Decemberben még csak kósza, Kínából érkező hírmorzsákban szerepelt "valami furcsa vírus", és az idei év első hónapjaiban sem tűnt még annyira veszélyesnek a Covid-19 és annak lehetséges hatásai. Aztán egyszer csak minden összedőlt, és az egész világ egy teljesen új helyzetben találta magát - így a vállalatok is. Távmunka, a megszokott belső folyamatok szétesése, gyors tűzoltás, majd hosszabb távú átszervezések következtek, miközben ki kisebb, ki nagyobb botlásokkal mentette át vállalkozását az új világba.
Strausz György, a Stelius cégcsoport informatikai igazgatója (és egyben a Magyar Vezető Informatikusok Szövetségének elnöke) szerint jelentős változtatásokat kellett életbe léptetniük azért, hogy az idei év összes nehezítő körülménye közepette garantálni tudják az üzletmenet folytonosságát. Elmondása szerint a magyarországi szinten középvállalkozásnak számító cégnek voltak sokféle vészhelyzetre terveik, de a járványhelyzet gyorsaságára és kiterjedésére nem - most viszont, visszatekintve a több fázisból álló átalakítások meghozták a kívánt eredményt.
Átalakítás minden szinten
Elsőként a belső szabályozásokat kellett az új helyzethez igazítani, majd az üzleti folyamatok átalakítása és az adminisztrációs módszerek változtatása következett, és a szolgáltatások működtetésében is alkalmazkodni kellett az idei körülményekhez. Ezek mind két oldalról is figyelmet követeltek, technológiai és módszertani szinten egyaránt. Értelemszerűen a távmunka kezelése volt a legfontosabb - ennek lehetősége ugyan a járvány előtt is rendelkezésre állt, de a tömeges átállás miatt szabályzásokat és üzleti folyamatokat is át kellett szabni úgy, hogy teljes egészében kezelhetők maradjanak home office-ból is. Ehhez pedig végső soron azt az informatikai rendszert is újra kellett értelmezni, amely a távmunka alatt is teljes funkcionalitást kínált a kollégáknak.
A Computerworld Exchange (CWeX) kezdeményezés keretében Strausz György videós formában is beszél az idei év kihívásairól, ezt itt lehet megtekinteni: