Még több technológia, eszköz és szolgáltatás fog körülvenni bennünket a jövőben, ezért minden azon áll vagy bukik majd, hogy a felhasználói élmény - alkotóelemeivel, az adatokkal és az alkalmazásokkal együtt - zökkenőmentesen hordozható legyen közöttük, mondta Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója a cég Envision 2016 konferenciáján tartott nyitóelőadásában. Első alkalommal rendeztek a redmondiak ezen a néven üzleti fókuszú eseményt, amelyre a világ hetven országából több mint hatezer vállalat- és üzletágvezető, valamint informatikai igazgató érkezett New Orleansba április elején.
A digitális átalakulás jegyében zajló konferencia minden harmadik résztvevője az Egyesült Államokon kívülről érkezett, minden negyedik résztvevője közép-, illetve kisvállalatot képviselt, jól tükrözve, hogy a transzformáció trendje földrajzi és mérethatárokra való tekintet nélkül minden szervezetet érint.
Mind nagyobb szerepet játszik a technológia mindabban, amit teszünk, a verseny- és a kormányzati szférában egyaránt; a növekedés motorja éppúgy lehet, mint az iparágak felforgatója, agilitáshoz segítheti a vállalatokat, vonzó munkahellyé változtathatja őket a fiatal munkavállalók szemében és az automatizálás eddig nem látott mértékével a hatékonyság új szintjére emelheti őket, miközben a kiberbiztonság vonatkozásában is új problémákkal szembesít mindannyiunkat. A versenyképesség növelése, megőrzése, de akár a puszta túlélés szempontjából döntő jelentőségű, hogy a vállalatvezetők megértsék, a technológia mindent átható ereje miként formálja piacukat, üzleti modelljüket és napi működésüket - mondta Nadella.
A mobilitást, a felhőszolgáltatásokat és a változatos eszközpalettát előtérbe helyező környezetben a Microsoft három területre: a személyre szóló felhasználói élményre, a munkavégzés és a folyamatok hatékonyságára, valamint az intelligens felhőre fókuszál, hogy előmozdítsa a szervezetek digitális átalakulását. A még személyesebb felhasználói élmény a dolgok internetére csatlakozó érzékelőktől kezdve a telefonon, a számítógépen és a játékkonzolon át a kiterjesztett valóságig áthatja a teljes környezetet a Windows 10 alapjain. A munkavégzés és a folyamatok hatékonyságát nagyban növeli a tanuló algoritmusokra épülő mesterséges intelligencia, a természetes beszéden alapuló ember-gép interakció. Az intelligens felhő pedig lehetővé teszi, hogy a szervezetek legértékesebb vagyontárgyukat, az adatkincset hasznosítsák, olyan információt, visszacsatolást nyerjenek ki belőle, amely alapján továbbfejleszthetik vagy új alapokra helyezhetik termékeiket, szolgáltatásaikat és üzleti modelljüket.
A jövő szupermarketje
Nadella nyitóelőadásának közönsége láthatta és hallhatta, hogy a világűrben 340 napot töltő Scott Nelly kapitány miként tesztelte a nemzetközi űrállomáson a Microsoft HoloLens AR-szemüvegét, a Skype csevegőrobotjai a Cortana digitális asszisztenssel együtt hogyan segítik a feladatok menedzselését, a csoportmunka-környezet információtömegének elemzésével az Office Delve miként világít rá, hogy egy havonta megtartott vezetői értekezlet előkészítése aránytalanul nagy ráfordítással jár, az Office Graph pedig hogyan fejti meg, hogy a legsikeresebb értékesítők gyakorlata miben tér el az átlagos teljesítményt felmutató kollégákétól.
Horizontális megoldások mellett a vezérigazgató a digitális átalakulás több iparági példáját is felvillantotta. Az olasz áruházlánc, a Coop Italia a jövő szupermarketjeként aposztrofált modellt tesztel, amely a hagyományos, magasra tornyosuló, zsúfolt polcokat szellősebb, piacot idéző elrendezéssel váltja ki, és a termékekről könnyen elérhető tableteken, szemmagasságban elhelyezett kijelzőfalakon ad információt a vásárlóknak. Mozgásérzékelők észlelik, hogy a vásárló mely árucikket szemléli vagy készül kosarába tenni, és a kijelzőn máris megjelenik az összetevőkről, a származási helyről, a gyártási folyamatról szóló tájékoztató.
