Bár a digitális világ egyre kiélezettebb versenyében kell helytállniuk a vállalatoknak, az ehhez nélkülözhetetlen technológiai stratégia és tapasztalat hiányzik az igazgatótanácsok szintjén. A Deloitte jelentése (Digital frontier: a technology deficit in the boardroom) szerint az igazgatótanácsi tagok kényelmetlen helyzetbe kerülnek, amikor a szervezet digitális átalakulásának előrehaladását kell értékelniük, és több technológiai tapasztalatra lenne szükségük. A vállalatok számára létfontosságú technológiai elkötelezettség szintje és annak az igazgatótanácsban gyakran tapasztalható mértéke között szakadék tátong, amely a digitális átalakulást és végső soron az értékteremtés stratégiáit is veszélyeztetheti.
Felmérése alapján, amelyben több mint 500 igazgatót és felső vezetőt kérdezett technológiáról és beruházásokról, a Deloitte megállapította, hogy technológiai stratégiájukban a szervezetek fokozottabb igazgatótanácsi részvételre törekednek. A megkérdezett vezetők és igazgatósági tagok kevesebb mint fele ítéli azonban úgy, hogy igazgatóságuk kellő felügyeletet gyakorol ezen a téren. Közel ugyanennyi vezető (44 százalék) szerint az igazgatótanácsi tagok nem rendelkeznek a szükséges ismeretekkel ahhoz, hogy hatékonyan felügyeljék ezt a kulcsfontosságú területet.
Technológiahiányos igazgatóság
A Deloitte felmérése számos problémát tár fel a digitális technológiák igazgatótanácsi felügyeletével kapcsolatban. A technológiai ismeretek hiányosságán túl ilyen kihívás többek között a vezetőségre való túlzott hagyatkozás, a technológiai irányítás struktúráinak ködössége, a vezetői információk rossz meghatározása, továbbá az is, hogy technológia és stratégia között sok vállalatnál nincs egyértelmű kapcsolat.
- A Covid-19 világjárvány jelentősen felgyorsította a társadalom digitális átalakulását, és a vállalatokat is arra sürgette, hogy megfeleljenek a hibrid munkaerő technológiai elvárásainak - mondta Mark Lillie, a Deloitte CIO-programjának vezetője. - A felmérésünkben azonosított akadályok azt mutatják, hogy a szervezeteknek fejlettebb vezetői és együttműködési készségekre lesz szükségük, ha sikeresen akarnak haladni a digitális átalakulás útján. Az igazgatótanács tagjainak is nagyobb technológiai jártasságra kell szert tenniük, nemcsak azért, hogy támogassák, hanem azért is, hogy megkérdőjelezzék a hagyományos gondolkodást, és új, innovatív stratégiákat ihlessenek.
Felgyorsíthatja a digitális átalakulást, ha a vállalat vezetői a felső szinteken is ismerik a technológiát, tisztában vannak előnyeivel. A Deloitte felmérése például rámutatott, milyen sok szervezet küzd a technológiai beruházások sikerének mérésével. Tízből négy válaszadó szerint a technológiai beruházások és a növekedés közötti ok-okozati összefüggés bizonyítása egyenesen a legnagyobb kihívás. Három megkérdezett közül egy mondta, hogy eközben túlságosan a megtérülésre és a rövid távú nyereségre összpontosítanak, a hosszú távú értékmérés kevesebb figyelmet kap. Négyből egy válaszadó szerint pedig a beruházások megtérülésének számszerűsítését és az eredmények értékelését leginkább a töredezett jelentéskészítés, az eltérő mérőszámok használata nehezíti.
A tapasztalat hiánya veszélyezteti a technológiai beruházásokat, és végső soron versenyhátrányba sodorhatja a vállalatokat. A válaszadók közel fele (49 százalék) szerint szervezetük nem ruház be eleget a technológiába ahhoz, hogy teljesítse kulcsfontosságú stratégiai célkitűzéseit - megelőzze versenytársait, valamint jobban kezelje az üzleti lehetőségeket és kockázatokat. Mi több, a megkérdezett felső vezetők hét százalékponttal nagyobb valószínűséggel mondták azt, hogy vállalatuknak többet kellene technológiába beruháznia, mint az igazgatótanácsi tagok.
