A számok alapján, CRM tekintetében évekkel vagyunk elmaradva a nyugati országoktól.
A technikai megoldás mellett a szemlélet is gyakran újdonságként hat: sokakban még a XX. század második felében elterjedt úgynevezett marketing szemlélet él, aminek egy fő eleme az, hogy a középpontban - a CRM-mel ellentétben - nem az ügyfél, hanem a termék áll.
A fenti dupla újdonság által eredményezett kihívást nemcsak a vezetőknek, hanem a beosztottaknak is teljesíteniük kell. Ellenkező esetben a felhasználók ellenállása miatt a legdrágább, legjobb CRM rendszer bevezetése is csak nagy pénzkidobást eredményez.
A sikeres CRM bevezetéshez és használathoz elengedhetetlen a felhasználók bevonása, aminek kulcsa, hogy megfelelően motiváltak legyenek a rendszer használatával kapcsolatban.
Ha Te is éppen bevezetést tervezel, akkor a következő néhány ötlet biztosan segíteni fog abban, hogy sikeres legyen a bevezetés és a munkatársaid használják a rendszert.
Ügyelj arra, hogy ne legyen meglepetés a CRM bevezetés!
Az emberek általában nem kedvelik a változást, főleg ha valamivel kapcsolatban már kialakult a szokásuk, napi rutinjuk, és ezek hatékonyságáról meg is vannak győződve. Ilyenkor még úgy is ellenállásba ütközik az újítás, ha nyilvánvaló, hogy az új módszer jobb.
Ezért fontos, hogy a CRM-re való átállás, és benne a CRM rendszer bevezetése ne legyen meglepetés.
Így azt javasoljuk, hogy már hónapokkal a tervezés és bevezetés megkezdése előtt megfelelően tájékoztasd a munkatársaidat!
Magyarázd el nekik, hogyan fog átalakulni a vállalkozás ügyfélkezelése, miként jelent nekik a rendszer használata nem pluszmunkát, hanem idő megtakarítást, hogyan profitálhatnak egyénileg is.
Cél, hogy megszűnjön az excel mágusok ellenállása, eltűnjenek a különböző kételyek, mint például a "Miért jó ez nekem?", "Ez biztos valami kémprogram.", mindenki az új rendszer tervezésére és bevezetésére tudjon koncentrálni.
Legyen stratégiád!
A CRM bevezetés nemcsak egy új informatikai alkalmazás vagy egy új értékesítési technológia bevezetését, hanem az ügyfélkezelés reformját jelenti a legtöbb vállalkozás életében. Minél nagyobb a vállalkozás / vállalat, annál részletesebb tervet, stratégiát kell alkotni a bevezetésre, nagyobb vállalatok esetében szükség lehet különálló CRM stratégiára is.
Ezek a tervek legyenek nyilvánosak a leendő felhasználók számára, így az új irányt és elvárásokat nemcsak egyéni, hanem "csapat" szinten is megismerhetik.
A munkatársaknak érezniük, látniuk kell, hogy a vezető teljes mellszélességgel kiáll a bevezetés mellett.
Válaszd ki a megfelelő rendszert!
Előző cikkünkben foglalkoztunk azzal, hogy milyen funkciókat várj el a "jó" CRM rendszertől, így már azok ismeretében tudod a megfelelő rendszert kiválasztani.
Ahhoz, hogy a munkatársaid megfelelően motiváltak legyenek a rendszer használatában, kövesd a "Keep it simple!" elvet: a lehető legegyszerűbb rendszer kerüljön bevezetésre vagy kialakításra, amely már kielégíti a vállalkozásod üzleti igényeit.
Ez ne csak a rendszer fő funkcióira, hanem minden szintjére legyen érvényes, például az indulásnál az adatmezők összetétele biztosítson egy később használható adatkört, de a mennyiségük ne riassza el a felhasználókat. A nyilvántartandó adatkör a bevezetés után bármikor tetszőlegesen bővíthető.
Nem tekinthető sikeresnek a CRM bevezetés, ha a már CRM-mel megtámogatott üzleti folyamatok bonyolultabbak, vagy hosszabb átfutást eredményeznek, mint korábban.
Előfordulhat, hogy például értékesítők azért nem használják az új CRM rendszert, mert a munkájuk kis hányada zajlik irodai körülmények között, inkább terepen és úton vannak.
Számukra kulcsfontosságú, hogy kisebb mobil eszközökön (okostelefon, tablet) a leglényegesebb funkciók gyorsan és kényelmesen elérhetők legyenek, ellenkező esetben a fizikai korlát negatívan befolyásolhatja a CRM-be vetett hitüket.
A rendszert közösen alakítsátok ki!
Ha a későbbi felhasználók közül néhányan már a tervezési, kialakítási szakaszban is részt vehetnek, akkor sokkal inkább magukénak fogják érezni a CRM rendszert, és így mint újdonságot is könnyebben el fogják fogadni.
A későbbiekben praktikusan az így bevont munkatársak közül kerülhetnek ki azok a CRM felelősök, akik már jól ismerik a rendszert.
Összefoglalva
Könnyen belátható, hogy már jóval a használat előtt is sok mindent meg tudsz tenni a sikeres bevezetés érdekében főleg, ha a leendő felhasználókról és a rendszer használatáról van szó.
Amikor egy rendszer bevezetését tervezed, mindenképp vond be az érintetteket már a folyamat legelejétől, így elmondhatják véleményüket és saját ötleteiket is megoszthatják, aminek köszönhetően biztosan nagyobb kedvvel fogják majd használni az új rendszert.