciális tehetségek azonosítását, a jelöltekkel való kommunikációt és elkötelezettségük nyomon követését. A legtöbb cég dolgozik azon, hogy
CRM-jét összeköthesse más rendszerekkel, például a Candidate Relationship Management Connect a LinkedIn Recruiter és a különböző CRM-ek közötti integrációt teszi lehetővé.
A Capgemini nevű vállalat nemrég átalakította a főiskolai karrierbörzéket, kifejlesztett a metaverzumban öt egyetem diákjai számára egy olyan felhasználói programot, amivel VR szemüvegek és avatárok segítségével interakcióba léphetnek a toborzókkal egy virtuális térben. Az IT cég jelenleg más lehetőségeket is vizsgál, hogy az AR-t és a VR-t hogyan tudja integrálni a
munkahelyekhez. Egyes álláskeresők ugyanis nagyobb biztonságban érezhetik magukat avatár használata közben egy interjú során, növelheti kapcsolatteremtési komfortjukat jövőbeni munkaadójukkal egy virtuális környezetben. A platformot számos beilleszkedési folyamat megkönnyítésére is használhatják.
A technológiai áttörések ellenére továbbra is kritikus szükség van az emberekre, bármilyen izgalmasak is lehetnek az új módszerek, még mindig sok az olyan feladat, amelyeket csak ember tud elvégezni. "A technológia csak annyira jó, mint a körülötte dolgozó emberek és a feldolgozás. Ezért rendkívül fontos, hogy amikor bármilyen technológiát bevezetünk a vállalatunkba, optimalizálnunk kell a folyamatokat a technológia köré" - mondta Jonathan Kestenbaum, az AMS tehetséggondozó cég technológiai, stratégiai és partneri ügyvezető igazgatója.
A mesterséges intelligencia nem a munkaerő helyettesítésére szolgál, inkább a munka kiegészítésére tervezték. Ha kevesebb időt töltenek a szakemberek az ismétlődő feladatokkal, feladatkörük emberibb aspektusaira összpontosíthatnak. Például amikor teendőik elvégzése során az MI segítséget nyújt egy InMail üzenet megírásánál egy olyan jelöltnek, aki megfelelő a betöltendő pozíció esetében. A megírt üzenetnél kapunk három opciót, amelyet viszont a HR-es munkatársnak kell kiválasztania, mielőtt a rendszer kiküldi az álláskeresőnek. Ez a segítség időt és energiát szabadíthat fel, amit más fontos megoldandó feladatokra fordíthatunk. Klasszikus esetben a toborzással foglalkozó szakemberek dolga a tehetségek felkutatása és meggyőzése lenne, hogy biztosan cégünknél dolgozzanak a jövőben. A technológia alkalmazása egy munkáját hatékonyabban elvégző HR-es kollégát eredményezne.
A cégek által nyújtott rengeteg fejlett technológiai megoldás sok esetben csak szemkápráztató újdonság, melyek gyakorlati haszna viszonylag kevés. Jonathan azt javasolja, hogy az üzleti problémák megoldásával kezdjük: "Több ezer demót ültem végig ezektől a technológiai cégektől, bemutatóik mindig jól hangzanak. Mindig ők a legjobbak, a legnagyobbak, az egyetlenek, az elsők. A fontos kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, hogy vajon megoldja-e a jelenlegi problémánkat, vagy segít-e elérni a jelenlegi céljainkat a kínált termék. Meg kell győződni róla, hogy nem feleslegesen csábultunk el."
Természetesen aggasztó lehet az új technológia költsége is. Érdemes kicsiben kezdeni, tesztelni az új megoldást, mondjuk a cégen belül egy bizonyos egységnél, ha beválik, utána kiterjeszteni az egész vállalatra.
A mesterséges intelligencia felelősségteljes, szabályszerű és jogszerű használata rendkívül fontos, az EU döntéshozói például olyan átfogó törvényről állapodtak meg, amely az MI számos aspektusát szabályozza (AI Act). Ezzel párhuzamosan az Egyesült Államokban legalább 25 államban nyújtottak be jogszabályokat a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.