- Létfontosságú a versenyelőny biztosításához és a piaci részesedés növeléséhez, hogy a vállalatok a technológiai beruházást üzleti befektetésként értelmezzék - mondta Mark Lillie. - Az ilyen beruházások és a növekedés közötti ok-okozati összefüggés bizonyítása azonban megköveteli, hogy az igazgatóságok megfelelő mérési kritériumokat határozzanak meg, és képesek legyenek világosan megfogalmazni, a technológiai fejlesztések milyen értéket adnak a szervezet egészének.
A Deloitte felmérése olyan igazgatótanács képét rajzolja meg, amely a kelleténél kevésbé jártas a technológia témakörében. A válaszadók azonban építő javaslatokat is megfogalmaztak, lépéseket ajánlottak, amelyek megtételével a tanácstagok is a digitális átalakulás hatékonyabb irányítóivá válhatnak.
Az igazgatók és a vezetők több mint hatvan százaléka szerint hasznos lenne, ha az igazgatósági tagokat tájékoztatnák a legújabb technológiai trendekről. A válaszadók egy hasonló csoportja pedig azt javasolta, dolgozzanak ki átfogó tervet a technológia és a stratégia kapcsolatának igazgatótanácsi kezeléséhez, a technológiát tegyék a megbeszélések állandó témájává.
A jelentés szerzői rámutattak, az igazgatóknak fel kell mérniük, hogy tanácsukban milyen hiányosságok mutatkoznak a technológiai jártasság és irányítás terén. Bár az új technológiák bevezetéséről a vállalat felső vezetésének kell kezdeményezően gondolkodnia, a döntéshozásban az igazgatósági tagok is fontos szerepet játszhatnak azzal, hogy új ötleteket vetnek fel, és elképzelik a jövőbeli lehetőségeket. A felső vezetés és az igazgatótanács tagjai kiegészíthetik egymást, együttesen olyan technológia-vezérelt stratégiát alakíthatnak ki, amely egyszerre hatékony rövid távon és ad kiemelkedő teljesítményt hosszú távon.
A jövő igazgatótanácsi elnöke
Gyorsan bővült a vállalati igazgatótanácsi elnökök szerepe az elmúlt években, mivel az érdekeltek széles köre mind nagyobb átláthatóságot és elszámoltathatóságot vár el a vállalatoktól. A Deloitte új jelentésében (Board effectiveness and the chair of the future: Five fundamental forces that define the modern chair's role) a szerepkört formáló erőket, valamint az igazgatótanács sikeres tevékenységének előfeltételeit vizsgálja több mint 300 igazgatótanácsi elnökkel készült interjú alapján. A megkérdezettek többek között jelenlegi helyzetükről és törekvéseikről, a digitális átalakulásról, a Covid-19 világjárvány következményeinek kezeléséről, az éghajlatváltozásról és más kihívások megválaszolásáról osztottak meg gondolatokat.
- Az igazgatótanácsi elnökök központi szerepet játszanak szervezetük sikerében - mondta Sharon Thorne, a Deloitte igazgatótanácsi elnöke. - Bár a szerep mindig is sokat követelt betöltőjétől, az igazgatótanácsi elnök szerepe napjainkra minden területre kiterjedt. A jövő sikeres elnökeinek egyre inkább szükségük lesz arra a rugalmasságra és előrelátásra, amellyel szervezetüket átvezethetik az átmeneti zavarok időszakain, de közben a vezetés hosszú távú üzleti fókuszát is megőrizhetik.
A jelentés a vezetőséggel való szoros együttműködéstől kezdve a társadalom fokozott elvárásain át a digitális átalakulás szerepéig meghatározta azokat a kulcsfontosságú erőket, amelyek formálják a jövő igazgatótanácsi elnökének szerepét. Egyik legfontosabb megállapítása, hogy a válságkezelés feladata állandósul.
Persze az igazgatótanácsok és elnökeik már a Covid előtt is tapasztalták, hogy a válságok egyre gyakoribbá válnak. A megkérdezettek azonban azt mondták, hogy szervezetük ma már folyamatos válságkezelésben működik, ami megköveteli tőlük, hogy a vállalat agilitását növelő folyamatokat vezessenek be.
Az elnöki interjúk alapján a Deloitte ismét megállapította, hogy az üzleti környezetben jelentkező zavarokat azok a szervezetek kezelik a leghatékonyabban, amelyek határozott intézkedéseket hoznak üzleti modelljeik átalakítására és a digitális átalakulás felgyorsítására. A világjárvány idején is ezek a vállalatok biztosították könnyebben a folytonos üzletmenethez szükséges agilitást és rugalmas állóképességet.