Értékes információkkal szolgál a rendszer a kereskedőnek is. A polcok feltöltöttségét a Coop Italia valós időben követheti, így a termékeket az eladótér helyett a raktárban tárolhatja, illetve arról is tájékozódhat, mely cikkek a legnépszerűbbek, a vásárlók hogyan mozognak az üzletben, milyen információk alapján döntenek egy-egy termék mellett.
A jövő szupermarketjét a Microsoft két partnere, az Accenture és az Avanade fejlesztette ki készen elérhető technológiák alapjain, a dizájn pedig Carlo Ratti építész nevéhez fűződik. A rendszer például a Kinect mozgásérzékelő kameráit használja, az adatokat és a vevőtájékoztató tartalmat a Microsoft Azure felhőplatformján tárolja, az Intel alapú pénztárgépeken pedig Windows fut. A Coop Italia tavaly, a milánói világkiállításon szerepelt az új modellel, ahol hat hónap alatt több mint 1,7 millió látogató kereste fel a jövő szupermarketjét, amelyet az áruházlánc tervei szerint idén üzleteiben is telepít.
Autók beszélgetnek
Szintén a konferencián jelentette be a Microsoft az R3 konzorciummal kötött stratégiai megállapodását, amely az elosztott főkönyvi rendszer, a blockchain technológia szélesebb körű alkalmazására irányul. A blockchain technológiával a pénzügyi szolgáltatók és a vállalatok a jelenlegi megoldásokhoz képest gyorsabban, biztonságosabban, költséghatékonyabban és nagyobb átláthatóság mellett kezelhetik a tranzakciókat. Az R3 a Microsoft Azure platformját választotta a több mint negyven bankot tömörítő konzorcium preferált felhőszolgáltatójává. A megállapodás értelmében a Microsoft felhőalapú eszközöket, szolgáltatásokat és infrastruktúrát ad az R3 világszerte megtalálható laboratóriumainak, amelyek a pénzügyi intézményeket segítik a technológiai váltásban.
Új vállalat megalapításáról számolt be a Toyota a Microsoft Envision konferenciáján. A Toyota Connected a gépjárműveket hálózatba kapcsoló megoldásokat fog fejleszteni Azure platformon. A tervek között szerepel olyan kormánykerék és ülés kidolgozása, amely - a viselhető digitális eszközökhöz hasonlóan - monitorozná a vezető élettani funkcióit, szívverését, lélegzését, és riasztana, ha a fáradtság jeleit észleli. A hálózatba kapcsolt autó információkat cserélne a forgalomban részt vevő járművekkel, így torlódás esetén a fedélzeti rendszer a megadott úti cél függvényében kiszámítaná a várható késés időtartamát, és üzenetek elküldését ajánlaná fel, amelyekkel a vezető értesíthetné az érintetteket. A Microsoft - amely idén a Volvóval, a Nissannal, a Harmannal és az IAV-vel is hasonló megállapodást kötött - hibrid szolgáltatási modellben működő analitikai és mobilmegoldásokkal fogja segíteni a texasi székhelyű Toyota Connected fejlesztéseit.
Közmű a felhőben
Szintén megállapodást kötött a Microsoft a 14 milliárd dollár éves árbevételű Ecolab közműszolgáltatóval. A társaság legnagyobb vízműve, a Nalco Water ugyancsak Azure platformra migrálja infrastruktúramonitorozó rendszerét. Az Azure IoT Suite-alapú megoldás az ipari létesítményekben telepített szenzorokról valós időben gyűjti majd és elemzi az adatokat, így a Nalco Water a szolgáltatás megbízható minőségén túl tanácsokkal is segíteni fogja ügyfeleit a költséghatékonyabb és környezetkímélő vízfelhasználásban. A fejlett analitikai eszközökkel - az Azure Machine Learning és a Power BI segítségével - nyert betekintést maga a vízmű ugyancsak hasznosítani fogja a terepi munka szervezésében, 25 ezer értékesítője és karbantartója a Microsoft Dynamics CRM Online és az Office 365 alkalmazásokban, Surface Pro tableteken érik majd el a munkájukhoz szükséges információkat.
Bejelentette továbbá a Microsoft a Dynamics CRM tavaszi frissítését, amely két korábbi cégfelvásárlással - a FieldOne és az Adxstudio akvizíciójával - megszerzett technológiákat illeszti az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerbe. Az új képességek, amelyek először a Dynamics CRM Online-ban lesznek elérhetők, a terepi és a projektjellegű munkavégzést fogják segíteni a karbantartás és a hibaelhárítás során.